خواص انجیر خشک و مزایایی که مصرف آن برای سلامتی شما دارد

انجیر خشک یکی از خوشمزه ترین خشکبارها و همچنین پر خاصیت ترین این دسته معرفی شده است. در این مقاله با خواص انجیر خشک و مزیت های دارویی و درمانی آن آشنا خواهید شد.

خواص انجیر خشک و مزایایی که مصرف آن برای سلامتی شما دارد

انجیر از مقوی ترین میوه های اواخر تابستان و اوایل پاییز است که در دو نوع بنفش تیره و زرد وجود دارند. این میوه طبیعت گرم دارد و مصرف آن به افرادی که به لحاظ جسمی ضعیف هستند توصیه می شود. انجیر به صورت ها و روش های مختلف خام، خشک (در خشکبار) و پخته (در مربا و کمپوت) در تمام طول سال مورد استفاده قرار می گیرد. برای دریافت خواص انجیر می توانید در تمام فصل های سال از فواید انجیر خشک بهره مند شوید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

انجیر به دلیل این که دارای پوستی نرم است، باعث می شود تا نگهداری و انتقال آن مشکل شود. به همین دلیل در کشورهای گرمسیر که انجیر به وفور یافت می شود، انجیر را ابتدا به صورت خشک در می آورند و سپس صادر می کنند. انجیر میوه ای شیرین است که از آن مربا و گاهی اوقات ترشی نیز درست می کنند.

خواص انجیر خشک

بررسی خواص انجیر خشک و مزیت های دارویی و درمانی آن

انجیر میوه ای است که هر دو حالت تازه و خشک آن مفید و مغذی است. کالری انجیر خشک نسبت به انجیر تازه 5 برابر بیشتر است. در هر 100 گرم انجیر خشک 9/0 گرم چربی، 249 کالری، 6/5 گرم فیبر، 3/3 گرم پروتئین و 69 گرم کربوهیدرات موجود می باشد. از جمله فواید انجیر خشک می توان تقویت قوای جسمی را نام برد. علاوه بر این می توان از این خشکبار برای درمان و بهبود و همچنین پیشگیری از یبوست استفاده کرد. همچنین این خشکبار دارای گوگرد است که این عامل موجب ازدیاد مو می شود و از ریزش آن جلوگیری می کند و نیز شوره سر را نابود می سازد.

انجیر

پیشگیری از بیماری های قلبی

انجیر خشک دارای امگا 3، امگا 6 و فنول است که این اسیدهای چرب موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. همچنین برگ انجیر تاثیر فراوانی بر میزان تری گلیسیرید موجود در خون دارد. برگ انجیر به عنوان یک بازدارنده برای تری گلیسیرید به شمار می رود و موجب کاهش مقدار کلی آن می شود. تری گلیسیریدها یکی از عوامل اصلی بروز و ایجاد بیماری های قلبی می باشند.

درمان کم خونی

انجیر سرشار از ویتامین C و آهن است. انجیر خشک به دلیل داشتن این دو ماده مغذی به یک میوه فوق العاده برای افراد کم خون به ویژه افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن کرده است. از سوی دیگر این خشکبار به دلیل غنی بودن از قند موجب تولید انرژی زیاد و فعالیت سلول ها در بدن نیز می شود. افراد کم خون معمولا از بی انرژی و بی حالی رنج می برند که مصرف انجیر موجب بر طرف شدن این مشکل می شود. علاوه بر این ها این خشکبار منبع غنی از فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های C , B , A است.

انجیر خشک

درمان یبوست با استفاده از انجیر خشک

از فوید درمانی انجیر خشک که می توان بیان کرد خاصیت پیشگیری و درمان افراد مبتلا به یبوست است. انجیر خشکی که در شیر و یا آب خیس خرده است موثرترین و بهترین درمان برای بهبود و رفع یبوست است. همچنین به دلیل داشتن فیبر به عملکرد سالم روده کمک می کند و در نتیجه از بروز یبوست پیشگیری می کند. برای این منظور و درمان و رفع یبوست مقدار 10 عدد انجیر خشک بشویید و در ظرف آب و یا شیر بگذارید تا خیس بخورد و صبح به صورت ناشتا میل کنید.

خواص دارویی انجیر

رفع تنگی نفس

میل کردن انجیر به صورت خشک شده به دلیل فواید مفیدی که دارد التهابات تنفسی مانند آسم، تنگی نفس و ذات الریه را درمان و بهبود می بخشد. برای نرم شدن گلو می توانید این خشکبار را در شیر بجوشانید تا شربتی به دست آید. این شربت علاوه بر نرم شدن گلو ( با غرغره کردن آن) موجب نرم شدن معده و سینه نیز می شود. علاوه بر این شربت انجیر مسکن سرفه نیز می باشد.

مزیت های انجیر خشک برای زنان باردار

انجیر خشک فواید فراوانی برای خانم های باردار دارد. این میوه خشک شده غنی از امگا 3 است. امگا 3 یک نوع چربی مفید است که در میگو و ماهی ها یافت می شود که وجود این ماده مغذی برای پیشگیری از زایمان زودرس و و توسعه جنین بسیار موثر است.

انجیر در بارداری

انجیر خشک استخوان ها را محکم می کند

یکی از فواید انجیر خشک میزان فراوان کلسیم آن است. همانطور که همه می دانند کلسیم برای استخوان ها ضروری است. هر چقدر که میزان کلسیم مصرفی بدن بالا برود به همان میزان استخوان ها مستحکم تر می شوند و از بروز بیماری های استخوان مانند آسیب دیدگی و پوکی استخوان به ویژه در سنین بالا جلوگیری می کند. علاوه بر این غنی بودن این میوه خشک شده از فسفر، باعث می شود تا جوش خوردن و یا شکل گیری استخوان ها پس از شکستگی و آسیب دیدگی به سرعت و به خوبی صورت گیرد.

تقویت حافظه

یکی دیگر از فواید انجیر خشک کمک به تقویت و بهبود عملکرد مغز می باشد. خوردن آن همراه با گردو، پسته و بادام موجب افزایش قدرت تعقل و تفکر و همچنین تقویت حافظه می شود و گنجاندن این میوه پر خاصیت در برنامه غذایی خانم های باردار موجب تقویت حافظه جنین می شود.

خواص انجیر خشک

لاغری و کاهش وزن

انجیر خشک به دلیل غنی بودن از فیبر برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند مفید است. فیبرها موجب می شوند تا گوارش غذا به کندی صورت گیرد و در نتیجه این عامل باعث می شود تا فرد احساس گرسنگی نکند. از این رو مصرف آن به افرادی که در رژیم غذایی لاغری هستند و یا حتی به طور معمول می خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه می شود.

درمان عفونت های دهان و دندان

از دیگر خواص انجیر خشک بهبود و درمان عفونت ها و مشکلات دندان و دهان است. ‌برای تهیه یک جوشانده مفید برای بهبود و درمان زخم های دهان، عفونت ها، آنژین ها و گلو درد های چرکی می توانید 50 گرم انجیر خشک را با نیم کیلو شیر به مدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. برای دریافت نتایج خوب و مطلوب روزانه 3 فنجان از این جوشانده را میل نمایید.

خواص شگفت انگیز انجیر خشک

پیشگیری از سرطان پستان

انجیر دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد که طبق تحقیقات انجام شده خانم هایی که در دوران نوجوانی و جوانی از انجیر استفاده می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آن کاهش پیدا می کند.

کنترل فشار خون

وجود پتاسیم و ماده مغذی در انجیر ها برای درمان فشار خون بالا گزینه بسیار مناسبی است زیرا با توجه به زندگی های امروزی با مصرف زیاد مواد غذایی فرآوری شده امکان دارد بدن دچار کمبود پتاسیم شود که در نهایت به فشار خون بالا منجر می شود و با کمک انجیر خشک می توانید این مشکل را برطرف کنید.

فواید بی نظیر انجیر خشک

دفع استروژن های مضر از بدن

هورمون استروژن به میزان بیش از حد در بدن امکان دارد سبب بروز سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان رحم، مشکلات یائسگی و تغییرات خلق و خو شود که با مصرف انجیر می توانید این علایم را در بدن تان از بین ببرید.

افزایش رشد مو

همانطور که می دانید یکی از دلایل ریزش مو تغذیه نامناسب است که می توانید با کمک انجیر رشد موهایتان را افزایش دهید زیرا، انجیر دارای ویتامین E، ویتامین C و منیزیم است که سبب بهبود گردش خون در پوست می شود.

فواید انجیر بر سلامت مو

پیشگیری از سرطان روده

 یکی از انواع سرطان های بسیار شایع در بین مردم سرطان روده بزرگ است که وجود مقادیر فراوانی فیبر در انجیر به از بین بدن مواد زائد بدن کمک کرده و در نتیجه سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

خواص درمانی انجیر خشک

  • مصرف انجیر خشک موجب تقویت قوای جسمی می شود.
  • یکی از فواید و خواص انجیر خشک این است که جوشانده غلیظ این خشکبار برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلو درد را برطرف می کند.
  • فواید دارویی انجیر خشک برای درمان سوء هاضمه مفید است و همچنین این میوه خشک شده درمان کننده نفخ معده مى ‏باشد.
  • جوشانده آن التهاب مجاری کلیه، دستگاه تنفسی، ذات الریه، سرخک، مخملک و آبله را درمان می کند.
  • یکی از فواید دارویی انجیر خشک این است که مخلوط آن با عسل در تسکین زخم معده بسیار مفید است.
  • برای از بین بردن بوی بد دهان می توان از آن استفاده کرد.

خواص درمانی انجیر

عوارض مصرف انجیر

1. زیاده روی در مصرف انجیر سبب بروز اسهال، استفراغ، واکنش های آلرژیک و خارش پوست می شود، بنابراین از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید.

2. افرادی که دارای سابقه آلرژی و یا پوست حساس هستند باید از مصرف انجیر خودداری نمایند.

3. از مصرف انجیر کال پرهیز کنید.

انجیر خشک دارای مزیت های فراوانی برای سلامت بدن است. سعی کنید با گنجاندن این خشکبار پر خاصیت در وعده های غذایی به سلامت و حیات خود کمک کنید. در این مقاله با فواید انجیر خشک و مزیت ها و فواید دارویی و درمانی آن آشنا شدید که امیدواریم اطلاعات سودمندی برای شما عزیزان داشته باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان