خواص لیمو ترش و آبلیمو برای سلامت و درمان بیماری ها

لیمو ترش یکی از میوه جات ترش مزه است که دارای مواد معدنی و ویتامین های فراوان می باشد. در این مطلب به بحث در مورد خواص لیمو ترش و خواص دارویی و درمانی آبلیمو برای افراد مختلف خواهیم پرداخت.

خواص لیمو ترش و آبلیمو برای سلامت و درمان بیماری ها

لیمو ترش غنی از ویتامین c، فیبر و ترکیبات مختلف گیاهی مفید است. دلیل اینکه لیموترش دارای خواص درمانی زیادیست وجود این مواد مغذی در آن می باشد. در حقیقت، لیموترش در کنترل وزن، سلامت معده و سلامت قلب موثر می باشد. در این مطلب مهمترین خواص لیمو ترش و خواص آبلیمو را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

لیمو ترش حاوی مقادیر زیادی املاح معدنی و ترکیباتی از قبیل اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین c، فلاوونوئید، پکتین و لیمونین می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان عفونت ها مفید می باشد. همچنین دارای ویژگی های ضد باکتری، ضد ویروس، کاهش دهنده وزن، هضم کننده و تصفیه کننده کبد می باشد. در ادامه خواص لیمو ترش و فواید آبلیمو را مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص لیمو ترش

مهمترین خواص لیمو ترش که شما را شگفت زده می کند

از آنجا که لیمو ترش دارای مواد مغذی و ویتامین های فراوانی است سرشار از خاصیت درمانی و غذایی می باشد که باعث بهبود سلامت کلی بدن گردیده و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. یکی از فواید درمانی لیمو ترش این است که در درمان و پیشگیری از انواع سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای ویژگی ضد عفونی کنندگی می باشد و بدلیل وجود مقادیر زیاد فیبر در آن باعث کاهش چربی، تعادل فشار خون و باز شدن عروق بدن می گردد. همچنین بدلیل وجود اسید سیتریک در آن طعم آن ترش است این اسید به هضم غذا کمک می کند.

خواص دارویی لیمو ترش

فواید لیمو ترش در لاغری

لیمو ترش ها اغلب به عنوان ماده غذایی برای کاهش وزن سریع در نظر گرفته می شوند. فیبر محلول موجود در آن در شکم شما پخش شده و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب به همراه لیمو ترش باعث کاهش وزن شما می شود. از آنجا که نوشیدن مقدار زیاد آب باعث می شود کالری بیشتری در بدن شما بسوزد نوشیدن آن با لیمو ترش باعث کاهش وزن شما می گردد. وجود ترکیبات گیاهی در لیمو ترش باعث کاهش وزن شما می شود.

خواص آبلیمو برای پوشت

خاصیت لیمو ترش در بارداری

یکی از مواد معدنی ضروری در دوران حاملگی برای پیشگیری از نقص لوله های عصبی فولات می باشد. فولات یکی از ویتامین های دوران بارداری می باشد بنابراین مصرف آن از طریق تمام مواد غذایی باعث می شود مطمئن شوید بدن شما آن را جذب کرده است.

درمان سرطان با مصرف لیمو ترش

داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. میوه های دارای سیتروس خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. ترکیبات موجود در لیمو ترش سلول های سرطانی را می کشد. ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ترش مثل لیمونن دارای ویژگی های ضد سرطانی می باشد. ترکیبات موجود در لیمو ترش از از تشکیل تومور های بد خیم در روده بزرگ، ریه و زبان پیشگیری می کند. ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ترش و میوه های دارای اسید سیتروس از پیشرفت سرطان پیشگیری می کنند. در نیتجه پیشگیری از سرطان یکی از فواید لیمو ترش است که باعث می شود زندگی سالم تری داشته باشیم.

خواص درمانی لیمو ترش

فواید لیمو ترش برای پوست

لیمو ترش ها غنی از ویتامین c و اسید سیترات می باشند. بنابراین استفاده از لیمو ترش در طول زمان باعث روشن شدن پوست شما می گردد. ویتامین c آنتی اکسیدانی برای خنثی سازی رادیکال های آزاد و افزایش تولید کولاژن می شود. استفاده از این ماده غذایی باعث می شود لک های پیری یا لک های تیره از بین بروند.

فواید شگفت انگیز آبلیمو

آبلیمو دارای ویژگی های آنتی اکسیدان و ضد سرطان می باشد که در طول قرن ها برای درمان زخم ها و تصفیه بدن مورد استفاده قرار گرفته است. آبلیمو سرشار از ویتامین C می باشد که باعث حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن و سلامت معده شده و با سرطان ها مبارزه می کند. همچنین باعث می شود زخم ها زودتر بهبود یابند و به پبشگیری از حمله قلبی کمک می کند.

خواص آبلیمو

خواص آبلیمو در کاهش وزن :

آبلیمو غنی از فیبر می باشد که با احساس گرسنگی مبارزه می کند. مطالعات نشان داده است که افرادی که رژیم غذایی حاوی آلکلالین مصرف می کنند راحت تر و سریعتر وزن خود را کم می کنند. بهترین راه برای کاهش وزن نوشیدن آب گرم حاوی مقداری آبلیمو در اول صبح می باشد.

فواید آبلیمو برای پوست :

ویتامین C همانند دیگر آنتی اکسیدان ها به کاهش چین و چروک و لکه های صورت کمک کرده و از پوست صورت در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین c برای حفظ سلامت موثر است زیرا دارای آلکالین می باشد که باکتری هایی که باعث تولید آکنه می شوند را می کشد و همچنین برای از بین بردن لکه های پیری موثر می باشند. مصرف آبلیمو باعث خروج مواد سمی از بدن می شوند. ویتامین c موجود در آبلیمو همچنین به بازسازی پوست صورت کمک می کند.

خاصیت های آبلیمو برای مو :

یکی دیگر از خواص میوه جات مثل لیمو ترش درمان ناراحتی های پوستی یا مو می باشد. قبل از اینکه موهایتان در معرض نور خورشید قرار بگیرد از آبلیمو استفاده کنید. آبلیمو همچنین می تواند در درمان پوست خشک سر و شوره موثر باشد.

خاصیت لیمو ترش برای چشم

فواید مهم آبلیمو برای چشم :

یکی از ویتامین های لازم و ضروری برای سلامت چشم ویتامین آ می باشد که به مقدار فراوان در آبلیمو وجود دارد. اکثر میوه ها و سبزیجات مثل گوجه فرنگی، هویچ و کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. چند قطره آبلیمو در آب جوشیده بریزید و چشم ها خود را با آن بشویید.

درمان آفت دهان :

لیمو ترش به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی برای درمان آفت دهان گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، آب لیموی تازه را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده سپس محلول حاصل را غرغره کنید، در ابتدا شاید کمی احساس سوزش داشته باشید اما به مرور کمتر خواهد شد، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی سه بار از این روش کمک بگیرید.

بررسی خواص لیمو ترش

درمان اگزما :

عفونت های پوستی از مشکلات پوستی بسیار شایع می باشد که می توانید به یک لیوان آب ولرم هشت قطره روغن لیمو و یک قاشق غذا خوری عسل رقیق شده بیفزایید سپس، پارچه تمیزی را به محلول حاصل آغشته کرده و بر روی قسمت مورد نظر به مدت پانزده دقیقه اعمال کنید، از این روش روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

رفع بوی بد دهان :

از دیگر خواص لیمو ترش از بین بردن بوی بد دهان است که بنا به دلایل مختلفی مانند : مصرف برخی ادویه ها، کمبود بزاق و سیگار کشیدن می باشد، می توانید مخلوط آب ولرم و آب یک عدد لیمو را چند بار در روز غرغره کنید همچنین، پس از هر وعده غذایی جویدن یک برش لیمو نیز به خوشبو کردن دهان کمک می کند.

فواید بی نظیر لیمو ترش

تقویت سیستم ایمنی بدن :

لیموترش دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، افرادی که به بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا شده اند می توانند به یک لیوان گرم کمی آب لیموی تازه و عسل بیفزایید و آن را بنوشند، همچنین استفاده از آب لیمو کمک زیادی به پایین آوردن تب می کند.

مضرات لیمو ترش و آبلیمو

با توجه به تمام خواص لیمو ترش و آبلیمو که در بالا بحث شد لازم است بدانید مصرف زیاد آن ممکن است باعث کاهش هوش فرد شود و اثرات نامطلوبی روی مینای دندان داشته باشد. افراد مبتلا به آسم، ناراحتی ریه، درد کمر و تشنج بهتر است از آن استفاده نکنند. افزایش مصرف لیمو ترش یا آب آن باعث ایجاد مشکلاتی در خواب، ناراحتی معده و عدم دریافت ویتامین آ در بدن شود. افراد دیابتی نباید از این میوه بطور مکرر استفاده کنند.

فواید لیمو ترش بر سلامت بدن

احتیاط در مصرف لیمو ترش

1. در صورتی که از داشتن ناراحتی مثانه، سوزش سردل و ناراحتی کلیه رنج می برید و یا به لیموترش حساسیت دارید پیش از مصرف آن باید با پزشک مشورت نمایید.

2. به منظور محافظت از مینای دندان ها سی دقیقه پس از خوردن لیمو دندان هایتان را مسواک بزنید.

3. برای کودکان زیر ده سال خوردن آب لیمو و یا استفاده از روغن لیمو توصیه نمی شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان