خبر به روایت فردا / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری

گروه سیاست سایت فردا- روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» در ادامه گزارش دیروز خود و با تیتری مشابه به انتقاد از مدیریت دولت پرداخته است. گروه اقتصادی این روزنامه افزایش قیمت مرغ را زیر ذره‌بین قرار داده و نوشته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلی‌ترین دلیل این جهش قیمت، عدم مدیریت در توزیع نهاده‌های دامی و بدسلیقگی‌های ارزی است؛ موضوعی که پیش از این بار‌ها توسط رسانه‌ها و تولیدکنندگان مرغ هشدار داده شده بود.»
در ادامه این گزارش نیز با اشاره به اینکه با توجه به روند تصمیمات اشتباه دولت در نحوه تخصیص ارز به نهاده‌های دام و طیور و ناکارآمدی در توزیع مناسب آن، این افزایش قیمت از ماه‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود» به گزارش‌های پیشین این روزنامه در این باره اشاره شده است.

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری
«اعتماد» اخبار منتشر شده درباره دیدار بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «توطئه در ریاض» نوشته است: «بر اساس اطلاعات وب‌سایت‌های اطلاعات پرواز یک فروند جت خصوصی گلف‌استریم4 یکشنبه عصر از فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو برخاست و ساعتی بعد در شهر جدید نیوم عربستان سعودی در کرانه دریای سرخ از صفحه رادار محو شد. این هواپیما بعد از حدود سه ساعت، دوباره از فرودگاه شهر نیوم بر روی رادار ظاهر شد و به تل‌آویو بازگشت. رسانه‌های اسراییلی بلافاصله تاکید کردند که این هواپیمای خاص هر چند متعلق به دولت رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین نیست، اما قبلا هم توسط بنیامین نتانیاهو برای سفر استفاده شده است. وزارت خارجه عربستان سعودی هم با انتشار بیانیه‌ای از دیدار میان محمد بن سلمان و وزیر خارجه امریکا در شهر جدید نیوم خبر داد. ساعاتی بعد از این گمانه‌زنی‌ها، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر خبر داد که ساعتی پیش در شهر نیوم «دیداری سازنده» با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی داشته است.»
این روزنامه در صفحات سیاسی خود نیز به بررسی چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم پرداخته است. غلامعلی رجایی در گفتگو با این روزنامه چالش‌های دولت اصلاح‌طلب یا اصولگر را از هم تفکیک می‌کند، اما آنچه قابل انکار نیست و سایرین نیز به آن تاکید دارند، بحث معیشت است و پایگاه اجتماعی.

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری

«کیهان» در تیتر یک خود خطاب به مسئولان با تیتر «تحریم‌های داخلی را بردارید عبور از تحریم‌های خارجی با ما» نوشته است: «بسیاری از فعالان اقتصادی که در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند، با تأکید بر وجود توانایی داخلی برای غلبه بر مشکلات، عامل اصلی وضعیت اقتصادی امروز کشور را سوءتدبیر‌های داخلی و به عبارتی خودتحریمی عنوان می‌کنند.»
در این گزارش به انتقاد از خود تحریمی، سیاست‌های وزارت نفت، مدیریت دولت در حوزه معیشت پرداخته شده و آمده است: «جنگ اقتصادی غربی‌ها علیه ایران سال‌هاست آغاز شده و مردم آن را با همه وجود احساس می‌کنند، موضوعی که برخی مسئولان تا مدت‌ها حاضر به پذیرش آن نبوده‌اند و حالا چند صباحی است از کلیدواژه «جنگ اقتصادی» در سخنان خود استفاده می‌کند. با این وجود نمی‌توان همه تقصیر‌ها را به گردن تحریم خارجی انداخت و آن را به بهانه‌ای برای فرار از پاسخگویی و ابزاری برای مذاکره‌های بی‌فایده تبدیل کرد. چنانچه فعالان اقتصادی تصریح می‌کنند، راه‌حل بسیاری از مشکلات در داخل کشور است و کافی است مدیرانی کاربلد و پرتلاش در رأس کار قرار گیرند که به جای یک جا نشستن و برنامه‌ریزی برای مذاکره با غربی‌ها، به فکر مردم باشند و موانع تحریم‌های داخلی را از پیش پای تولید بردارند.»

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری

«آرمان ملی» در گزارش با عنوان «فراخوان پیاده‌روی دلواپسان علیه دولت!» می‌نویسد: «خبر‌هایی جدید از این موضوع به گوش می‌رسد و آن وعده‌ای که دلواپسان در قم به یکدیگر داده‌اند؛ وعده‌ای که از همین الان پوسترهایش در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. این پوستر دعوت به یک راهپیمایی علیه دولت است. یک اعلامیه و فراخوان در قم. قرار است پنجشنبه این هفته در قم راهپیمایی با مضمون استیضاح روحانی برگزار شود. آن هم از جمکران تا حرم. پوستر‌های تبلیغاتی آن نیز در اطراف حرم مطهر نصب شده است. اما این دعوت به اعتراض تفاوتی با دیگر فراخوان‌های اعتراضی در این شهر دارد چنانکه در پایین پوستر دعوت به راهپیمایی اعتراضی آمده است: «جهت هماهنگی برای شرکت در پیاده‌روی اعتراضی نام و شماره تماس خود را به karbala1404 ارسال کنید».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شده است که «دی ماه 96 نیز در یک اقدامی مشابه در شهر مذهبی دیگر یعنی مشهد اصولگرایان در اعتراض به روحانی و گرانی بیانیه‌ای برای تجمع دادند. اما آن تجمع اصولگرایی تبلیغاتی که قرار بود صرفا علیه دولت و درراستای اهداف جناحی صورت گیرد همانا و تسری‌اش به کل ایران همانا. تظاهراتی که قرار بود عیار اصولگرایی را بالا و اصلاح‌طلبی را پایین بیاورد تبدیل چیزی دیگر شد و هردو جریان را مورد هجمه قرار داد، نه فقط روحانی و اصلاح‌طلبان را.»

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری

«شرق» اظهارات علی مطهری درباه رئیس جمهور نظامی را بهانه گزارشی در این رابطه کرده و با عنوان «ناکامان پاستور» از چهره‌های نظامی که اکنون نامشان در گمانه‌زنی‌ها به چشم می‌خورد نام برده و حتی برخی کاندیدا‌های احتمالی که سابقا در عرصه نظامی فعالیت داشته‌اند را نیز در این گروه قرار می‌دهد. گزارش مذکور غیر از این مطلب قابل توجهی ندارد و صرفا بازنشر اظهارات اخیر علی مطهری و سردار کوثری درباره ورود نظامیان به انتخابات و عرصه ریاست جمهوری است.
این روزنامه همچنین محمود صادقی را به بهانه یادداشتی که در آن از مصوبه دولت برای تعیین محلی برای اعتراضات دفاع می‌کند، عکس یک کرده است. یادداشتی که پیش‌تر در «خبرآنلاین» منتشر شده بود.

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری
«آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌خواهد که «هزنیه بازگشت به برجام را بالا نبرید». وی می‌نویسد: «از شواهدی همچون وعده‌های پیشا انتخاباتی بایدن و هریس می‌توان انتظار داشت که به رغم سنگ اندازی‌های لابی‌های مختلف دولت بایدن تصمیم به بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خواهد گرفت. با این حال در این زمینه یک چالش داخلی نیز وجود داشته و برخی اختلافات جناحی در ایران است که پیام مناسبی را به واشنگتن مخابره نمی‌کند. اظهاراتی از این دست که بهتر است فلان جناح مذاکره کننده باشد و حق آن‌ها است مذاکرات را هدایت کنند باعث می‌شود طرف آمریکایی به این نتیجه برسد که برجام یک منفعت جناحی در ایران دارد و این موضوع در واقع باعث می‌شود واشنگتن قیمت بازگشت به برجام را اصطلاحات بالا ببرد. برجام در دوره قبلی از طریق شورای عالی امنیت ملی مدیریت شد و این بار نیز باید از همان شورا و با صدایی واحد روند احیای آن پیش گرفته شود. واقعیت این است که اگر تصمیم بر این باشد که روند احیای برجام در گفتگو‌هایی در آینده پیش گرفته شود همین دولت فعلی می‌تواند آن را انجام دهد و اگر تصمیم این باشد که هیچ مذاکره‌ای صورت نگیرد چه دولت فعلی و چه دولت آینده نمی‌توانند وارد این روند شوند؛ بنابراین بهتر است جناح‌ها از ارسال سیگنال‌های نامطلوب خودداری کنند.»

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری

«ایران» به استقبال از بلینکن یعنی گزینه جو بایدن برای وزارت خارجه رفته و در گزارشی نوشته است: ««بلینکن» 58 ساله که معاون وزیر خارجه و معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما بوده و با سابقه 20 سال همکاری نزدیک با «جو بایدن» از باتجربه‌ترین و مورد اعتمادترین‌های سیاسی دموکرات‌ها به شمار می‌رود، در شرایطی قرار است برای سامان دادن به روابط امریکا با جهان به میدان بیاید که در دوران چهارساله ترامپ، تنش‌های بسیاری میان دیپلمات‌های امریکایی و رهبران جهان بروز کرده است؛ اما بدون شک آنچه اولویت انتخاب و مأموریت‌های بلینکن در وزارت خارجه امریکا خواهد بود بازگشت به سازمان‌ها و توافقنامه‌های جهانی مانند توافق آب و هوایی پاریس، عضویت سازمان بهداشت جهانی، تمدید توافقنامه منع تولید تسلیحات با روسیه، روابط با چین و همچنین توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.»
این روزنامه در گزارش دیگری نیز با اتکا به تحلیل یک رسانه آمریکایی درباره اراده بایدن برای برگشت به برجام تا قبل 1400 نوشته است: «پایگاه خبری Justsecurity به نقل از یک منبع نزدیک به «بایدن» گزارش داد، با توجه به اینکه از زمان تحلیف رئیس جمهوری بعدی امریکا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن 2021 فقط 5 ماه فرصت است، انتظار می‌رود که بایدن در همین زمان بازگشت ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را تضمین کند. این مقام سابق امریکایی همچنین مدعی شده، بایدن سپس از احیای اعتبار امریکا برای همراه کردن متحدان نزدیک خود در اروپا استفاده خواهد کرد و دیپلماسی دیگری را برای توسعه برجام، محکم کردن بند‌های این توافق و رویکرد ایران در منطقه آغاز می‌کند.»

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری
«جوان» دیدار‌های صورت گرفته در ریاض و حواشی آن را مورد توجه قرار داد و از آن تحت عنوان «دورهمی کودک‌کش‌ها» یاد کرده است. این روزنامه در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز می‌نویسد: «پوستر تکراری به دیوار انتخابات نزنید». در این گزارش آمده است: «انتخابات گرچه به خودی خود جشن سیاسی جامعه است، اما اگر قرار است چهره‌هایی تکراری را به جامعه معرفی کند، یعنی به جای گردش نخبگانی چرخش صندلی‌های مسئولیت بین تعدادی معدود از فعالان سیاسی باشد، نه آن شور امیدوارانه سیاسی را به جامعه می‌بخشد و نه آنچنان لباسی نو بر تن جمهوریت خواهد نمود. گویی پوستر‌های تکراری انتخابات قبل را که زیاد آمده و در انبار مانده، می‌خواهند دوباره بر تن شهر کنند!»

خبر به روایت «فردا» / استقبال اصلاح‌طلبان از وزیر خارجه بایدن/ توطئه در ریاض/ شور انتخاباتی با کاندیدا‌های تکراری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان