کوشکی: قدرت گرفتن تهران حسادت عربستان را برمی‌انگیزد

باشگاه خبرنگاران جوان: محمد صادق کوشکی تحلیلگر مسائل سیاسی  ، درباره دخالت عربستان و بحرین در روابط بین ایران و آمریکا، گفت: بحرین و عربستان در جایگاهی نیستند که به آمریکا خط دهند و آن‌ها از واشنگتن خواهش می‌کنند تا در مسائل مربوط به ایران با آنها مشورت کند.

او افزود: عربستان برای خود نقش رهبری جهان عرب و جهان اسلام را قائل است، لذا سعی می‌کند این نقش را تثبیت کند، طبیعتا قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ایران موجب حسادت آنها می‌شود، لذا چنین اظهارات نشان از نگرانی‌شان است.

کوشکی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران به یک کشور قدرتمند همه جانبه در عرصه‌های نظامی، صنعتی، اقتصادی، فنی و .. تبدیل شود، جایگاه رهبری که عربستان برای خود قائل هستند، کاملا از بین خواهد رفت، همچنین این جایگاهی که عربستان با دلار‌های نفتی بنیانگذاری کرده است در برابر توانمندی‌های ایران شکست می‌خورد و تحقیر خواهد شد، بنابراین سعودی‌ها می‌خواهند ایران به یک کشور قدرتمند تبدیل نشود تا موقعیت آن‌ها به خطر نیافتد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: مردم عربستان در 15 سال گذشته این بحث را مطرح می‌کردند که چرا ایران توانایی هسته‌ای دارد و عربستان این توانایی را ندارد، آنها در 10 سال گذشته هم این موضوع را مطرح کردند که چرا ایران توان غنی سازی دارند و ما نداریم.

او افزود: بیش از 15 سال است که سعودی‌ها می‌خواهند قرارداد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای را منعقد کنند و هنوز موفق نشدند، علاوه بر این شرکت‌های خارجی در این کشور حتی نتوانستند یک نیروگاه هسته‌ای را به اتمام برسانند، لذا برای سعودی‌ها مناسب نیست که در مجاورت آن‌ها یک ایران قدرتمند، صنعتی، دارای فناوری و دارای دانش فنی قابل توجه وجود داشته باشد، بنابراین آن‌ها همانند آمریکا، اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که ایران تبدیل به کشوری شود که صرفا فروشنده نفت و خریدار همه کالاهاست، یعنی کشوری شبیه امروز عربستان.

وزیر خارجه بحرین اخیرا مدعی شد باید با کشور‌های منطقه در خصوص هرگونه اصلاحی در خصوص توافق هسته‌ای ایران مشاوره صورت گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر