خبر به روایت فردا / استعفای جنجالی / انتخابات ۱۴۰۰ زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» ماجرای استعفای وزیر بهداشت و حواشی مربوط به آن را بیش از سایر موضوعات در مرکز توجه قرار داد و با تیتر «دعوا و استعفا در هنگامه کرونا» می‌نویسد: «بدون در نظر گرفتن شرایط بحرانی در حوزه سلامت، جریانی ناباورانه از استعفای یکی از مهم‌ترین معاونت‌های وزیر بهداشت خوشحال شدند. از وزیر بهداشت دفاع کردند و علیه معاونش نوشتند و حتی با وجود نامه استعفا شایبه برکناری را مطرح کردند؛ دفاع و هجمه‌هایی مشکوک.»
عباس عبدی، فعلا سیاسی اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی با عنوان «دعوا جای دیگری است» درباره حواشی این استعفا نوشت: «پس و پیش از استعفای معاون وزیر بهداشت و مقام دیگر این وزارتخانه معلوم شد که یکی از اختلافات طرفین درباره حضور رسمی شبه علم تحت عنوان طب سنتی در پزشکی است.»

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«کیهان» نیز استعفای ملک‌زاده را مورد توجه قرار داده و آن سوال برانگیز می‌خواند. این روزنامه اصولگرا در این باره می‌نویسد: «با بررسی بازتاب گسترده این استعفا در فضای مجازی و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نکات مهمی مورد توجه قرار می‌گیرد. نخست؛ عده زیادی از کاربران و رسانه‌ها، رضا ملک‌زاده را از حامیان جدی ایده ایمنی گله‌ای در مدت شیوع کرونا معرفی کردند.... دوم؛ بر اساس شواهد موجود، همچنین اظهارت سابق ملک زاده وی یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توسعه و ارتقاء جایگاه طب سنتی بوده است.... سوم؛ با توجه به سوابق ملک زاده در نظام سلامت کشور و ارتباط وی با مجامع بین‌المللی، وی یکی از حامیان استفاده از دارو‌های مورد استفاده در بیماری کرونا و مشارکت کشور در کارآزمایی دارو‌های کرونا بر روی بیماران بوده است.... چهارم؛ بسیاری از واکنش‌ها حاکی از آن است که اگر بتوانیم نسبت به سه مورد قبلی چشم ببندیم، اما استعفای ملک زاده در شب قبل از اجرای محدودیت‌های جدید شائبه برانگیز است. چه بسا اگر وی با این محدودیت‌ها مخالفتی نداشت با توجه به سوابق مدیریتی و تجربه کافی می‌توانست استعفایش را به زمانی دیگر موکول کند تا در این زمان حساس نظام سلامت را وارد حواشی جدید نکند.»

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«آفتاب یزد» نیز به موضوع استعفای معاون وزیر بهداشت پرداخته است. این روزنام اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را متهم می‌کند به سوءاستفاده و حاشیه‌سازی در این‌باره و می‌نویسد: «جدای از اینکه در این وضعیت مبارزه با کرونا جای این نوع انتقادات علنی از سوی مقامات وزارت بهداشت نبود و چه بهتر که اگر اختلافاتی وجود داشت آن را در جلسات درون سازمانی حل می‌کردند، اما نکته مهمتری که این استعفا با خود به همراه داشت سیاسی شدن ماجرا بود. دوجناح اصلاح‌طلب و اصولگرا بار دیگر این موضوع کاملا غیرسیاسی را نیز با برخورد‌های خود سیاسی کردند. اختلافات تخصصی همواره در جامعه علمی در هررشته‌ای وجود داشته است؛ بنابراین اینکه شاهد چنین بگو مگویی از دو مقام وزارت بهداشت بودیم در اصل ماجرا چندان عجیب نیست، به ویژه اینکه این وزارت خانه در ماه‌های اخیر تحت فشار روحی بسیاری بوده و با دغدغه‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند.»

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«جوان» قضیه استعفای ملک زاده را از منظری سیاسی‌تر نگاه کرده و با تیتر «توطئه گله‌ای در شب بارانی عملیات» نوشته است: «استعفای گله‌ای» طرفداران «ایمنی گله‌ای» که ظاهراً به خاطر اختلاف بر سر همین ایده و بعضی اطلاعات غلط دیگر و پاره‌ای منافع و مصالح شخصی، انجام شد، آن هم درست در شب نخستین روز از آغاز عملیات بزرگ علیه کرونا و درست دو سه روز پس از آنکه رئیس‌جمهور به منتقدان خود گفت «مدیریت بلد نیستید!»، مردمی را که روزی هزاران مبتلا و صد‌ها قربانی در این هجمه می‌دهند، با این پرسش مواجه کرد که «با چه کسی مبارزه می‌کنید با کرونا یا با جان مردم؟!»
این روزنامه می‌افزاید: «پس از 10 ماه مدیریت پرخطا و پرتغییر کرونا حالا وزیر بهداشت که «حتی یک ساعت مداوم در این 10 ماه نخوابیده» از خواب بیدار شده و می‌گوید ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارتخانه «10 مدل اپیدمیولوژیک به من داده که هیچ‌کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبوده است!» یعنی جان مردم این قدر تباه است که شما 10 مدل غلط از یک آدم غلط‌انداز بگیرید و پیش بروید؟! این استعفای شب عملیات قطعاً پشت پرده‌ای دارد و مسببان و هل‌دهندگان و پیشران‌های آن به قدری بوده‌اند که شاهد یک استعفای گله‌ای باشیم. ته این رفتار‌ها شاید این استخراج شود که همه با هدف برکناری یک وزیر در ماه‌های آخر دولت و بهره‌مندی بهره‌مندان از مواهب ماه‌های آخری باشد! بوی دعوای «سازندگی-اصلاحات» م از آن بلند است. ادعا‌های منافع شخصی هم که کم نیست. مردم این دو هفته را به انتظار نشسته‌اند تا نتیجه دعوا‌های شما را که مدیریت بلدید، ببینند.»

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«شرق» تاثیرات کرونا بر انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را تیتر یک کرده و با اشاره به سخنان دیروز وزیر کشور در این باره نوشته است: «انتخابات در دو روز البته ممکن است نگرانی‌ها از تقلب را افزایش دهد که نیاز به نظارت بیشتر و دقیق‌تر خواهد داشت و شاید افزایش صندوق‌های رأی‌گیری در شعبات اخذ رأی هم گزینه مناسبی برای حفظ فاصله اجتماعی رأی‌دهندگان باشد. به‌هرحال انتخابات 1400 از چنان اهمیتی برخوردار است که امکان به‌تعویق‌انداختن آن بسیار کم خواهد بود و اصولگرایان که خود را پیروز این رقابت‌ها می‌دانند بعید است تن به تعویق انتخابات بدهند، هرچند با توجه به انتخاب جو بایدن و احتمال رفع تحریم‌ها تا اوایل سال آینده شانس اصولگرایان در حال افول است و ممکن است نتایج انتخابات 1400 در ایران هم شگفتی‌ساز شود.»
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین فهرستی که دیروز محسن هاشمی به عنوان گزینه‌های احتمالی حزب کارگزاران برای نامزدی در انتخابات 1400 رونمایی کرد را در مرکز توجه قرار داده و نوشته است «این لیست کارگزاران نیست». محسن هاشمی به «شرق» گفته است: «این خبر که به نقل از من در خبرگزاری ایسنا مطرح شده، کژتابی به وجود آورده است و تا جایی که در آن گفتگو مدنظر من بوده، ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آن‌ها به‌عنوان نامزد‌های بالقوه سخن به‌میان می‌آید، اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست».

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«وطن امروز» با اشاره به اینکه یارانه کالا‌های اساسی مصوب مجلس و بسته حمایتی دولت از ماه آینده به خانوار‌های کم درآمد تعلق می‌گیرد، مخالفت‌های پیشین دولت را در مرکز توجه و نقد قرار داده و در گزارشی با تیتر «پس پول هست!» نوشته است: «تن‌ها نکته واضحی که از این اتفاقات می‌توان فهمید این است که منابع مالی طرح پیش از این هم در اختیار دولت بوده و هست و بهانه‌های دولتی‌ها صرفا موضوعات سیاسی بوده که حالا باعث روسیاهی آن‌ها شده است.»
این روزنامه همچنین در گزارش دیگری که عکس یک شده است با اشاره به اینکه «امانوئل مکرون در ادامه سیاست اسلام‌ستیزی قوانین محدود کردن مسلمانان و زمینه سازی برای اخراج آن‌ها از فرانسه را اعلام کرد» او را «ترامپ کوچولو» خوانده و نوشته است: «روندی که مکرون از چند ماه گذشته در نحوه مواجهه با مسلمانان و گروه‌های اسلامی فرانسه آغاز کرده است نشان می‌دهد وی در 2 بعد کوتاه‌مدت و بلندمدت به شکل جدی قصد تضعیف جامعه مسلمانان و مبارزه با رشد اسلام‌گرایی در فرانسه را دارد. این مقابله هرچند به نام مقابله با اسلام‌گرایی افراطی و تروریسم مطرح می‌شود، ولی واقعیت امر این است که مکرون و به طور کلی دولت فرانسه با توجه به افزایش جمعیت جامعه مسلمان فرانسه در سال‌های اخیر سعی در محدود‌سازی مسلمانان دارد.»

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«آرمان ملی» گفتگو با هدایت آقایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب را عکس یک کرده است. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است:
*در مجموعه هیچ شخصی مخالف اصل مذاکره نیست، اما مسأله اصلی این است که چه کسی با دولت جدید آمریکا مذاکره کند.
* اصولگرایان خواهان این هستند که امتیاز مذاکره را به نفع خود تمام کنند.
*احتمال این وجود دارد که برجام با تغییرات جدی روبه‌رو شود و من احساس می‌کنم با توجه به شرایط کنونی جامعه جهانی احتمال می‌رود که برجام با تغییرات اساسی مواجه شود.
*تصمیم اصولگرایان بر این است که کسی را وارد عرصه انتخاباتی کنند تا کاملا یکپارچه مانند آن‌ها فکر کند و برای آن‌ها مشکلی ایجاد نکند. هرچند که در درازمدت به ضرر این جریان است و حتما دود این کار در چشمانشان خواهد رفت. به هر حال یکپارچه شدن قدرت ممکن است در کوتاه‌مدت مفید باشد، اما در درازمدت به ضررشان تمام خواهد شد.

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟


«ایران» از «14 تصمیم حمایتی از خانوار‌ها و مشاغل» که همزمان با محدودیت‌های فراگیر برای مقابله با کرونا اجرایی می‌شود، خبر داد و نوشت «100 هزارتومان به صورت ماهانه به 30 میلیون نفر پرداخت می‌شود. وام یک میلیون تومانی به 10 میلیون خانواده با بازپرداخت 30 ماهه پرداخت می‌شود. وصول مالیات تا بهمن ماه متوقف می‌شود. پرداخت اقساط واحد‌های گردشگری در آذرماه به ماه آینده موکول شد. پرداخت قبض گاز کسب و کار‌های آسیب دیده به ماه‌های آتی موکول شد. چک برگشتی واحد‌های آسیب دیده، در آذرماه اعمال نخواهد شد. پرداخت عوارض کسب شهرداری‌ها، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی تا بهمن ماه تمدید شد. مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی تا یک ماه و نیم تمدید می‌شود»
این روزنامه دولتی همچنین در یادداشتی به قلم ابراهیم بهادرانی مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران آورده است: «درست است که بسته حمایتی دولت جنبه مسکن دارد، اما به صورت موقت می‌تواند به فعالان اقتصادی کمک کند، اما از آنجا که دولت از نظر منابع مالی با چالش‌های متعددی روبه‌رو است نمی‌تواند نسبت به تزریق نقدینگی اقدام کند بدین جهت کمک‌ها در قالب بخشودگی قبوض، مالیات و از این قبیل حمایت‌ها می‌تواند از چالش‌های موجود بکاهد. از آنجا که کشور در شرایط خاص است نباید از آن توقع داشت که در موقعیت پیش آمده نسبت به تزریق پول اقدام کند چرا که شدنی نیست. راه و روشی که سیاستگذاران در حال حاضر طی می‌کنند، کاری است که تقریباً در تمام کشور‌ها در حمایت از اصناف و کسبه صورت می‌گیرد، این گروه به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند و از آنجا که دولت نمی‌تواند تزریق مالی به این گروه داشته باشد بهترین اتفاق این است که سایر حمایت‌ها را انجام دهد. البته این را هم باید مد نظر قرار داد که با انواع بخشودگی‌ها بار مالی بر بودجه دولت تحمیل می‌شود. از آنجا که چاره‌ای برای برون‌رفت از شرایط موجود وجود ندارد تنها راهکار این است که دولت به شکل و شمایلی که تصویب کرده حمایت‌های خود را ادامه دهد و شرایطی را فراهم کند که از فشار اقتصادی بر کسبه و فعالان بازار کاسته شود.»

خبر به روایت «فردا» / استعفای جنجالی / انتخابات 1400 زیر سایه کرونا / پول یارانه از کجا جور شد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان