وبلاگ مشرق

طلیعه دولت بایدن برای مردم ایران با ترور دانشمند هسته‌ای/ چشم امید یک کاندیدای ریاست‌جمهوری به حمایت آمریکا

عاملان گرانی و ناکارآمدی با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰؛ قصد دارند به جای عذرخواهی از مردم و اشاره به مثبتات رقیب؛ حاکمیت را بعنوان علت مشکلات کشور معرفی کنند و خود دوباره به قدرت بازگردند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ارتباط پیروزی انتخاباتی اصلاح‌طلبان با سیاست‌های جو بایدن چیست؟!

چشم امید یک کاندیدای ریاست‌جمهوری به حمایت آمریکا

محمد عطریانفر، فعال اصلاح‌طلب و از معاریف حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد پیرامون برد انتخاباتی جو بایدن در انتخابات آمریکا و تأثیر این رخداد در احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 ایران گفته است:

«هیچ انتخاباتی در طول تاریخ 40 ساله بعد از انقلاب، مشابه انتخابات اخیر آمریکا روی مناسبات سیاسی داخلی ایران تاثیر روانی نگذاشته است (تاثیر روانی به معنای تشدید واقعی کلمه نیست). انتخابات ایران در مقام رقابت های انتخاباتی هیچ نسبتی به نتیجه انتخاباتی آمریکا ندارد و اگر تصور کنیم که آیا حقیقتا پیروزی بایدن می‌تواند تاثیری در روان جامعه مخاطب ایرانی بگذارد تنها روی یک نکته می توانیم تاکید کنیم، اینکه بایدن و کابینه انتخاباتی او در طول مدت یکی دو هفته اخیر نوعا در یک راستای مشخص و هماهنگ  اظهار نظر کرده اند، براین دلالت دارد که قصدمان بازگشت به همه معاهدات از جمله توافق برجام است که در دوره ترامپ در جهان شکسته شده بود.»

او تصریح می‌کند:

"اگر آمریکایی ها روی این موضع وفادار بمانند و در رابطه با ایران هم به تعهدشان (برجام) برگردند، در فضای روانی جامعه تاثیر خواهد داشت و حتی تا حدودی روی اقتصاد ملی هم اثرگذار خواهد بود. اگر مردم هم احساس کنند باید در انتخابات به طور جدی‌تر شرکت کنند و دست به انتخاب بزنند. در همین حد می توان یک نظر مثبت ابراز کرد، اما اینکه فرض بگیریم  پیروزی بایدن لزوما شکست اصولگرایان در انتخابات 1400 را در پی خواهد داشت، باید بگویم خیر! رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان تابع پروسه ها، رقابت ها و تعلقات خاطر مردم نسبت به آنهاست."[1]

*برجامِ اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در روزهای حضور آمریکا در آن نیز غیر از بی‌دستاوردی و تحریم بیشتر هیچ خاصیت دیگری برای ایران و ایرانی نداشت. فلذا نباید نمایش بیدستاوردی برجام به دلیل خروج ترامپ از آنرا باور کرد.

مردم حتما به خاطر دارند روزی در همان ایام حضور آمریکا در برجام را که "محمدجواد ظریف" بعنوان عاملیت اصلی امضای این قرارداد از این گفته بود که "ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم."[2]

و جالب است که آقایان در همان روزها اظهار می‌کردند که اگر برجام بیدستاورد شده و یا دستاورد آن "تقریبا هیچ" است؛ به دلیل کارشکنی تندروها علیه ماست! و این برخی جریانات داخلی هستند که نمی‌گذارند دستاوردهای برجام برای مردم آشکار شود...

اکنون باید منتظر رأی مردم در انتخابات 1400 ماند و دید که آیا مردم ایران دوباره قصد رأی دادن به همین بازی تکراری را دارند یا اینکه تجربه تلخ برجام و دولت حامی آن به تاریخ خواهد پیوست؟!

در همین رابطه باید دانست که بخش اعظم مشکلات اقتصادی ایران و مسئله گرانی به هیچ وجه ربطی به تحریم‌های آمریکا و برجام و FATF ندارد و اگرچه کسانی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان قصد القای این مطلب را دارند اما هیچ سندی مبنی بر ادعای آنها وجود ندارد.

کارشناسان نیز معتقدند گرانی موجود در بازار ایران از هیچ قاعده تورمی، دلاری، تحریمی و بازاری پیروی نمی‌کند و صرفاً به دلیل "عدم نظارت بر قیمت‌ها" شکل گرفته است.

بر همین مبنا بایستی در جریان این فریب بزرگ نیز بود که آمریکا ممکن است به قول دکتر فؤاد ایزدی از چند "شکلات برجامی" برای ایران استفاده کند اما این شکلات‌ها اولا تأثیری در زندگی مردم و گرانی‌ها نخواهند داشت و ثانیا هرگز شامل کنار گذاشته شدن ددمنشی‌های آمریکا و یا تحریم‌های اثرگذاری مثل "تحریم هواپیما" نخواهند شد.

همچنین جریاناتی که حکمفرمای بازار و اقتصاد و کالا هستند نیز ممکن است برای کمک به اصلاح‌طلبان در انتخابات؛ برخی نظارت‌ها را تقویت کرده و پس از وقوع ارزانی اینطور القا کنند که این رخدادها ناشی از حاتم‌بخشی جو بایدن آمریکایی است! این احتمال تزریق موقتی مسکّن که پیش از جو بایدن هم قابلیت اجرا داشت حتما باید مورد توجه مردم باشد تا دوباره یک جریان سیاسی اجرایی نامعتقد به اقتصاد مقاومتی، در انتخابات 1400 روی کار نیاید و معیشت مردم را به خارج از کشور گره نزند.

گفتنیست جریانات اصلاح‌طلب و کسانی در دولت در ایام انتخابات آمریکا عملا ستاد انتخاباتی جو بایدن را در ایران بر پا کرده بودند و اکنون هیچ بعید نیست که جو بایدن هم قصد جبران مافات داشته باشد و در یک زد و بند سیاسی تقلا کند تا در پاسخ به محبت اصلاح‌طلبان؛ نامزد آمریکایی انتخابات ایران را معرفی کند! اگرچه این معرفی نامزد قرار است در کنار حفظ تحریم‌ها و حفظ شرارت‌های آمریکا و همدستانش علیه ایران باشد.

لازم به تأکید است که در برخی انتخابات‌های ادوار گذشته ریاست‌جمهوری ایران نیز بوده‌اند کاندیداهایی که چشم امید به آمریکا یا انگلیس داشته‌اند اما شکست خورده‌اند.

***

"حاکمیت می‌خواهد مردم سختی بکشند!"

طراحی چپ‌های ستادی برای فرار از پذیرش مسئولیت و بازگشت دوباره به قدرت

احمد حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و شخصی که یکی از عاملان انتشار دروغ بزرگ املاک نجومی در شهرداری تهران بود به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون انتخابات 1400 و احتمال مذاکره مجدد با آمریکا اظهار کرده است:

"باید دید که نظام چه تصمیمی دارد و اگر تصمیم نظام بر مذاکره است، طبیعتاً کاندیداهایی که قابلیت و صلاحیت چنین کاری دارند را باید در نظر بگیرد و افکار عمومی نیز از آن استقبال می‌کنند اما ممکن است تصمیم نظام این باشد که کماکان ما باید این وضعیت تقابل را پیش ببریم و همچنان مقاومت و تحمل سختی‌ها را در پیش بگیریم!"

او می‌افزاید: این سیاست‌ها،‌ سیاست‌هایی است که در اختیار یک قوه و شخص رئیس جمهور نیست بلکه سیاست‌های کلان نظام است و باید تدابیری اندیشیده شود و براساس آن رقابت شکل بگیرد.[3]

*این از مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است که یک فرد بدسابقه چنین اکاذیبی را به ساحت نظام رواداری می‌کند!

فردی که البته از حامیان وضع موجود و رئیس‌جمهور روحانی بوده است و دست او و امثال او تا مرفق در گرانی‌ها و کمبودهای این روزها آلوده است.

آقای حکیمی‌پور گویا نمی‌داند که بیش و پیش از ایشان رهبر معظم انقلاب بود که در تلاش برای ارتقای سطح معیشت مردم؛ دائماً بر داخلی بودن راه حل مشکلات کشور، تولید داخلی، مدیریت بازار و نقدینگی و ضرورت رأی به گزینه‌ای با "همت جهادی" تأکید کردند.

اما آقای حکیمی‌پور و دوستان ایشان که به گزینه‌ای دیگر معتقد بودند و به نظارت بر گرانی اعتقادی نداشتند؛ با گذاشتن حامیان مذاکره در دامن رأی مردم، مسبب‌الاسباب گرانی‌های فعلی شده‌اند و اکنون از این می‌گویند که حاکمیت خواهان تحمل سختی‌ها از جانب مردم است!

رهبر معظم انقلاب مگر بارها نسبت به فرجام پردستاورد برجام که همین آقایان می‌گفتند ابراز بدبینی و تردید نکردند اما مع‌الوصف آقای روحانی و ظریف که حتی در مذاکرات از خطوط قرمز نظام نیز عبور کردند را مورد حمایت و دفاع قرار دادند تا روند دلخواه مذاکره‌خواهانِ مدعی، کامل و جامع طی شود.

اکنون این رهبری و حاکمیت کلان کشور است که خواهان مشقّت مردم است و باید پاسخگوی آن باشد؟

مگر 7 سال آزگار راه رفع تحریم و دل بستن به عنایت دشمن! در این کشور پیموده نشد؟ اکنون رسم کدام عقلانیت یا جوانمردی است که حامیان همین راهِ بی فرجام از رأی حاکمیت مبنی بر لزوم سختی کشیدن مردم حرف می‌زنند؟!

حاکمیتی که به مردم گفته بود راه رفع مشکلات رأی دادن به گزینه‌ای با "همت جهادی" است.

ما قضاوت درباره ابعاد دیگر حرف‌های حکیمی‌پور را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و این نکته را بیان می‌کنیم که وقتی یک رجل سیاسی سبب‌ساز دروغ بزرگی مثل املاک نجومی می‌شود و آنطور که باید مؤاخذه نمی‌شود؛ یقینا باید منتظر روزی بود که همین فرد تیرهای زهرآگینش را به سمت اهداف بزرگتری غیر از شهردار تهران نیز روانه کند...

لازم به تأکید است که با توجه به تحلیل‌های مربوط به "فتنه اقتصادی" و ثمرات مدیریت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مثل گرانی؛‌ بایستی بر این حقیقت صحّه گذاشت که کسی که می‌خواهد مردم سختی بکشند اتفاقا اعضای هسته سخت اصلاحات هستند که مایلند با سخت کردن اوضاع و گرانی مردم را به اعتراض خیابانی وادار کنند.

***

آیا "حامیان مذاکره" از تودهنی تروریستی حامیان بایدن درس عبرت می‌گیرند؟

طلیعه دولت بایدن برای مردم ایران با ترور دانشمند هسته‌ای

حوالی بعد از ظهر روز جمعه گذشته، "محسن فخری‌زاده" از دانشمندان هسته‌ای و صنایع پیشرفته کشورمان توسط یک تیم ترور مورد سوء قصد قرار گرفت.[4]

گفته می‌شود این رخداد در ادامه ترور برخی دیگر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان طی سال‌های اخیر صورت گرفت.

مقوله‌ای که البته برخی تصوّر می‌کردند پس از پیروزی "جو بایدن" در انتخابات آمریکا تعطیل شود و دشمنی که قصد دارد با فریب "مذاکره و برجام" در زندگی ایرانیان خلل ایجاد کند؛‌ لااقل برای صحنه‌آرایی و حفظ ظاهر دست به چنین رفتارهایی نخواهد زد.

*دقایقی پس از انتشار این خبر برخی کاربران در فضای مجازی به درستی از ارتباط آمریکا با این ترور سخن گفتند.

یک کاربر توییتری در همین باره نوشت:‌ "این تازه طلیعه دولت بایدن است!"

بله! این تازه طلیعه دولت بایدن برای تمام کسانی است که فکر می‌کردند رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا برای ایران و مردم ایران خوش‌یُمن خواهد بود و قرار است جلوی دشمنی‌ها با ایران را بگیرد.

در واقع، حامیان ستادی بایدن در آمریکا و اسرائیل پاسخ قاطعی به ارسال "پالس مذاکره" و موضع ذلیلانه از سوی کسانی دادند که فکر می‌کردند "رفیق بایدن" یعنی تغییر همه چیز!

در بحث امنیت ملی یک اصل ساده وجود دارد و آن اینکه ذلیل یا مشتاق بودن دولت یک کشور نسبت به قدرتی در فراسوی مرزها؛ موجب فعال شدن بیشتر آن قدرت مثالی برای تحصیل منافع خود در آن کشور و به زیر کشیدنش است.

همانطور که عدم حضور کسانی از مردم در انتخابات و یا تحریم انتخابات نیز می‌تواند با اثرگذاری در میزان مشارکت؛ دشمن را به واکنش نظامی علیه یک کشور و ایجاد ناامنی تهییج کند.

همین اصل ساده و تروری که در منطقه آبسرد رخ داد نشان می‌دهد که استقبال جوانانه از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و پاک کردن خون از دامن سیاست‌مداری آمریکایی که حامی ترور سردار سلیمانی هم بوده است؛ تا چه اندازه می‌توانسته در تهییج و تشجیع "همپیمانان جو بایدن در اسرائیل و آمریکا" اثرگذار بوده باشد و چطور می‌توانسته آنها را به سرشاخ شدن با قدرت بزرگی مثل ایران وا دارد.

ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: سالی که نکوست از بهارش پیداست...

گفتنیست،‌ کیفیت طراحی عملیات ترور این دانشمند کشورمان نشان می‌دهد که جدا از نقش اصلی آمریکا، سرویس‌های اسرائیل در این مسئله بطور مستقیم دست داشته‌اند و ردّ پای خود را نیز عامدانه بر جای گذاشته‌اند.

***

1_ https://etemadonline.com/content/448188

2_ mshrgh.ir/783669

3_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1001341

4_ mshrgh.ir/1148908

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان