اصلاح‌طلبان در دوراهی ظریف – لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا – اختلافات در جریان اصلاح‌طلبی بسیار است و هر روز هم ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند از ضرورت تمرکز بر مانیفست در شرایط کنونی گرفته تا دعوای نقش خاتمی و .... شاهد آنکه روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» همین امروز به بررسی این چالش‌ها پرداخته و گزارشی دارد با عنوان «دردسر افزایش کاندیدا و کاهش رای دهندگان». همه این اختلافات، اما به خاطر نزدیک بودن انتخابات بروز کرده و بخش عمده‌ای از آن نیز معطوف است به ویژگی‌های نامزد احتمالی این جریان. بخشی از اصلاح‌طلبان دنبال نامزدی هستند که ماندگاری آنان در قدرت را تضمین کنند و بخشی دیگری نیز اگرچه مایل نیستند شانس پیروزی را از دست بدهند با سرمایه اجتماعی ریزش کرده خود رودربایستی داشته و خواستار معرفی نامزدی هستند که اصلاح‌طلب خالص یا حداقل نزدیک به اصلاح‌طلبان باشد.
بر اساس همین تفاوت دیدگاه است که اصلاح‌طلبان در دو راهی ظریف – لاریجانی مانده‌اند. بخشی از اصلاح‌طلبان که تا دیروز دنبال کاندیدای خالص بودند بعد از روی کار آمدن بایدن در آمریکا به ایجاد فضای مذاکره امیدوار شده و تصور می‌کنند که ظریف بهترین گزینه برای آنان خواهد بود. بخشی دیگر، اما همچنان از علی لاریجانی دفاع کرده و ظریف را نهایتا در نقش معاون اول یا وزیر خارجه او می‌بینند.
نام‌های دیگری نیز در فهرست کاندیدا‌های احتمالی جریان اصلاح‌طلب دیده می‌شود، اما چالش اصلی فعلا انتخاب بین لاریجانی و ظریف است. جدی بودن این چالش و اختلاف نظر را از لابه‌لای اظهارات سیاسیون خاصه در جریان اصلاحات می‌توان دریافت. مثلا علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات امروز در مصاحبه‌ای با «نامه نیوز» در این باره می‌گوید: «هم اکنون نغمه مثل انتخاب بین لاریجانی یا ظریف را از کارگزاران می‌شنویم. اخیرا یک صحبتی از آقای محسن هاشمی پخش شد که کاندیدا‌های مدنظر کارگزاران آقایان لاریجانی، ظریف، عارف و چند چهره اصولگرا هستند. جای تعجب هم ندارد خط و مشی کارگزاران از بدو تأسیس همین بوده است، آن‌ها روی کاندیدای رأی آور سرمایه گذاری می‌کنند تا از قدرت سهم داشته باشند.»
وی همچنین تاکید می‌کند که «اگر کارگزاران بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری به تنهایی عمل کند بین آقای ظریف و آقای لاریجانی یکی را انتخاب می‌کند. در واقع نگاه می‌کند که چه کسی رأی می‌آورد و از او حمایت می‌کند.»
در همین حال غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با «نامه نیوز» می‌گوید: «من فکر می‌کنم بدنه اصلی اصلاح‌طلبان باتوجه به تجربه‌ای از دولت آقای روحانی دارند، تمایل ندارند که بازهم با سیاست حمایت از یک نامزد غیراصلاح‌طلب وارد انتخابات شوند؛ بنابراین دور از ذهن است که اصلاح‌طلبان به سمت لاریجانی بروند.»
او همچنین می‌گوید: «آقای ظریف یک شخصیت خدوم برای ملت ایران است و تلاش‌های بسیاری برای این کشور کرده است، اما چون او صرفا در حوزه سیاست خارجی تخصص دارد، نمی‌تواند گزینه نهایی اصلاح‌طلبان باشد».
نکته قابل توجه آنکه اصولگرایان تصور می‌کنند، جریان رقیب در نتیجه این دو راهی که به قول برخی اصلاح‌طلبان از سوی کارگزاران ایجاد شده، لاریجانی را انتخاب خواهند کرد. مثلا محمد صادق کوشکی در گفتگو با «نامه نیوز» می‌گوید: «اصلاح‌طلبان اگر بتوانند پایگاه اجتماعی خود را به میدان کشیده و بازسازی کنند، قطعا سراغ یک گزینه پراگماتیستی مثل آقای علی لاریجانی خواهند رفت.»
او معتقد است که «کاندیداتوری آقای ظریف بیشتر یک تاکتیک تبلیغاتی است، زیرا جناح اصلاح‌طلب می‌خواهد که حامیان خود را به میدان بکشاند و در واقع آن پایگاه رای خود را فعال کند، اما قطعا ظریف گزینه اصلاح‌طلبان نیست. ظریف رابطه خوبی با اصلاح‌طلبان ندارد و اصلاح‌طلبان هم رابطه خوبی با آقای ظریف ندارند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان