تصمیم در مورد ادامه طرح محدودیت‌های فراگیر؛ امروز

ادارات کشور یک هفته تعطیل شد

دنیای‌اقتصاد : در دومین هفته ازاجرای طرح محدودیت‌های فراگیر در کشور، ادارات از امروز به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: از همه می‌خواهم این دستور را به‌صورت جدی عملی کنند و از مردم می‌خواهم کارهای اداری خود را دو هفته به تعویق بیندازند تا‌ زنجیره شیوع قطع شود. همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انصاری گفت: دستگاه‌هایی که خدمات ضروری را ارائه می‌کنند و نمی‌شود آن خدمات را تعطیل کرد و دستگاه‌هایی که ما‌موریت‌های اساسی دارند، ما‌نند استانداری‌ها و فرمانداری‌ها لازم است کارکنانشان در اداره حضور یابند.

در همین حال قرار است امروز درباره ادامه وضعیت محدودیت‌های کرونایی در کشور تصمیم‌گیری شود.

روز چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلات و نقاط ضعف موجود درخصوص تراکم جمعیتی در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه در اتوبوس و مترو در برخی از ساعات روز، خواستار کاهش حداکثری حضور کارکنان ادارات شده بود. او همچنین تا‌کید کرده بود که حضور یک‌سومی کارکنان ادارات به یک پنجم برسد و در صورت عدم‌ضرورت کارمندان سرکار نروند. ‌به‌دنبال این دستور، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در اطلاعیه شماره 3 خود بر اجرای دقیق بخشنامه اداری و استخدامی مبنی‌بر کاهش حضور کارکنان در ادارات تا‌کید کرد.

اصرار بخش خصوصی به قانون‌شکنی

ازسوی دیگر با توجه به عدم‌توجه بخش خصوصی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا مبنی‌بر تعطیلی، سعید نمکی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه به بخش خصوصی هشدار داد که درصورت عدم‌همراهی باآنها برخورد می‌شود و شرکت‌های خصوصی تعطیل خواهند شد. موضوعی که گزارش‌های میدانی به‌خصوص از سطح شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ نشان می‌دهد این بخش همچنان برادامه فعالیت خود به‌رغم قوانین کرونایی وضع‌شده اصرار کرده و اکثر دفاتر خصوصی همچنان باز است و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در همین حال رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره شرکت‌های خصوصی تصمیمی اتخاذ نکرده است و امروز در مورد فعالیت آنها تصمیم گرفته می‌شود. او همچنین گفت: بانک‌ها جزو خدمات ضروری هستند و تعطیل نیستند.

هشدار به مغازه‌های نیمه‌باز

در این بین البته برخی از مراکز خرید و مشاغلی که در لیست مشاغل ضروری نیستند، همچون شیرینی‌فروشی‌ها و گل‌فروشی‌ها هم بدون توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا روزهای گذشته به‌خصوص روز پنج‌شنبه باز بودند. همچنین گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد بسیاری از مغازه‌داران کرکره‌های مغازه‌های خود را به‌صورت نیمه‌باز قرار می‌دهند و به این شکل به فعالیت خود در روزهای گذشته ادامه داده‌اند. این در حالی است که روز گذشته مجتبی صفایی، نایب رئیس اتاق اصناف با اشاره به کرکره‌های نیمه‌باز برخی مغازه‌ها ضمن تا‌کید بر برخورد با این دسته از اصناف تا‌کید کرد: شیرینی‌فروشی‌ها و آجیل‌فروشی‌ها جزو گروه 2 هستند و حق فعالیت ندارند و مردم می‌توانند از طریق شماره تلفن 124 به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند.

رکورد روزانه مبتلایان کرونا شکست

اصرار این بخش از جامعه به قانون‌شکنی و عدم‌رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا در شرایطی است که روز گذشته میزان موارد ابتلا به کرونا یک بار دیگر رکورد شکست و به 14 هزار و 51 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور طی 24 رسید. به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت از میان آنها 2هزار و 245 نفر نیز بستری شدند. روز پنج‌شنبه هم 13 هزار و 961 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شد که 2هزار و 439 نفر از آنها بستری شدند. همچنین روز گذشته با فوت 406 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کروناشمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید-19 در کشور به 47 هزار و 95 نفر رسید.

امیدواری به کاهش مرگ‌های کرونایی

همه اینها در شرایطی است که دولت از روز اول آذرماه به‌دلیل شیوع افسارگسیخته بیماری کرونا درکشور اقدام به تعطیلی فراگیردر مناطق قرمز کرده است. در همین راستا روز پنج‌شنبه ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و اجرای طرح‌های مردم‌محور 69 شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد با تشدید اقدامات برای مقابله با کرونا تا‌ آخر بهمن ما‌ه حداقل 40 درصد از موارد مرگ‌و‌میر و 50 درصد از موارد بستری کرونا کاهش پیدا کند. حریرچی گفت: اگر ما‌ 40 درصد مرگ‌و‌میر را کاهش دهیم تا‌زه به عدد 280 تا‌ 300 مورد می‌رسیم که باز رقم بزرگی است و امیدواریم با استمرار در تغییر رفتار مردم، نتایج بهتری در این زمینه حاصل شود.

ازسوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به طرح جدید محدودیت‌ها گفت که خوشبختانه در این یک هفته که از آغاز محدودیت‌ها می‌گذرد، روند مراجعه به بیمارستان‌ها افزایشی نبوده و تقریبا روند ثابتی داشته است. وی بابیان اینکه تردد افراد مبتلای بدون علامت در سطح شهر از جمله دلایل افزایش بیماری است، گفت: در یکی از مناطق تهران 250 تست کرونا از افراد بدون علامت که در تماس با بیمار بودند، انجام شد که از این تعداد پاسخ تست 90 نفر مثبت بود؛ یعنی آلودگی به شدت از طریق تماس‌های مستقیم افزایش پیدا می‌کند. همزمان خسرو صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: اگر محدودیت‌ها هدفمند باشد و مردم هم رعایت کنند به نظرم نه تنها آذر را با کاهش ابتلا به پایان می‌بریم، بلکه زمستان را هم می‌توانیم با کاهش ابتلا و مرگ پشت سر بگذاریم؛ در غیر این صورت در زمستان ممکن است شاهد موج چهارم بیماری باشیم.

شرط تغییر محدودیت‌ها

در همین حال حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایرنا» طرح هوشمند محدودیت‌ها را که از اول آذرماه به‌مدت دو هفته ادامه دارد، پویا توصیف کرد و گفت: این طرح تا‌ ریشه‌کن شدن بیماری کرونا ادامه دارد. به گزارش «ایرنا» قاسمی اظهار کرد: هر هفته لیست شهرهای قرمز و زرد و نارجی اعلام و محدودیت‌ها اعمال می‌شود. این طرح به‌طور جامع و هوشمند دیده شده و هر زمان وضع شهرها تغییر کند، محدودیت‌ها نیز تغییر می‌کند.

او همچنین اعلام کرد که در حوزه حمل‌ونقل بین شهری هم‌اکنون همراه داشتن کارت ملی یا کارت معتبر مثل گواهینامه الزامی است.

جریمه 51 هزار خودرو در تردد شبانه

در راستای اجرای طرح محدودیت‌های فراگیر کرونایی در کشور، نیروی انتظامی با انتشار گزارشی از عملکرد شش‌روزه پلیس در محدودیت‌های کرونایی از ارسال بیش از 219 هزار پیامک به رانندگان خاطی و جریمه 51 هزار خودرو در محدودیت‌های شبانه خبر داد. به گزارش «ایسنا» همچنین پلیس در این شش روز، 346 هزار و 150 مرتبه از صنوف مختلف بازدید کرده و این در حالی است که به 193هزار و 701 صنف تذکر داده و تخلف آنها را صورت جلسه کرده و نسبت به پلمب 11هزار و 941 واحد صنفی متخلف نیز اقدام کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان