ویژه‌های مشرق

زیباکلام: دلواپسان با زبان دیپلماسی آشنایی ندارند/ تمجید روزنامه اصلاح‌طلب از روح‌الله زم

در تسلط آقای زیباکلام بر «زبان دیپلماسی» همین بس که وی در زمان روی کار بودن اوباما تاکید کرده بود که رئیس جمهور بعدی آمریکا نمی تواند برجام را تحت الشعاع قرار دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام: دلواپسان با زبان دیپلماسی آشنایی ندارند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دوره اوباما گفته بود «مردم آمریکا نمی گذارند رئیس جمهور بعدی شان، برجام را تحت الشعاع قرار دهد» در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «چرا باید دوباره بیازماییم!» نوشت: «نگاهی در میان رادیکال‌ها و دلواپسان سالیانی است وجود داشته که اگر ما با زبان تهدید، ارعاب و از موضع بالا با غرب برخورد کنیم تا بهراسند و سر جایشان بنشینند و از ما تقاضاهایی که نمی‌خواهیم را نخواهند بیان کنند. آنان بارها و بارها این سیاست، تاکتیک، استراتژی یا هر نام دیگری که روی آن بگذاریم را به کار گرفته‌اند و بارها و بارها نتیجه آن را مشاهده کرده‌اند. اما به نظر نمی‌رسد که درسی از برخی روش‌ها در حد انتظار گرفته شده باشد و همچنان می‌خواهند مناقشات و اختلافات و مسائل فی‌مابین را با استفاده از اهرم تهدید حل کنند».

زیباکلام در ادامه نوشت: «البته برخی از تندروها و اصولگرایان یقینا تابه‌حال دریافته‌اند که زبان دپیلماسی هم اثر موثری دارد. بنابراین آنان به دنبال به‌کار گرفتن شیوه متعادل‌تر نیستند. می‌ماند این سوال که آنها پس به دنبال چه چیزی هستند وقتی می‌دانند آزموده را آزمودن خطاست؟ پس چرا همچنان می‌خواهند با همان سبک مساله هسته‌ای و برجام را حل کنند؟ در پاسخ می‌بایستی گفت که دست تندروها عملا خالی است و به‌جز شعار، شعار و بازهم شعار، آنها عملا چیزی دیگری در دست ندارند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این یادداشت تاکید کرد: «اما ای کاش تندروها در عین حال یک مورد و بیشتر هم نه می‌توانستند به طرفدارانشان و مردم ایران نشان دهند که ظرف سالیان گذشته کدام سیاست علیه غرب دقیقا پاسخگو بوده که این‌بار هم تکرارشود. درحالی‌که هر بار و با به‌کارگیری زبان گفت‌وگو و دیپلماسی صحبت کردیم توانسته‌ایم دستاوردهای بهتری داشته باشیم که نمونه آن را می‌توان در توافق برجام دید...انزوای آمریکا در شورای امنیت نشان‌دهنده به‌کارگیری سیاست عقلانیت، هوشمندی و به‌کارگیری زبان دیپلماسی خردمندانه بود؛ امری که تندورها در ظاهرآن را چندان برنمی‌تابند».

در تسلط آقای زیباکلام بر «زبان دیپلماسی» همین بس که وی در زمان روی کار بودن اوباما تاکید کرده بود که رئیس جمهور بعدی آمریکا نمی تواند برجام را تحت الشعاع قرار دهد؛ اما ترامپ به دلیل متن بسیار ضعیف توافق هسته ای، بدون هیچ هزینه ای از برجام خارج شد.

البته روحانی و ظریف هم تاکید کرده بودند که دولت بعدی آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود.

زیباکلام در این یادداشت مدعی شده است که منتقدان دولت، یک مورد به مردم بگویند که کدام سیاست علیه غرب دقیقا پاسخگو بوده. در پاسخ باید گفت که یک مورد، صادرات بنزین ایران به ونزوئلا علیرغم تحریم های غیرقانونی آمریکا بوده است.

ایران در حال حاضر با زبان اقتدار و بدون هراس از تحریم های غیرقانونی آمریکا، چندین نفتکش به ونزوئلا ارسال کرده و علیرغم لاف زنی مقامات آمریکایی، این نفتکش ها بدون هیچ مزاحمتی محموله خود را در مقصد تخلیه کرده و به کشور بازگشت اند. رسانه های غربی اذعان کردند که این اقدام ایران، تحریم های آمریکا را به سخره گرفته است.

نمونه های دیگر هم زیاد است. برای مثال ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که موجب خودکفایی در تولید بنزین و بی اثر کردن تحریم های بنزین ایران شد. نمونه دیگر، ارسال اولین ماهواره نظامی ایران به فضا بود که هم از بعد امنیتی و نظامی برای ایران بسیار سودمند است و هم از بعد اقتصادی و تجاری.

زیباکلام مدعی شده است که برجام مصداق دیپلماسی موفق در مقابل آمریکاست. چندی پیش «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه صراحتا اعلام کرد که «نتیجه پایبندی به برجام، تحریم های بیشتر بود» . در مقطعی در پسابرجام قیمت دلار تا آستانه 32 هزارتومان افزایش یافت؛ این در حالی است که پیش از امضای برجام دلار حدود 3 هزارتومان بود.

قیمت مسکن، خودرو، سکه، مرغ، گوشت، تخم مرغ و دیگر اقلام نیز در پسابرجام به طرز سرسام آوری افزایش پیدا کرد.

برخلاف ادعاهای زیباکلام و همفکران وی، برجام نه تنها یک الگو نیست، بلکه درس عبرت است.

**تمجید روزنامه اصلاح طلب از روح الله زم

روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» که مشهور به ارتباط با «شهرام جزایری» مفسد دانه درشت اقتصادی در دولت اصلاحات است- در مطلبی با عنوان «حکم اعدام "آمد"» نوشت: «مدیر آمدنیوز طی 6 جلسه دادگاهی که در فاصله بهمن 98 تا 20 خرداد 99 برگزار شد، اگرچه اذعان کرد که «اشتباهاتی» انجام داده اما دست‌کم برخی اتهامات را رد کرد و حاضر به پذیرش آن نشد. اما هنوز یک ماه از آخرین جلسه دادگاه زم نگذشته بود که سخنگوی قوه قضاییه تحت امر سیدابراهیم رییسی در یک نشست خبری که روز دهم تیرماه 99 برگزار شد، خبر از صدور حکم «اعدام» روح‌الله زم، فرزند محمدعلی داد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «روح‌الله زم (در یکی از برنامه های صداوسیما با عنوان «بدون تعارف») حتی در آن مصاحبه تلویزیونی نابرابر سعی کرد تا به عنوان برنامه وفادار باشد و بی تعارف صحبت کند و در بخشی از برنامه، وقتی رضوانی از حوادث دی‌ماه 96 با عنوان «اغتشاشات» یاد کرد، زم آن را «اعتراضات» خواند».

روزنامه اعتماد در این گزارش تاکید کرد: «گروهی از کاربران فضای مجازی از همان لحظات ابتدایی انتشار این خبر(مبنی بر تایید حکم اعدام زم در دیوان عالی کشور)، تاکید کرده‌اند که با وجود تمام جرایم صورت گرفته ازسوی روح‌الله زم چنانچه پیش از این هم بارها اعلام کرده‌اند، موافق صدور و اجرای حکم اعدام نیستند و استفاده از مجازات‌های جایگزین را ترجیح می دهند».

روزنامه های اصلاح طلب تاکنون بارها از جاسوسان هسته ای، جاسوسان محیط زیستی، مدیران نجومی بگیر و مفسدان دانه درشت اقتصادی حمایت کرده اند.

حالا این روزنامه اصلاح طلب در اقدامی مسبوق به سابقه از یک مجرم امنیتی حمایت کرده و مدعی است که روح الله زم به درستی وقایع آبان 98 را نه یک اغتشاش، بلکه اعتراض نامیده است.

گویا از نگاه این روزنامه اصلاح طلب، آتش زدن بانک، پمپ بنزین، آمبولانس، خودروی آتش نشانی، اورژانس، تاکسی، مغازه و خودروهای شخصی مردم توسط اراذل و اوباش و لیدرهای آموزش دیده، صرفا یک اعتراض است و نمی توان نام آن را اغتشاش گذاشت!

جریان اصلاح طلب در مسئله «آبان 98» ژست شاکی به خود می گیرد، اما اتفاقا طیف اصلاح طلب در ماجرای آبان 98 در جایگاه متهم است. چرا که دولت اصلاح طلبان در آبان سال گذشته، یک اقدام لازم و ضروری- اصلاح قیمت بنزین- را به بدترین نحو ممکن اجرا کرد.

در آبان سال گذشته، بی تدبیری در بخش هایی از دولتِ اصلاح طلبان در کنار برنامه ریزی گسترده دشمن در پشتیبانی از اغتشاشات خیابانی، منجر به قربانی شدن تعدادی از هموطنانمان شد.

لازم به ذکر است که «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری اخیر خود گفت: «دیوانعالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد روح‌الله زم را تایید کرد».

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم، 13 مورد از عناوین ریز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت برای مشارالیه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنین دادگاه مزبور برای چند مورد دیگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده، مجازات حبس تعیین کرده بود.

کانال آمدنیوز به مدیریت زم، پس از تحریک به آشوب، تا مرز آموزش ساخت بمب و ترور نیز پیش رفت.

گفتنی است روزنامه اعتماد پیش از این نیز با استناد به عناصر ضد انقلاب نوشته بود که چون مجری صداوسیما با "زم" (مدیر آمدنیوز) مصاحبه کرده، بازجو است!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان