سپرده: خاص ترین سهم بورس ایران مال کیست؟

سپرده نام نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه است که از نمادهای گروه «فعالیت های کمکی به نمادهای مالی واسط» در بازار سرمایه کشور محسوب می شود. این نماد مثل نمادهای: بورس، فرابورس، انرژی۳ و کالا، از نمادهای حاکمیتی بازار سرمایه کشور است و بدون حضور این ۵ نماد، عملا فعالیت در بازار سرمایه کشور امکان پذیر نیست.

سپرده: خاص ترین سهم بورس ایران مال کیست؟

سپرده نام نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه است که از نمادهای گروه «فعالیت های کمکی به نمادهای مالی واسط» در بازار سرمایه کشور محسوب می شود. این نماد مثل نمادهای: بورس، فرابورس، انرژی3 و کالا، از نمادهای حاکمیتی بازار سرمایه کشور است و بدون حضور این 5 نماد، عملا فعالیت در بازار سرمایه کشور امکان پذیر نیست.

سپرده تنها سهم بازار سرمایه کشور است که امکان خرید و فروش آن فعلا نه برای اشخاص حقیقی و نه حقوقی، امکان پذیر نیست. سپرده، 1.5 میلیارد قطعه سهم بوده و در تابلو معاملاتی آن، هیچ سابقه خرید و فروش دیده نمی شود.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که سمات نامیده می شود، یکی از ارکان بازار سرمایه ایران محسوب می شود. همه مبالغی که پس از فروش سهام از طریق کارگزاری ها به حساب شما واریز می شود، توسط سپرده گذاری مرکزی هدایت شده و در واقع، وظیفه آماده سازی و مدیریت زیر ساخت های پیش و پس از معاملات را بر عهده دارد.

رسالت اصلی شرکت سپرده ، ضمانت امنیت و کارایی بازار سرمایه و صیانت از دارایی سرمایه گذاران است. طبق آمار سازمان بورس ایران ، شمار دارندگان کد بورس در کشور از مرز 50 میلیون تن فرا تر رفت. خدمات این شرکت را در این مقاله توضیح دادیم.

آدرس شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه در خیابان بلوار کشاورز تهران بوده و سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه در نشانی CSDIRAN.com قرار دارد.

یکی از فوق العاده ترین سهام در بازار سرمایه کشور، همین سهم سپرده است که در حال حاضر امکان خرید و فروش ان توسط اشخاص حقوقی و حقیقی داخلی و خارجی وجود ندارد. در واقع کارمزدی از معاملات سهام در بازار سرمایه کشور، در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجود می رسد.

جمع درآمد شناسایی شده 8 ماهه منتهی به 1399/08/30 که 5 آذر ماه روی کدال منشتر شد، بالغ بر 7,128,993 میلیون ریال بود. یعنی درآمد 8 ماهه 99 سپرده بیش از 700 میلیارد تومان بوده است.

سهم سپرده

تصویر صورت های مالی 8 ماهه سال 98 سهم سپرده

این در حالی است که جمع درآمد شناسایی شده در 8 ماه سال 98 سهم سپرده، حدود 100 میلیارد تومان بود. یعنی درآمد 8 ماهه سال 99 سپرده در قیاس با درآمد 8 ماهه سال 98 سپرده، بیش از 600 درصد رشد را نشان می دهد که خبر خوبی برای سهامداران این سهم ارزشمند در بازار سرمایه ایران است.

خوب شاید برای شما این سوال مطرح شود که وقتی نمی توان سهم سپرده را در سبد خود داشت، تحلیل سود و زیان این سهم حاکمیتی ارزشمند بازار سرمایه کشور، چه سودی دارد؟ باید مطلع بود که این سهم، سهامداران بسیاری دارد که با سهامداری روی این سهام، می توان از سودهای سرشار سپرده به صورت غیر مستقیم بهره مند بود.

تابلو معاملاتی سهم سپرده در سایت tsetmc.com را مشاهده می کنید

سهامداران عمده سپرده  

فهرست سهامداران اصلی سهم سپرده به شرح زیر است:

  • سازمان بورس و اوراق بهادار صاحب 5 درصد سهام سپرده
  • بانک ملی ایران صاخب 5 درصد سهام سپرده
  • شرکت بورس انرژی ایران صاحب 5 درصد سهام سپرده
  • شرکت سرمایه گذاری صبا تامین صاحب 5 درصد سهام  سپرده
  • شرکت بورس کالای ایران صاحب 5 درصد سهام سپرده
  • شرکت بورس اوراق بهادار تهران صاحب 5 درصد سهام سپرده
  • شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر صاحب 5 درصد سهام سپرده
  • موسسه صندوق بازنشستگی صاحب 5 درصد سهام سپرده
  • بانک تجارت صاحب 4.98 درصد سهام سپرده
  • شرکت گروه مالی بانک مسکن صاحب 4.8 درصد سهام سپرده
  • شرکت گروه مالی ملت صاحب 4.79 درصد سهام سپرده
  • شرکت فرابورس ایران صاحب 4.78 درصد سهام سپرده
  • کارگزاری بانک صنعت و معدن صاحب 4.16 درصد سهام سپرده
  • شرکت کارگزاری بانک سپه صاحب 3.81 درصد سهام سپرده
  • شرکت بانک رفاه کارگران صاحب 3.8 درصد سهام سپرده
  • شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات صاحب 3.8 درصد سهام سپرده
  • بانک سامان صاحب 3.19 درصد سهام سپرده
  • شرکت بانک انصار صاحب 2.5 درصد سهام سپرده
  • شرکت کارگزاری بانک کشاورزی صاحب 2.3 درصد سهام سپرده
  • شرکت سرمایه گذاری سپه صاحب 1.5 درصد سهام سپرده
  • شرکت بانک ایران زمین صاحب 1.35 درصد سهام سپرده
  • شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا صاحب 1. درصد سهام

یعنی 4 سهم معروف به سهام فراکابی شامل شرکت بوس تهران، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس، 20 درصد سهام سپرده را در اختیار دارند. اگر شما خواهان سهامداری غیر مستقیم در سهم سپرده هستید، بهتر است سهامدار این 4 سهم ارزشمند حاکمیتی در بورس ایران باشید که رشد خیلی خوبی در ایران عصر 1400 برای آن ها پیش بینی می کنیم. این 4 سهم مثل سهم سپرده، سهام تکرار ناپذیر در بازار سرمایه بوده و بی رقیب هستند و نمونه مشابه ندارند.

تابلو معاملاتی بورس انرژی در 8 آذر 99 که 5 درصد سهام سپرده را در اختیار دارد

تابلو معاملاتی فرابورس ایران در 8 آذر 99 با نماد کالا که 5 درصد سپرده را در اختیار دارد

تابلو معاملاتی سهم کالا در 8 آذر 99 که 5 درصد سهم سپرده را در اختیار دارد

تابلو معاملاتی سهم بورس در 8 آذر 99 که 5 درصد کل سهم سپرده را در اختیار دارد

علاوه بر این 4 سهم که در بالا تابلو معاملاتی آن را شاهد هستید و سهامدار 5 درصدی سپرده هستند و می توانند از 700 میلیارد تومان درآمد شناسایی شده 8 ماهه 99 سپرده، افزایش سرمایه دهند، وتجارت نیز حدود 5 درصد سپرده را در اختیار دارد. وتجارت در 8 آذر 99 به 376تومان رسید و P/E حدود 37 دارد. گزینه خوبی بانکی برای سهامداران بلند مدتی بوده و 223 میلیارد قطعه سهم است.

تابلو معاملاتی بانک تجارت در 8 آذر 99 که حدود 5 درصد سهم سپرده را در اختیار دارد

یکی از دلایلی که باید روی سهامداران عمده سهم سپرده، سهامداری بلند مدتی کرد به دلیل درآمد خیلی خوب سپرده و شناسایی سودعالی سهام فراکابی و سهامداران عمده آن در آینده نزدیک است که سود خوبی را نصیب سهامداران صبور می کند. تلاش کنید یکی از سهام فراکابی در پرتفو بلند مدتی شما باشد و به نوسانات ماهانه بورس، بی توجه باشید.

بسیاری از فعالیت های مربوط به تغییر کارگزار ناظر، اطلاع از سودهای تخصیصی نقدی به سهامداران، پرینت برگه سهام و مسدودی ورفع مسدودی کدبورس از طریق سهم سپرده صورت می‌گیرد.

چند نکته مهم

اگر سهامدار انرژی3 هستید یکی از دلایل شما برای سهامداری بلند مدت روی بورس انرژی علاوه بر دلیل احتمال معامله شدن نفت در این بورس در آینده نزدیک و گواهی صرفه جویی انرژی و وان، سودهای خوبی است که این سهم از سپرده در سال 1400 برای افزایش سرمایه شناسایی می کند.

در بورس کالا نیز مسکن و خودرو می تواند در کنار سودهای تخصیصی 5 درصدی کالا از سپرده، سبب افزایش قیمت سهم کالا شود. سهامداری فرابورس بخاطر عرضه اولیه های سال 1400 به بعد و راه اندازی بازار متشکل ارزی و سهامداری 5 درصدی روی سپرده، گزینه خوبی برای سهامداری بلند مدتی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان