در گفتگو با «فردا» مطرح شد

مصباحی مقدم: مدیریت دولت قابل دفاع نیست/ دولت هر تصمیمی را ۶ ماه دیگر می‌گیرد / نگاه به بیرون مهم‌ترین ضعف دولت است

گروه سیاسی فردا: آقای رئیس جمهور نیز مثل سایر همکارانش در دولت زبان تند و تیزی دارد و هر وقت که انتقادی می‌شنود از کوره در می‌رود. این رویکرد او در اغلب موارد مشاهده و طی هفت سال گذشته برای منتقدان تقریبا عادی شده است، اما این بار خیلی تند رفته است. جناب روحانی وقتی منتقدان را متهم می‌کرد که مدیریت بلد نیستند و از مدیریت چیزی نمی‌دانند باید نگاهی هم به کارنامه دولت خود در این حوزه می‌انداخت و می‌دید که چیزی برای بالیدن نیست.
بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران ایرادات جدی به مدیریت دولت در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی وارد کرده و معتقدند که دولت تدبیر و امید به هیچ وجه در جایگاهی قرار ندارد که به سایرین درس مدیریت بدهد. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از همین افراد است.
او در گفتگو با خبرنگار «فردا» با تاکید بر اینکه «عملکرد دولت در حوزه مدیریت به هیچ وجه قابل دفاع نیست» گفت: «دولت نمی‌تواند درباره مدیریت به دیگران ایراد بگیرد».
وی مهم‌ترین ضعف‌های دولت را در عرصه اقتصاد برشمرد و گفت: «شاید مهم‌ترین ضعفی که از نظر اقتصادی در دولت وجود داشته است، مساله نگاه به بیرون کشور برای حل مشکلات داخلی بوده است. من بار‌ها گفته‌ام که اقتصاد ایران هفدهمین یا هجدهمین اقتصاد دنیا و اقتصاد بزرگی است که هشتاد درصد آن در داخل و بیست درصد آن به روابط خارجی یعنی صادرات و واردات مربوط است. نباید هشتاد درصد اقتصاد را در گرو مناسبات خارجی قرار داده و از ظرفیت‌های داخلی غفلت می‌کردند».
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «اگر به ظرفیت‌های داخلی توجه می‌شد ما حتما جهش اقتصادی و صادراتی می‌داشتم. اگر توانایی‌های داخلی خود را بروز می‌دادیم بیگانگان نیز با ما بهتر تعامل می‌کردند، چون جهان با اقتصاد قوی رابطه برقرار می‌کند، اما با اقتصاد ضعیف نه. به نظر من این تفکر حاکم بر مدیریت اقتصادی کشور که در دوره آقای روحانی بیشتر خود را نمایش داده است، مهم‌ترین مشکل است.»
مصباحی مقدم عدم اقدام به موقع را دومین ضعف فاحش دولت در حوزه مدیریت دانست و گفت: «در مسائل اقتصادی و به خصوص در شرایطی که نوعی جنگ به کشور تحمیل شده است، باید اقدام به هنگام کرد. در جنگ اگر نتوانید به موقع ضربه به دشمن بزید و حمله او را دفع کنید، او به شما ضربه خواهد زد و سرزمین شما را اشغال خواهد کرد؛ لذا اقدام به موقع بسیار اثرگذار است. این دولت، دولتی بوده که هر تصمیمی را به جای امروز، شش ماه بعد و یک سال بعد گرفته است. به عنوان مثال اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی باید به موقع انجام می‌شد و اگر طی پنج سال این اصلاح انجام گرفته بود لازم نبود که بعد از گذشت پنج سال یکباره و جهشی قیمت را افزایش داده و شوکی وارد کنند که آثار اقتصادی و سیاسی داشت».
به گفته این نماینده پیشین مجلس، «همین مساله اقدام به‌هنگام اقتضا می‌کرد که دولت به موقع مالیات بر خانه خالی، مالیات بر عایدی سرمایه یعنی مالیات بر بخش غیرتولید کشور را اجرا می‌کرد و اجازه نمی‌داد که بخش دلالی بزرگتر شود».
وی افزود: «درآمد‌های مالیاتی می‌توانست نیاز‌های عمومی دولت را پوشش دهد و دچار کسری بودجه نمی‌شود. در این صورت ناگزیر نبود پول بیشتری را منتشر کرده و کشور را با تورم دو رقمی مواجه کند و این تورم موجب جهش نرخ ارز و بی‌ثباتی قیمت‌ها نمی‌شد».
مصباحی مقدم همچنین گفت: «همین مساله درباره بنگاه‌های موجود اقتصادی نیز صدق می‌کند. تولیدکنندگانی که اکنون مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند و نمی‌توانند این مالیات را مصرف کننده نهایی دریافت کنند بار سنگینی را تحمل کرده و هزینه آنان در مقایسه با تولیدکنندگان خارجی که کالای خود را به ایران صادر می‌کنند بیشتر است و بازارشان رقابتی نیست؛ بنابراین به جای اینکه به جای جهش تولید باشیم شاهد افت تولید هستیم. باید این اقدام به هنگام صورت می‌گرفت و کاری می‌کردند که هزینه تولید برای تولیدکننده کاهش یابد، قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود تا تولیدکنندگان با موانع مواجه نباشد».
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عملکرد دولت در زمینه مدیریت و مقابله با کرونا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: «عملکرد دولت را در این بخش نسبتا قابل دفاع می‌دانم. اما در این بخش نیز ضعف‌هایی وجود دارد. نمره متوسط می‌دهم زیار در این زمینه نیز اقدام بهنگام صورت نمی‌گیرد. مثلا وقتی معلوم شد شهر قم یا رشت دچار کرونا شده، باید همین دو شهر را قرنطینه می‌کردند و نتیجه آن عدم انتشار ویروس به کل کشور بود و دولت ناگزیر نمی‌شد که امروز نزدیک به سی مرکز استان را طوری تعطیل کند که کسب و کار‌ها آسیب ببیند و دولت برای حمایت از کسانی که آسیب دیده‌اند، ناچار به پرداخت هزینه اضافی باشد.»
مصباحی مقدم در مجموع مدیریت دولت را قابل دفاع ندانست و تاکید کرد که «دولت نمی‌تواند از توانایی مدیریتی دیگران ایراد بگیرد».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان