گروه سیاست سایت فردا: مدیریت شهری در دوره اصلاحطلبان چنان ناکارآمد است که حتی صدای خود شورای شهریها نیز درآمده است. همین چند وقت پیش بود که محسن هاشمی، رئیس شورای یک دست اصلاحطلب تهران انتقادات تندی را علیه وضعیت حمل و نقل عمومی عنوان کرد. انتقاداتی که گویا تمامی ندارد. او این بار از گروگان گرفته شدن بودجه مترو تهران میگوید!
او در یادداشتی برای روزنامه همشهری با عنوان «گروگانگیری حق متر» با اشاره به توانایی خدمترسانی 2 دقیقه یک قطار و امکان سه برابر کردن ظرفیت امکان جابهجایی مسافر در هر روز، به طرح این پرسش پرداخت که « چرا این اقدام انجام نمیشود؟ » در توضیح دلیل آن نیز نوشت: « علت، به نبود واگن و تجهیزاتی برمیگردد که بهرهمندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمترسانی دو دقیقهای را ناممکن کرده است. اگر ما بتوانیم از بودجهای که دولت به شهرداری میدهد، کارخانجات واگنسازی را فعال کنیم، واگن و تجهیزات متحرک مورد نیاز را تامین کرده و ایستگاههایی که اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به اتمام برسانیم، خواهیم توانست ظرفیت قابل ملاحظهای را در اختیار شهروندان قرار دهیم.»
وی افزود: «با پولها و منابع مالی که قرار است دولت از محل اوراق مشارکت در اختیارمان بگذارد، میتوانیم ظرفیت پذیرش مسافر را بسیار بالا ببریم. در این میان بحث 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 98 به میان آمده که اگر در فرصت اندک باقیمانده به نتیجه برسد، کمک بزرگی برای توسعه مترو خواهد بود. متأسفانه این میزان منابع مالی مربوط به اوراق، در سیستم بانکی به نوعی گیر کرده است. درصورتی که موضوع 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در پایان سال گذشته نهایی شد، اما ماجرا به سال 99 رسید. جالب اینجاست که اوراق فروخته شده و جالبتر اینکه 50 درصد آن تضمین دولت دارد. یعنی طبق ماده 62 مصوبه دولت، بازپرداخت 750 میلیارد تومان بهعهده دولت است.»
به گفته رئیس شورای شهر تهران، « از آنجا که دولت در بازپرداخت اوراق مشارکت، تأخیری نداشته و عمدتا در بازپرداخت مشکلی ندارد، این رقم باید از سوی بانک عامل بدون بهانهای به شهرداری واگذار شود؛ چراکه ضمانت دولتی دارد.
از آنسو میماند 750 میلیارد تومانی که بازپرداختش بهعهده شهرداری تهران است. برای این مسئله نیز باید گفت خوشبختانه شهرداری تضامین لازم را با ارائه اسناد معتبر به سیستم بانکی عهدهدار شده؛ اما نکته اینجاست که بانک برای قبول اسناد، استعلام کرده است. در فرایند استعلام، به بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی رسیدهاند که عمدتا بدهیهای دهه پیشتر است. در این راستا، طبق محاسبات اخیر بانک، شهرداری چندهزار میلیارد تومان بهخاطر عدم پرداخت حق تامین اجتماعی 5 تا 10 سال بدهکار شده است.اما باید توجه داشت که شهرداری تهران با شیوع کرونا، افزایش هزینهها و کاهش درآمدها در شرایط سختی قرار دارد؛ بنابراین گروگرفتن چنین پولی بهنام اوراق مشارکت که اکنون در حساب بانکی است و بهره روزانه اش نیز باید پرداخت شود، برای شهرداری گران تمام خواهد شد که بهنظر میرسد سبکی گروگانگیری است و در سیستم همکاری بین دستگاهی کار غلطی بهحساب میآید.»
این گلایههای محسن هاشمی مورد توجه کیهان نیز قرار گرفت. این روزنامه اصولگرا در ستون اخبار ویژه امروز به یادداشت هاشمی اشاره و یادآوری کرد که « گلایه رئیس شورای شهر در حالی است که شهرداری و شورای شهر هر دو قلدر سیاسی دولت به شمار میروند و سازمان تامین اجتماعی و بانک موردنظر نیز همگی زیرمجموعه دولت هستند و طبیعتا این مشکل مربوط به رفت و آمد مردم آن هم در شرایط دشوار کرونایی میتوانست با مدیریت و هماهنگی دولت برطرف شود.»
کیهان همچنین نوشت: «محسن هاشمی اخیرا اعلام کرده بود در مدیریت اصلاحطلبان به شورای مترو شهرداری، حتی یک خط مترو ساخته نشده یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده نشده است.»