Samsung Galaxy Tab S۷، بهترین رقیب iPad Pro در بازار

گلکسی تب اس۷ یک تبلت تمام صفحه با حاشیه بسیار باریک و بدنه‌ای آلومینیومی است که در رنگ‌های Mystic Black و Mystic Silver و Mystic Bronze عرضه شده و به شکل حیرت‌انگیزی شبیه آیپد پروهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ طراحی شده است.

Samsung Galaxy Tab S7، بهترین رقیب iPad Pro در بازار

بررسی فوت و فن

Samsung Galaxy Tab S7 یک پیشنهاد بلندپروازانه از شرکت سامسونگ با کیفیت ساختی عالی و نمایشگری خارق‌العاده است که کاملا با دیگر تبلت‌های اندرویدی متفاوت است. اگرچه عدم پشتیبانی مناسب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی از برنامه‌های ویژه تبلت، باعث مشکلات اپلیکیشنی در برخی زمینه‌ها شده است، اما با تمام این احوال، این تبلت بهترین رقیب iPad Pro است که تا کنون وارد بازار شده سات.

طراحی

گلکسی تب اس7 یک تبلت تمام صفحه با حاشیه بسیار باریک و بدنه‌ای آلومینیومی است که در رنگ‌های Mystic Black و Mystic Silver و Mystic Bronze عرضه شده و به شکل حیرت‌انگیزی شبیه آیپد پروهای 2018 و 2020 طراحی شده است.

البته با توجه به اینکه همیشه تبلت رابه پشت گذارده و استفاده می‌کنیم و تنها بخشی که نمای دائمی تبلت است، نمایشگر آن خواهد بود، این موضوع چیز بدی نیست و وقتی حداکثر فضا به نمایشگر داده شود، جای کمی برای تغییر و ایجاد تفاوت باقی می‌ماند. البته نباید همه چیز را در شباهت دید، زیرا رنگ‌های خاصی که سامسونگ ارائه می کند، آن را یک سروگردن بالاتر ازرقبا قرار می‌دهد.

با ابعاد 253.8 در 165.3 در 6.3 میلیمتر و وزن 498 گرم، گلکسی تب 11 اینچی اس7 سبک‌تر او باریکتر از سرفیس پرو 7 و اندکی سنگین‌تر از آیپد پرو 11 اینچی و آیپد ایر10.9 اینچی 2020 است.

در بخش پشتی آن هم یک محفظه آهنربایی برای S-Pen تعبیه شده و دوربین عقب با اندکی برآمدگی جای گرفته است. در سمت راست تب اس7 ورودی USB-C برای شارژ و انتقال داده قرار گرفته و در لبه بالایی هم می‌توانید کلید‌های تنظیم صدا و دکمه پاور را ببینید که سنسور اثر انگشت هم درون همین دکمه تعبیه شده است. در لبه پایینی تبلت هم علاوه بر ورودی کارت حافظه SD که برای افزایش حافظه پیش‌بینی شده، کانکتور pogo هم قرار دارد که وظیفه اتصال تبلت به کیبورد بوک کاور ویژه آن را بر عهده دارد.

نمایشگر

پنل 2560 در 1600 پیکسلی این تبلت به راحتی از پس پخش ویدیوهای 4K یوتیوب برمی‌آید و هنگامی که یک برنامه حیات وحش را به تماشا نشسته باشید، تیغه‌های چمن‌ها و تارهای هز سنجاب‌ها با دقتی فراوان روی نمایشگر رندر می‌شوند. درهمان حال رنگ قهوه‌ای خز و رنگ سبز چمن‌ها هم با دقت و طراوت عالی بازسازی می‌شوند. البته اگر در نور زیاد به تماشای ویدیوهای روشن بنشینید، ممکن است مقدار کمی با بازتاب آزاردهنده نور مواجه شوید. اما دقت نمایش سایه‌ها و تیرگی ها در صحنه‌های حساس فیلم‌ها واقعا جذاب و قابل توجه است.

اندازه گیری با رنگ سنج Klein K10-A نشان می‌دهد که Galaxy Tab S7 در حالت Vivid screen می تواند 152 درصد طیف رنگی sRGB را پوشش دهد و در حالت Natural color هم 111 درصد این طیف را پوشش می‌دهد.

هر دو عدد بالاتر از مقدار 97 درصدی سرفیس پرو 7 مایکروسافت و 123درصدی آیپد پرو 12.9 اینچی اپل هستند و آیپد ایر 2020 هم توانسته به رنک 102.9 درصدی دست یابد. البته شاید دلیل آن تلاش همیشگی اپل برای ارائه بالانس رنگی واقع‌گرایانه‌تر نسبت به محصولات دیگر باشد.

هنگام سنجش میزان روشنایی صفحه هم گلکسی تب اس7 سامسونگ که مدعی روشنایی حداکثری 500 نیتی است، در آزمون‌های عملی هم به عدد 499 نیت دست یافت. این در حالی است که آیپد پرو با 559 نیت تنها اندکی روشن‌تر است و آیپد ایر 2020 هم به 440 نیت رضایت داده و سرفیس پرو 7 هم با 395 نیت از همه تاریک‌تر است.

گلکسی تب اس7 سامسونگ از نمایشگری با نرخ تجدید 120 هرتزی بهره می‌برد که تنها رقیب فعلی آن آیپد پرو است و به لطف این نمایشگر تصاویری واقعا روان را در سریعترین صحنه‌ها به تماشا می‌گذارد. برای خاموش و روشن کردن این قابلیت میتوانید این مسیر را دنبال کنید: Settings > Display > Motion Smoothness تا ببینید چگونه در یک صحنه اکشن حرکات نرم و روان و شفاف‌تر می‌شوند و هنگام اسکرول کردن متن، لبه‌های نوشته‌ها نرم تر و متون خواناتر هستند.

کارآیی

چیپ پردازنده اسنپ‌دراگون 865+ ساخت کوالکام مورد استفاده در تب اس7 واقعا قدرت و توان کافی برای انجام کارهای سنگین و مولتی تسکینگ را فراهم آورده است. برای تست این توان تنها کافی است که در حالت معمولی یا DeX mode نمایشگر را بین دو اپلیکیشن کروم با تب‌های باز و یوتیوب با پخش ویدیو 1080p تقسیم کنید تا قدرت واقعی این دستگاه را درک کنید. هنگامی همزمان با این دو، اسپاتیفای و گوگل داکس را هم در پس زمینه در حال اجرا داشته باشید، میتوانید درباره توان این دستگاه در استریم آنلاین صدا بدون افت کیفیت و همچنین نوت برداری سریع در داکس قضاوت کنید.

درست است که امروزه همه چیز را با مقیاس‌های صنعتی می‌سنجند، اما وقتی می‌گویند گلکسی تب اس7 سامسونگ در Geekbench 5 در حالت کارکرد چندهسته‌ای امتیاز 3074 را به دست آورده، این واقعا گویای توانایی این تبلت نیست. اگرچه پردازنده A12Z آپد پرو 2020 به امتیاز 4635 رسیده و آیپد ایر با پردازنده بیونیک A14 توانسته به عدد 4262 برسد و پردازنده Core i5 نسل ده مورد استفاده درسرفیس پرو 7 امتیاز 4878 را ثبت کرده، اما در عمل باید دید که کدامیک قدرت و آسایش و آرامش بیشتری را برای کاربر فراهم می‌آورند. همین قدر بس که Asphalt 9 بدون هیچ گیر و تاخیری روی گلکسی تب اس7اجرا می شود و به راحتی می‌توانید با میتسوبیشی در خیابان های سانفرانسیسکو جولان دهید.

دوربین‌ها

اگرچه معمولا به دلیل اندازه دستگاه هیچ‌وقت تبلت ابزاری مناسب عکاسی نبوده است، اما دوربین جلوی گلکسی تب اس7 برای ویدیو کنفرانس گزینه‌ای عالی است و دوربین‌های پشتی آن هم به اندازه کافی خوب و کار راه انداز هستند. دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی این تبلت شاید گزینه‌ای ایده‌آل برای عکس‌های اینستاگرامی (و جدیدا فلیت تویتر!) نباشد، اما در تفکیک رنگ‌ها و تشخیص تنالیته رنگی لباس و رنگ پوست خوب عمل می کند.

دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی هم هنوز در میان اعداد اغواگر دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها، حرفی برای گفتن دارد و عکس‌های مناسبی ضبط می کند و دقت رنگ قابل قبولی دارد. دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی الترا واید این تبلت هم تصاویر وسیع‌تری را به قیمت از دست دادن حجم قابل توجهی از کیفیت ثبت می‌کند.

امنیت

ترکیب حسگر اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره در گلکسی تب اس7 با تقریب خوبی بهترین امکانات هر دو تکنولوژی را در اختیارتان می‌گذارد. اگر حسگر اثر انگشت آن مانند گلکسی تب اس7 پلاس در زیر نمایشگر قرار داشت، مطمئنا کارایی بیشتری داشت، اما قرار گیری آن روی دکمه پاور هم کار را آسان نموده است. البته قابلیت تشخیص چهره در مکان‌های روشن بسیار خوب پاسخگوی آنلاک کردن دستگاه است، اما طبق معمول اکثر دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی در نور کم و شبها اندکی ضعیف عمل می‌کند.

نرم افزار

گلکسی تب اس7 نسخه سامسونگی‌ شده اندروید10 را برای‌تان اجرا می‌کند. و البته کاربران سامسونگ با این تغییرات و لباس حسابی خو گرفته اند. مخصوصا اینکه طی سالها تغییرات بسیار خوبی داشته و اکنون ظاهری ساده و کاربردی دارد.

از آنجایی که یکی از کاربردهای اصلی تبلت ها و تلفن‌های گلکسی نوت سامسونگ، یادداشت برداری بوده، سامسونگ در کنار توسعه قلم دیجیتال خود، نرم افزار یادداشت برداری خود را میان ابزارهایش به یکدیگر متصل نموده وحتی نسخه PC آن را هم ارائه نموده است. حتی می‌توانید فایل صوتی ضبط کرده و آن را به یادداشت‌تان الصاق کنید تا با میزان تایپ یا نوشتارکمتر بتوانید مطلب را آرشیو نمایید. Samsung Note همچنین قابلیت تبدیل دست‌نوشته شما به نوشتار در بسیاری از زبان‌ها را هم ارائه می‌کند.

حالت DeX mode هم علیرغم برخی کارایی‌ها، هنوز با کارکرد چندوظیفگی یا مولتی تسکینگ دچار مشکل است و برنامه‌های زیادی همچنان باید در نسخه‌های آینده خود را با آن وفق دهند. مشکل دیگر این است که هنگامی در دکس مود به جستجو می‌پردازید، گزینه های اول به صورت خودکار انتخاب نمی شوند که با یک اینتر یا تپ کردن باز شوند و باید با کیبورد، موس یا انگشت گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

اما در کل حالت DeX یک صفحه نمایش دسک‌تاپ در اختیارتان می‌گذارد که هنگام اتصال کیبورد بوک کاور به گلکسی تب اس7، بسیاری از امکانات یک لپ تاپ را در اختیار خواهید داشت. البته این علمکردها را فقط هنگام اتصال کیبورد در اختیار دارید و هنگام کار با تبلت به صورت عادی، ظاهر یک اندروید عادی سامسونگی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

S-Pen

قلم جدید دیجیتال سامسونگ نه تنها به صورت رایگان به همراه گلکسی تب اس7 ارائه شده، بلکه تغییرات خوبی داشته و بیش از پیش به یک قلم معمولی شبیه شده است. به خصوص اینکه در نوشتن با دستخط پیشرفت‌های عالی داشته و سرعت تشخیص آن هم بهبود یافته است. زمان تشخیص حرکت 9 میلی ثانیه ای قلم دیجیتال سامسونگ تقریبا هماهنند نسل دوم اپل پنسل است.

خلاقیت دیگر سامسونگ اضافه کردن صدایی شبیه به نوشتن روی کاغذ به اس پن است که ممکن است برخی آن را دوست نداشته باشند. این حالت بیشتر شبیه صدای موتور تقلبی است که اتومبیل‌سازها روی ماشین‌های با موتور بدون صدا و موتورهای برقی‌شان می‌گذارند تا راننده تجربه ذهنی پیشین در خصوص روشن یا خاموش بودن ماشین را از دست ندهد!

کیبورد بوک کاور

هنگام تست این کیبورد به خوبی راحتی و دقت آن را در خواهید یافت و می‌توان گفت کارکرد رضایت بخشی دارد. البته بر خلاف اس-پن رایگان، برای داشتن این کیبورد باید حداقل 199 دلار علاوه بر قیمت تبلت پرداخت کنید. هرچند که امروزه با عادات فروش ایجاد شده توسط مایکروسافت و اپل این امر چندان عجیب یا نپذیرفتنی نیست.

علاوه بر سرعت قابل قبول، این کیبورد دقتی بالای 94 درصد در تایپ دارد که برای یک کیبورد تبلت کاملا قابل قبول و پذیرفتنی است. تاچ پد این کیبورد هم تقریبا با دقت یک لپ‌تاپ دستورات حرکتی را تشخیص داده و کلیدهای کامل مورد نظر را در اختیارتان می‌گذارد. به خصوص دستورات حرکتی جابجایی بین پنجره‌ها با آن بسیار ساده و کاربردی هستند

تنها ایراد این کیبورد طراحی دو تکه آن است. بخشی به عنوان کیبورد به پایین بدنه متصل می‌شود و بخشی هم به عنوان پایه نگه‌دارنده نمایشگر و همچنین پوشش محافظ روی تبلت و قلم دیجیتال به پشت آن متصل می‌گردد. این امر هنگام جداسازی و استفاده مستقل از تبلت کمی دردسر ساز است. شاید بهتر بود مانند سرفیس مایکروسافت یا آیپد پرو اپل کیبورد به شکل یک تکه‌ای طراحی می‌شد.

برای مقایسه بد نیست بدانید که مجیک کیبورد آیپد تقریبا 100 تا 120 دلار گرانتر از بوک کاور سامسونگ است، اما همچنان از نظر کارایی محبوبتر هم هست. کیبورد سرفبس پرو 7 هم با قیمت 159 دلاری در رده پایین‌تری از نظر قیمت و کارایی قرار دارد.

عمر باتری

باتری 8000 میلی‌آمپر ساعتی Galaxy Tab S7 به راحتی یک روز کاری کامل شما را همراهی می کند و در تست های باتری همراه با وب گردی وای‌فای توانسته رکورد 13 ساعت و 16 دقیقه‌ای را از آن خود کند. اینگونه به راحتی آیپد پرو با زمان 10 ساعت و 16 دقیقه‌ای، آیپد ایر با زمان 10 ساعت و 29 دقیقه‌ای و سرفیس پرو 7 با زمان 7 ساعت و 52 دقیقه‌ای را پشت سر می‌گذارد.

سامسونگ همچنین می گوید که گلکسی تب اس7 در حالت پخش ویدیو بیش از 14 ساعت شما را همراهمی می‌کند. البته توجه داشته باشید که فعال کردن حالت 120 هرتزی نمایشگر می‌تواند به شکل قابل توجهی از این مدت زمان را ببلعد.

جمع بندی

سامسونگ مدت زیادی است سعی دارد با عرضه تبلتهای خانواده گلکسی تب اس به یکه تازی آیپد و سرفیس در بازار تبلت‌ها پایان دهد. اگر گلسی تب اس6 لایت را اولین رقابت جدی سامسونگ در این حوزه بدانیم، گلکسی تب اس7 یک رقیب خانگی قدر است که به خوبی توانسته رقبای همسایه را به چالش بکشد. از نمایشگر شفاف و پرنور تا طراحی جذاب و قطعات قدرتمند داخلی می‌تواند حتی برای طرفداران اپل هم وسوسه کننده باشد.

مخصوصا اینکه با کنار گذاردن تدریجی اینتل توسط اپل و روی آوردن به تراشه‌های ساخت خودش در دو سال گذشته که امسال نبرد را به جبهه لپ‌تاپ‌ها هم کشانده است، استفاده از حداکثر کارایی و تجربه اینتل می‌تواند در این نسل گلکسی تب و مدل‌های آینده برگ برنده جدی برای سامسونگ باشد.

شاید کسانی که به دنبال تبلتی سریع‌تر با برنامه‌های بهینه شده بیشتری هستند، سرفیس پرو 7 گزینه بهتری باشد، اما برای داشتن آن باید حداقل 1109 دلار هزینه کنند و عمر باتری بسیار کمتری هم در اختیار داشته باشند.  یا ممکن است شما علاقه‌مند عملکرد جذاب مجیک کیبورد آیپد پرو و تجربه کاربری خوب آن باشید، اما این داستان هم بیش از 250 دلار هزینه اضافه فقط برای کیبورد روی دست‌تان می‌گذارد و دیگر خبری از قلم دیجیتال رایگان سامسونگ هم نیست.

لذا در دسته تبلت‌های میان رده تا پرچمدار احتمالا به نسبت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، گزینه‌ای بهتر از گلکسی تب اس7 پیدا نخواهید کرد.

مشخصات فنی:

Galaxy Tab S7
نمایشگر 11-inch 2560 x 1600-pixel TFT panel (up to 120Hz)
پردازنده Qualcomm Snapdragon 865 Plus
حافظه داخلی 128GB/256GB
رم 6GB/8GB
دوبین Rear: 13MP & 5MP (Ultra Wide). Front 8MP
امنیت تشخیص چهره – سنسور اثر انگشت روی کلید پاور
ارتبطات 5G (optional), LTE (optional), Wi-Fi 6, Bluetooth 5.0
باتری 8,000 mAh
ابعاد 253.8 در 165.3 در 6.3 میلیمتر
وزن 498 گرم

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان