یادداشت وارده/

هزینه تبلیغات بایا از کجا آمده است؟

برآوردها نشان از هزینه صدها میلیارد تومانی بایا برای تبلیغات در صداوسیما دارد. سوالی که مطرح می‌شود این است که بدون آغاز فعالیت این فروشگاه اینترنتی،‌ هزینه تبلیغات آن چگونه بدست آمده است؟

سرویس اقتصاد مشرق - نگاهی به آمارهای حاصله از داده‌کاوی نظرات مردم در خصوص تبلیغ وبسایت فروش بایا نشان‌دهنده این واقعیت است که شرکت مذکور نه تنها نتوانسته در مدت زمان بیش از یک ماهه تبلیغات خود، افکار عمومی همراه کند بلکه سوالات و ابهامات بسیاری را نیز در اذهان جامعه بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید

«بایا» چه ارتباطی با متهمان اقتصادی و سیاسی دارد؟

شرکت «دانش پارسیان» چه نقشی در افشای اطلاعات کشور داشته است؟

در این رابطه انتشار اخباری در خصوص ارتباطات خانوادگی ابراهیم ابراهیم بای سلامی، مالک این سایت با غلامحیدر ابراهیم بای سلامی نماینده متحصن مجلس ششم که نامه جام زهر خطاب به رهبر معظم انقلاب فرستاده و همچنین علی ابراهیم بای سلامی که نقش پررنگی در پرونده مربوط به ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری در سال 96 داشته و وثیقه هزاران میلیارد تومانی برای او در نظر گرفته شده بود، مردم را نسبت به پشت پرده و اهداف این سایت دچار تردید کرد.

برای تایید گزاره فوق می‌توان به میزان جستجوی مردم در فضای وب استناد کرد. طی یک ماه اخیر عباراتی نظیر بایا چیست به یکی از عبارات پر جستجو در میان کاربران تبدیل شده که نشانگر  وجود نگرانی‌هایی در جامعه در رابطه با فعالیت این شرکت است.

جدای از این نگرانی نسبت به آینده و اهداف بایا، نتایجی که از داده‌کاوی‌های افکار عمومی بخصوص در فضای مجازی بدست آمده، نشان می‌دهد بیش از 87 درصد جامعه هدف از نوع تبلیغ این سایت، انتقاد و نارضایتی داشتند.براساس این پایش که توسط یکی از سامانه‌های رصد فضای مجازی انجام گرفته است، کمتر از 2 درصد از شیوه تبلیغات بایا رضایت داشته و بیش از 11 درصد نیز واکنشی خنثی داشتند.

سوالاتی که باید پاسخ داده شود

به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه صداوسیما به عنوان رسانه ملی نقش اصلی در معرفی این فروشگاه اینترنتی به جامعه را برعهده داشته و همین مسئله نیز نارضایتی‌هایی را نسبت به تلویزیون در اذهان مخاطبین ایجاد کرده ، پاسخ به سوالات زیر بتواند افکار عمومی را اقناع نماید.

1- هزینه پخش آگهی‌های بایا چقدر است؟

برخی رسانه‌ها بطور میانگین پخش هر ثانیه تبلیغ از تلویزیون را قریب به 10 میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. براساس این رقم و با توجه به حجم بالای تبلیغات بایا در تلویزیون و رادیو به نظر می‌رسد، تبلیغ این شرکت به رقم‌های چند صد میلیاردی نزدیک باشد.

2- پول تبلیغات بایا از کجا آمده است؟

نکته قابل ذکر در خصوص این سوال ادعای مدیرعامل شرکت دانش پارسیان است که گفته بود بخشی از این مبلغ توسط شرکای تجاری و بخشی دیگر نیز از محل پروژه و ... تأمین شده است. حال سوال این است آیا مبلغی که از محل پروژه تامین شده، همین مبالغی است که مردم باید برای ثبتنام در سایت پرداخت کنند؟

در واقع آیا شیوه درآمدزایی این سایت که تاکنون هیچ خروجی مشخصی بجز آگهی‌های بازرگانی نداشته، انجام تبلیغات برای دریافت پول از مردم است؟

3- اگر این پروژه شکست بخورد صداوسیما پاسخگوست؟

صداوسیما به عنوان مجموعه‌ای حاکمیتی که اعتبار خود را صرف تبلیغ وبسایتی که بیش از 5 سال که از ایده راه‌اندازی آن گذشته و هیچ خروجی خاصی نداشته، کرده است آیا این احتمال را نیز در نظر گرفته است که امکان دارد همانند موارد پیشین نظیر تبلیغ کرم حلزون، پدیده شاندیز، برنج محسن و ... این سایت نیز به موفقیت نرسد؟‌

در این صورت آیا مدیران صداوسیما حاضرند پاسخگوی مردمی باشند که با اعتماد به رسانه ملی برای این سایت هزینه کرده‌اند؟

ذبح اعتبار صداوسیما پای تبلیغات؟

برای فعالان اقتصادی مشخص است که تبلیغ کالا و نشان تجاریشان در صداوسیما می‌تواند تاثیر بسزا و چشم‌گیری در میزان تولید و فروش محصول داشته باشد.

به عنوان نمونه کارخانه‌هایی که در مدت اخیر تولیدات خود را از رسانه‌ملی تبلیغ کردند، با تقاضای فزاینده مواجه و مجبور شدند خط تولید خود را گسترش داده و چندین هزار نفر را نیز جذب کنند.

حال نگرانی این است که با برخی بی‌ملاحظگی‌ها در تبلیغات، اعتبار ملی و اعتماد عمومی به سازمان خدشه‌دار شده و درآمدهای کوتاه مدت به منافع بلندمدت سازمان ترجیح داده شود.

* مشرق آماده دریافت و انتشار پاسخ شرکت بایا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان