امواج الکترومغناطیسی؛ عامل سردرد‌های دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

بنابر اعلام آزمایشگاه محیط‌زیست، ایمنی و سلامت دانشگاه برکلی آمریکا، انتشار این امواج رادیویی عموما برای مسیریابی، پخش رادیویی به کار می‌رود در حالی که بعضی از فرکانس‌های مخصوص آن برای مصارف صنعتی، علمی و پزشکی طراحی شده‌اند.

سفارت آمریکا در کوبا
 
یک تحقیق تازه دولتی در آمریکا نشان می‌دهد که عامل سردرد‌های مزمن و اختلالات شنوایی کارمندان سفارتخانه این کشور در کوبا و همچنین در چین در سال‌های 2016 و 2017، به احتمال فراوان امواج الکترومغناطیسی هدایت‌شده بوده است.

در این سال‌ها 25 کارمند سفارت آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا، شامل ماموران سازمان سیا، به طور ناگهانی دچار علائمی همچون سردرد، تاری دید، فراموشی، اختلال شنوایی و دیگر مشکلات پایدار شده بودند. این علائم مدتی بعدتر در میان کارمندان سفارت آمریکا در چین نیز پدیدار شد.

اکنون گزارش منتشره توسط یک کمیته تحقیق وابسته به وزارت خارجه آمریکا که برای بررسی این حادثه تشکیل شده بود، نشان می‌دهد این حملات با استفاده از امواج رادیویی و انرژی هدایت‌شده ریزموج صورت گرفته‌اند. در این گزارش آمده است: «انرژی هدایت‌شده از نوع فرکانس رادیویی، که با علائم اولیه ظاهر شده سازگار است، به احتمال فراوان ساز و کار این موارد رخ داده را توضیح می‌دهد.»

ریزموج‌ها یا امواج میکروویو طیفی از انواع فرکانس‌های رادیویی هستند. کمیته تحقیق در نتیجه‌گیری خود آورده است: «بسیاری از علائم مزمن حاصله با اثرات شناخته شده از فرکانس‌های رادیویی مانند سرگیجه، سردرد، خستگی، حالت تهوع، اضطراب و از دست دادن حافظه سازگار است».
 
بنابر اعلام آزمایشگاه محیط‌زیست، ایمنی و سلامت دانشگاه برکلی آمریکا، انتشار این امواج رادیویی عموما برای مسیریابی، پخش رادیویی به کار می‌رود در حالی که بعضی از فرکانس‌های مخصوص آن برای مصارف صنعتی، علمی و پزشکی طراحی شده‌اند. این در حالی است که استفاده از انرژی هدایت‌شده به عنوان یک سلاح، از دیگر مصارف امواج است.

مسئله بیمار شدن کارمندان سفارت آمریکا در زمان خود تبدیل به تنش در روابط آمریکا و کوبا شد. در پی این حادثه، وزارت خارجه آمریکا بیش از نیمی از کارکنان سفارت این کشور در هاوانا را فرا خواند و 15 دیپلمات کوبایی را نیز از خاک خود اخراج کرد. واشنگتن دلیل این اقدام را اعتراض به عدم حفاظت از کارکنان سفارت آمریکا از «حملات بهداشتی» اعلام کرده است.

دولت کوبا پیشتر داشتن هرگونه ارتباط با سوءقصد به شهروندان آمریکایی در این کشور را رد کرده بود.
 
منبع: یورونیوز
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان