فعال فرهنگی در شبکه پنج سیما: به دختران گفتیم از جنس فیروزه هستند

یک تکه روسری چطور کرامت می‌آورد؟

فعال فرهنگی در حوزه ترویج عفاف و حجاب یک گروه پنج نفره دختران نوجوان را به جمع ۱۵۰۰ نفره «فیروزه نشان‌ها» رسانده است.

به گزارش مشرق، فاطمه نصیری مدرس حوزه و دانشگاه در رابطه با شیوه‌های تبلیغی و ترویجی در برنامه این هفته «چراغ»، گفت: وقتی برای تبلیغ اسلام به دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها می‌رفتم متوجه شدم موضوعاتی هست که با وجود آنکه برای مخاطبان من حیاتی است در اولویت آنها نیست از جمله حجاب و مخاطب اصلاً دوست ندارد راجع به این مسئله با آن صحبت کنیم و این دغدغه من شد که چطور نیاز مخاطب را به اولویت او تبدیل کنم.

وی روش غیر مستقیم را بهترین روش در رابطه با مقوله معرفی و ترویج حجاب عنوان کرد و ادامه داد: خودم را جای مخاطب نوجوان گذاشتم و روش‌های دیگر را امتحان کردم و در نهایت آنها را در ایستگاه حجاب پیاده کردم.

این فعال فرهنگی حوزه حجاب و عفاف به کتاب «سه گونه اسلام» به مباحث اصلی تسلیم، تعلیم و تفهیم از شهید بهشتی اشاره و عنوان کرد: در بخش نخست اسلام گرایی همه ما مسلمان شدیم یعنی ایمان آوردیم و خداوند و مکتب اسلام را پذیرفتیم و در بخش دوم هم مشکل نیست اما در تفهیم اسلام موفق نبودیم، امام رضا علیه السلام فرمودند اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بشنوند حتما از ما پیروی خواهند کرد.

نصیری تصریح کرد: در تبلیغ حجاب باید به علم ارتباطات و روانشناسی مجهز شویم و مخاطب شناسی را بلد شویم، در علم روانشناسی دو عامل مجاورت و محبت تاثیر گذار است، من از همین روش برای جذب جوانها استفاده کردم و در تمام این سالها هیچ وقت دختران ندیدند که من به طور مستقیم تذکری دهم و راجع به مسئله حجاب مستقیم با آنها صحبت کنم، بودن در کنار دختران و روش درک احساسات باعث شد آنها ناخودآگاه ارتباط بگیرند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تلاش برای مشارکت و آزادی‌های دختران نوجوان در جلسات و دورهمی‌ها اظهار کرد: نوجوانی بحران هویت ایجاد می‌کند و از موضوع خود شناسی مباحثی را آغاز کردم که امیر المومنین می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدِ انْتَهی إِلی غایهِ کُلِّ مَعْرِفَهٍ وَ عِلْمٍ؛ آن که نفس خود را شناخت، به تحقیق که به غایت هر معرفت و علمی رسیده است»، به دخترها گفتیم از جنس فیروزه هستند و فیروزه رنگ بهشت است. در نهایت جمع ما هویت و شکل پیدا کرد و خود دختران نام «فیروزه نشان‌ها» را با رای گیری انتخاب شد، لوگو و لباس فرم پیشنهاد و انتخاب شد.

وی همچنین پشتکار و امید به پیشرفت در فعالیت‌ها را عامل علاقه و جلب توجه دختران دانست و تصریح کرد: دختران جوان با انرژی هستند و نیاز به تحسین و دیده شدن دارند و در جمع دختران باید این نیاز مورد توجه باشد که در کارگاههای «فیروزه نشان‌ها» وقتی از یک جمع 5 نفره شروع شد، نیازهای دختران لحاظ شد، به مادران از همان اولین جلسه گفتم اجازه دهید دختران در جمع دوستانه لباس‌های مورد علاقه خود را بپوشند و آن جمع برای دختران امن بود و دختران آن زمان حالا خودشان مروج فرهنگ عفاف و حجاب شدند.

نصیری همچنین بیان کرد: در جلسات با دختران از هویت بخشی به دختران در مورد کرامت دهی حجاب به زنان صحبت می‌شد و این پرسش از سوی دختران مطرح بود که یک تکه روسری چطور کرامت می‌آورد؟ و مهم نگرش و نوع تفهیم حجاب بود همانطور که یک کلید کوچک امنیت یک خانه را ضمانت می‌کند و یک ریموت امنیت یک شرکت بزرگ را تضمین می‌کند. و این پاسخ‌ها برای دختران بسیار زیبا بود و ما اغلب در تفهیم حجاب مشکل داشتیم وگرنه جوانان ما بسیار خوب هستند.

وی ضمن معرفی کتاب دختران به سمت عفاف روی می‌آورند، نوشته فلسفه دان آمریکایی خانم وندی شلیت، گفت: از قول یک دختر غربی اینطور نقل شده که اگر می‌خواهید مردان به باطن شما توجه کنند و نگاهشان را از باطن شما بردارند، باید خودتان ظاهرگرا نباشید. همچنین داستان در کتاب خانم کلر ژوبرت فرانسوی به نام «لینالونا» فلسفه حجاب را بسیار زیبا مطرح می‌کند و شخصیت داستان که افسانه‌ای بود و موهای زیبایی داشت صرفاً برای موهایش مورد توجه بود و تلاش کرد تا توانایی‌هایش جز ظاهر او دیده شود و موفق نبود تا با مقوله حجاب آشنا شد.

نصیری با اشاره به فعالیت دختران «فیروزه نشان‌ها» در تمام پنجشنبه‌های سال، گفت: پنج‌شنبه‌های فیروزه نشان و تولد حضرت معصومه سلام الله علیها و دختر انقلابی هم دو جشن مورد اقبال دختران در شهر کاشان است و تعداد ما به 1500 نفر می‌رسد و برای جمع شدن با کمبود فضا در سالن‌ها مواجهیم. فعالیت‌های ما اغلب با محور کتاب، رسانه، سرود و امور هنری مورد توجه دختران در دورهمی «فیروزه نشان‌ها» بوده و گعده‌هایی که پرسش‌های دختران را پاسخ می‌دهیم، در کنار این دور همی برای دختران نوجوان کلاس‌هایی برای مادران و پدران برگزار می‌شد چرا که در حوزه نوجوان باید والدین را به نیازهای نوجوان آگاه کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: علاوه بر دختران با سن بالای 13 سال در حوزه دانشگاه هم وارد شدیم و در نظر داریم تا باغ فیروزه‌ای را تاسیس کنیم و حمایت مورد نیاز می‌تواند این فعالیت‌ها را توسعه دهد، هم اکنون دختران بسیاری مروج اسلام و حجاب شدند و با سختی‌های موجود اجر معنوی هم گرفتند. نمونه چنین فعالیت‌هایی توسط یک دانشجو اتفاق افتاد که در خانواده خود با مخالفت و آزار در برابر حجاب مواجه بود و پس از دوره قابل توجهی از نزدیکان و اقوام خود را به حجاب جذب کرد.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: کار فرهنگی حوزه حجاب روش‌های خودش را دارد و نیاز هست طبق یک اسلوب پیش رود و حجاب یک رفتار اجتماعی است و وقتی در عمل بر شرایط سالم و مومنانه زیستن دیگران اثر دارد و پس مستلزم تذکرات لسانی و امر به معروف و نهی از منکر هم هست همچنان که شخصاً مدیون مواضع والدینم و صلابت و واکنش‌های محترمانه پدرم هستم. که موجب شد تا مسیر درست برای من دور نباشد و بسیار مهم است پدر و مادرها آگاه و با صلابت باشند و موضع آنها با احترام و محبت پیش رود و نوجوان و جوان خود را درک کنند.

برنامه «چراغ» با اجرای «المیرا سماواتی» و تهیه کنندگی «مصطفی هیودی» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با موضوع عفاف و حجاب، تجربه موفق افراد در حوزه فعالیت های ترویجی حجاب، اعم از پژوشگر، نویسنده و فعالان فرهنگی را در هر قسمت ضمن گپ و گفت با آنها مرور می‌کند.

«چراغ» چهار روز در هفته با دو قسمت پخش و بازپخش در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه، یکشنبه و دوشنبه در ساعات 16:15و 13:30 دقیقه به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان