طرز تهیه چای مراکشی و خواص نوشیدن آن

چای مراکشی یکی از انواع نوشیدنی های داغ می باشد که در کشور مراکش بسیار پرطرفدار بوده و از نوشیدنی های مهم محسوب می شود. در این مطلب با طرز تهیه چای مراکشی آشنا می شویم.

طرز تهیه چای مراکشی و خواص نوشیدن آن

چای یک نوع نوشیدنی می باشد که بعد از آب بیشترین مورد مصرف را در جهان داشته است، چای دارای خواص بیشماری است، در درمان برخی بیماری ها و پیشگیری از برخی مشکلات از انواع چای استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم با روش تهیه چای مراکشی آشنا شویم.

آشنایی با طرز تهیه چای مراکشی

چای نعناع مغربی در واقع نوعی چای سبز می باشد که با کمک برگ های گیاه نعنای دشتی و شکر تهیه می گردد. از این چای در گذشته در مناطق زیادی مانند کشورهای شمال غربی آفریقا، یعنی مراکش، تونس، لیبی، الجزایر و جمهوری اسلامی موریتانی مصرف می شده است ولی امروزه محبوبیت زیادی در سراسر آفریقا و قسمت هایی از ساحل صحرا، فرانسه و دنیای عربی پیدا کرده است. همانطور که از نام این چای مشخص است به احتمال خیلی زیاد در اصل به کشور مراکش تعلق داشته و خواستگاه آن از این کشور می باشد. در زبان اسپانیایی به این چای، چای موری گفته می شود. چای نعناع فقط به عنوان یک نوشیدنی در مراکش شناخته نمی شود بلکه نشان از دوستی، سنت مراکشی ها و مهمان نوازی آنها نیز می باشد. این نوشیدنی در کشور مراکش بسیار پر طرفدار بوده و به منظور یک نوشیدنی مجلسی در مجالس از آن استفاده می گردد. شاید شما هم به دنبال امتحان کردن یک نوشیدنی جدید و بی نظیر باشید، در این مطلب می خواهیم شما را با طرز تهیه چای مراکشی آشنا سازیم. طرز تهیه چای مراکشی بسیار ساده می باشد ولی این فرایند در مراکش، پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد. این چای را می توانید به همراه غذا، آجیل، میوه خشک و انواع شیرینی میل نمایید.

طرز تهیه برای چای مراکشی

مواد لازم برای تهیه چای مراکشی

برای تهیه این چای لذیذ و پر طرفدار به مواد زیر نیازمندیم:

  • آب جوش به میزان لازم
  • چای سبز دانه ریز حدود 2 قاشق سوپ خوری
  • نعناع تازه و خرد شده به اندازه 8 برگ
  • شکر به اندازه 2 قاشق سوپ خوری

روش تهیه نمودن چای مراکشی

روش تهیه چای مراکشی

برای تهیه چای مراکشی به روش زیر عمل می کنیم:

  • مقداری آب در کتری ریخته و اجازه می دهیم تا به جوش آید.
  • بعد از جوشیده شدن آب مقداری از آن را داخل قوری مد نظر خود بریزید و در قوری بگردانید و سپس آن را خالی کنید.
  • در ادامه با آماده شدن قوری مقدار لازم از چای سبز دانه ریز را داخل قوری خود ریخته و حدود 1/4 پیمانه آب داغ به آن اضافه کنید.
  • اجازه دهید تا آب جوش به اندازه یک تا دو دقیقه در قوری بماند و بعد مجددا آب جوش را خالی کنید.
  • در ادامه کار برگ های نعناع تازه را به همراه شکر به قوری اضافه نمایید.
  • بعد از آن مقداری آب جوش در حدود چهار پیمانه به قوری اضافه کنید و بعد قوری را روی حرارت قرار داده تا به مدت 5 دقیقه دم بکشد.
  • بعد از دم کشیدن چای، باید چای خود را به اصطلاح سر دم کنید یعنی یک لیوان چای بریزید و مجددا چای را به داخل قوری برگردانید، این کار را چند بار تکرار نمایید.
  • چای آماده سرو می باشد. برای سرو این چای باید قوری را کمی بالا بگیرید تا در زمان ریختن، چای در استکان کمی کف نماید.

روش تهیه چای مراکشی خوش عطر

نکات قابل توجه در مورد این چای:

  • در صورت نداشتن چای دانه ریز سبز می توانید از چای سبز معمولی استفاده نمایید.
  • به جای شکر می توانید از عسل استفاده کنید، با این تفاوت که عسل را باید در انتهای کار در استکان چای ریخته و سپس چای را بر روی آن بریزید.
  • به جای نعناع تازه می توانید از نعناع خشک شده استفاده کنید.

روش تهیه چای مراکشی خوش طعم

فرهنگ نوشیدن چای مراکشی

بعد از آشنایی با طرز تهیه چای مراکشی بهتر است با نحوه سرو آن و فرهنگ نوشیدن آن نیز آشنا شویم. جالب است که بدانید چای نعناع مغربی یا همان چای مراکشی به شکل سنتی سه بار سرو می گردد، در واقع زمانیکه صرف صاف کردن چای می شود باعث می شود تا هر لیوان از چای طعمی منحصر به فرد داشته باشد. در مورد این چای یک ضرب المثل معروف وجود دارد:

لیوان اول به اندازه زندگی ملایم است، لیوان دوم به اندازه عشق قوی است و لیوان سوم به اندازه مرگ تلخ است.

روش تهیه چای مراکشی

این چای به شکل سنتی به وسیله بزرگترین شخص مذکر در خانواده تهیه می شود و نشانه ای از مهمان نوازی بوده و به مهمانان تعارف می گردد.

در کشور مراکش در برخی اوقات چای نعناع را با مقداری گلاب یا گل مخلوط می نمایند تا عطری بهتر داشته باشد، همچنین در هوای سرد این چای را با گیاهانی که طبع گرم دارند مانند پونه و افسنطین مخلوط می کنند.

سرویس چای مراکشی

آشنایی با روش تهیه چای مراکشی برای تهیه این چای کافی نیست، بلکه ظرفی که در آن سرو می شوند نیز مهم هستند. سرویس چای مراکشی معمولا از یک سینی، لیوان های چای و یک قوری پر نقش و نگار به اسم براد تشکیل می شود.

طرز تهیه نمودن چای مراکشی

اغلب خانواده ها در مراکش حداقل یک دست از این سرویس دارند که در موقعیت ها و مهمانی های خاص خود از آن استفاده می کنند. در کنار این سرویس یک سرویس چای معمولی نیز در منازل وجود دارد که برای استفاده روزانه و مهمان های معمولی از آن استفاده می شود.

سنت چای خوردن در مراکش چیست؟

خواص چای مراکشی

حالا که طرز تهیه چای مراکشی را آموختید بهتر است درباره خواص این چای هم به صورت مختصر چیز هایی بدانید. در ادامه به خواص این چای خوشمزه می پردازیم.

درمان مشکلات تنفسی

در نظر داشته باشید که می توانید با استفاده از یک لیوان از چای مراکشی مشکلات تنفسی خود را درمان کنید و از مشکلاتی مانند سرفه، گرفتگی بینی و گلو و سایر مشکلات تنفسی رهایی یابید. در واقع نعنای موجود در این چای می تواند عفونت های شما را درمان کند.

افزایش سیستم ایمنی

باید بدانید که این چای با یک بسته مولتی ویتامین یکی است و می تواند به بدن شما کمک کند و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. برای این که بیش تر متوجه شوید باید بدانید که این چای دارای فلوراید، کلسیم، منیزیم، مس و سلنیوم می باشد.

سلامت قلب

یکی دیکر از کار هایی که این چای می تواند برای شما انجام بدهد این است که قلب شما را محافظت می کند. ویتامین هایی که این چای دارد می تواند منجر به کاهش کلسترول های بد در خون شده و کلسترول خوب را افزایش بدهد.

حل مشکلات معده

چای مراکشی می تواند مشکلات معدی شما را درمان کند. در واقع این چای دارای منتول می باشد که می تواند مانند قرص های معده عمل کرده و از انقباض های شکمی که در اثر عفونت دستگاه گوارش ایجاد می شود جلوگیری می کند.

پاکسازی پوست

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در زندگی هر فردی اتفاق بیفتد ایجاد آکنه های پوستی می باشد. شما می توانید با مصرف این چای آکنه های پوستی را درمان کنید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

 طرز تهیه چای مراکشی

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه طرز تهیه چای نعناع و طرز تهیه چای به را مشاهده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر