تهران شلوغ‌تر از همیشه بود

تصویر واقعی از محدودیت‌های فراگیر

دنیای‌اقتصاد : اولین روز از طرح تعطیلات فراگیر دو هفته‌ای با هدف کنترل ویروس کرونا روز گذشته در ۱۶۰ شهر آغاز شد

به‌دنبال وضعیت روز گذشته مترو و اتوبوس در اولین روز طرح جدید محدودیت‌ها، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه سرفاصله حرکت قطارها همزمان با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا کاهش نیافته است، ‌گفت: غیر از ایستگاه‌های تقاطعی تقریبا آمار مسافران در سایر ایستگاه‌ها کاهش یافته است. نوبخت افزود: در ایستگاه‌های تقاطعی احتمال افزایش مسافر وجود دارد و تصاویر منتشرشده در فضای مجازی ممکن است مربوط به ایستگاه‌های تقاطعی باشد. از سوی دیگر محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: براساس بررسی‌های اولیه گشت‌های اتوبوسرانی، آمار مسافران تقریبا مشابه روزهای قبل است البته هنگام وقوع بارندگی‌ها نظم در تردد اتوبوس‌ها تاحدودی به هم می‌خورد و ممکن است اتوبوس به‌دلیل ترافیک دیرتر به ایستگاه برسد و این مساله سبب افزایش آمار مسافر شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین افزود: به‌رغم اینکه برخی از مشاغل از دیروز غیرفعال شده‌اند و احتمال کاهش آمار مسافران وجود داشت اما از آمار اتوبوس‌های پایتخت کاسته نشد.  ازسوی دیگر طی دوروز منتهی به اول آذرماه گزارش‌ها حاکی از افزایش سفرهای بین استانی مردم به‌خصوص در استان‌های البرز، تهران و مازندران بود همچنان که جمعه شب محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در حساب توییتری خود نوشت: «‌تحلیل‌های ما نشان می‌دهد طی دو روز اخیر، 8درصد افزایش در سفرهای بین‌استانی داشته‌ایم. بیشترین مسافر ورودی را استان‌های البرز، تهران و مازندران داشته‌اند که استان مازندران، مسافر خروجی کمتری دارد و نشان می‌دهد بسیاری برای سفر تفریحی و اقامت به آنجا می‌روند (290 هزار نفر در 29 آبان)؛ خبری که نشان‌دهنده فرار مردم از تعطیلات دوهفته‌ای به‌رغم توصیه‌های ستاد ملی کرونا برای پرهیز از سفرهای غیرضرور با هدف کاهش آمار مبتلایان است. طبق آمار اعلام‌شده وزیر ارتباطات، پایتخت‌نشینان رتبه نخست سفر را به خود اختصاص داده‌اند و استان مازندران بیشترین میزان پذیرش مسافر را داشته است.  از همین رو روز گذشته رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اگر همه مراعات کنیم، این دو هفته ممکن است 10 روز بشود و خدای ناکرده اگر مراعات نکنیم، ممکن است در این دو هفته هم به نقطه مطلوب خود نرسیم و ممکن است باز هم این تعطیلی ادامه یابد.  حسن روحانی با بیان اینکه این تعطیلات در واقع برای این بود که به مردم بگوییم شرایط، شرایط سخت و هشداری است افزود: اگر همه مراعات کنند نیاز به یک ساعت تعطیلی هم نداریم. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز تاکید کرد: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا نشود، زحمات ما به هدر می‌رود و از مردم می‌خواهیم که دستورالعمل‌ها را جدی بگیرند.

کاهش ساعت تردد

همزمان با آغاز طرح جدید محدودیت‌های کرونایی دو هفته‌ای در کشور، روز گذشته رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و کاهش ترددها گفت: باید از دورهمی‌ها و ترددهای غیرضروری جلوگیری شود بنابراین یکی از مصوبات این بود که تردد شبانه از ساعت 21 کاهش پیدا کند البته باید در کنار آن طرح‌‌های مکمل را هم اضافه کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه دورهمی‌ها بیش از کسب‌و‌کارها مشکل ایجاد کرده است، ادامه داد: وقتی فردی فوت می‌کند، مردم در تشییع جنازه او شرکت می‌کنند؛ می‌گویند اگر شرکت نکنیم بد است. این جمع شدن‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. قبلا می‌گفتند باید مراقب عطسه و سرفه بود. تحقیقاتی که اخیرا انجام شده اما نشان می‌دهد که خود حرف زدن و صحبت کردن هم افشانه‌های تنفسی را منتشر می‌کند که این افشانه‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشد. در این شرایط وقتی افراد دور هم جمع می‌شوند و ماسک هم برداشته می‌شود اگر یک نفر مبتلا باشد، خودبه‌خود باعث ابتلای بقیه می‌شود. رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه امروز بسیاری از ابتلاها خانوادگی است، گفت: گاهی می‌بینیم یک یا دو نفر بیمار کاملا بی‌علامت یا با علامت ضعیف، همه را مبتلا کرده است. بنابراین مسوولیت‌پذیری آحاد افراد جامعه الزام نخست است تا این محدودیت اثربخش باشد.

لزوم همراه داشتن کارت شناسایی برای تردد

وی از ارائه پیشنهادی در جلسه روز گذشته ستاد خبر داد که قرار است قرارگاه آن را بررسی کند و گفت: براساس این پیشنهاد همه افراد جامعه باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر با شماره ملی همراه خود داشته باشند تا به فرد مبتلا اجازه ندهیم وارد سیستم حمل‌و‌نقل، محل اجتماعات یا فضای کسب‌و‌کار شود.

کاهش جزئی موارد ابتلا و مرگ

اما گزارش وزارت بهداشت در اولین روز آذرماه از کاهش آمار موارد ابتلا و مرگ‌های کرونایی حکایت می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت طی 24 ساعت منتهی به‌ روز گذشته، 431 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند؛ رقمی که تا حدی نسبت به روزهای گذشته کاهش پیدا کرده است.  سیما سادات‌لاری همچنین گفت که در این بازه زمانی براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 12 هزار و 931 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شدند که دو هزار و 155 نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-19 در کشور به 841 هزار و 308 نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 44 هزار و 327 نفر رسیده است. براساس این گزارش 5778 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

میزان ابتلا در جمع‌های خانوادگی

در همین ارتباط معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های خانوادگی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» علی ماهر گفت: براساس آخرین مطالعات انجام شده، 83 درصد بیماران از طریق همین گردهمایی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند.

سیر نزولی بیماری در 41 شهر دارای محدودیت

همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه 79 میلیون نفر جمعیت در شهرهای مختلف کشور در وضعیت‌های هشدار سه، دو و یک کرونا به سر می‌برند، ابراز امیدواری کرد که پس از گذشت چهار تا پنج هفته از محدودیت‌های جدید کرونا، شاهد کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری در کشور باشیم.  علیرضا رئیسی با اشاره به گزارش روند بیماری در 43 شهری که قبلا در آنها محدودیت ایجاد شده بود، گفت: خبر خوب این است که محدودیت‌های اعمال شده در این شهرها که وضعیت قرمز داشتند موثر بوده و 41 شهر روند نزولی بیماری را طی می‌کنند. در یکی از شهرستان‌ها نیز روند نزولی شروع شده و دو مورد دیگر هنوز زمان خواهد برد که روند نزولی بیماری شروع شود. وی افزود: در مجموع این موضوع نشان‌دهنده آن است، طرحی که 5 آبان شروع کردیم کاملا موثر بوده است و براساس شواهد ایجاد محدودیت‌ها می‌تواند موثر باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان