مسمومیت‌های الکلی (۲)

کبد بیش از ۹۰ درصد الکل مصرفی را متابولیزه می‌کندو به همین دلیل مصرف طولانی مدت الکل آثار تخریبی روی کبد برجا می‌گذارد .

مسمومیت‌های الکلی (2)

برخی داروها با تغییر سرعت تخلیه معده بر جذب الکل و منحنی مربوط موثر هستند. آتروپین، کلرپرومازین، ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای، آمفتامین، ترکیبات ضد اسهال مثل لوموتیل داروهای مخدر مثل هروئین، پتدین،  ‌متادون و همچنین کدئین از جمله داروهایی هستند که با تاخیر تحرکات معدی جذب را کاهش داده و بالعکس ضد تهوع‌ها مثل متوکلوپرامید و اریترومایسین موجب تشدید تخلیه معدی می‌شوند.

دفع الکل

کبد بیش از 90 درصد الکل مصرفی را متابولیزه می‌کندو به همین دلیل مصرف طولانی مدت الکل آثار تخریبی روی کبد برجا می‌گذارد . تنها 8-5 درصد الکل بدون تغییر از راه کلیه ، تعریق و تنفس خارج می‌شود. سرعت پاک شدن خون از الکل در افراد مختلف متفاوت است در الکلی‌های مزمن اگر کبد نارسا نباشد به دلیل افزایش فعالیت‌ آنزیم‌های کبدی، سرعت متابولیسم الکل بالاتر است در فرد غیر الکلی سرعت پاک شدن خون از الکل به‌طور متوسط 15 میلی‌گرم در 100 میلی‌لیتر در ساعت است.

نسبت بین سطوح الکل درخون و ادرار

در طول مدت زمانی که الکل جذب می‌شود مقدار آن در خون بیشتر از ادرار است اما موقعی که جذب تمام شده و تحلیل الکل در بدن شروع شد سطح الکل در ادرار بیشتر از خون خواهد بود.

اثرات الکل

الکل روی سیستم عصبی اثر مهاری دارد و اثر تحریکی اولیه آن نیز به دلیل کاهش در اثرات بازدارنده کورتکس مغز است. الکل در غلظت‌های پایین‌تر برروی قسمت های بالاتر مغزی تاثیر گذاشته و با BAC بالاتر روی مراکز پایین‌تر مغزی اثر می‌کند که در این صورت خطر توقف فعالیت مراکز کنترل قلب و تنفس در ساقه مغز و در نتیجه مرگ وجود خواهد داشت.

علایم موجود در فردی که الکل نوشیده در ارتباط با میزان الکل در خون وی به میزان زیادی به شخصی که مورد معاینه قرار می‌گیرد بستگی دارد و از جمله به اینکه شخص تا چه حدی به خوردن الکل وابسته می‌باشد آیا خسته است؟ سردش است؟ در همان موقع داروی دیگری مصرف کرده است یا دچار بیماری‌های چون آترواسکلروز عروق مغزی است؟

علایم میزان خون

‌ در میزان 100/mg50-0 خون ، معمولا علامتی وجود ندارد.

‌ در 100/mg150-50 خون، این مقدار معمولا طی نوشیدن معمولی الکل در جامعه حاصل می‌شود. در این سطح الکل تا حدی باعث مهار مراکز بالاتر مغزی شده و شخص حراف می‌شود. حالت تهاجمی یا دوستانه پیدا می‌کند، صورت و چشم‌هایش پرخون هستند و تمایل به نیستاگموس همراه با گشادی مردمک ها وجود دارد .

‌ در 100/mg250-150 خون، فرد دچار مسمومیت است که این مسمومیت با عدم هماهنگی عضلانی، مبهم شدن سخن گفتن، و اختلال حافظه و نظایر آنها ظاهر می‌شود.

‌ در 100/mg400-250 خون، فرد به مرحله قبل از اغما می‌رسد و به‌طور بارزی دچار عدم تعادل وبی‌ربط سخن گفتن بوده و واکنش مردمک ها به نور کند می‌شود.

‌ در 100/mg500-400 خون، اغما فرا می‌رسد که همراه با تنفس آهسته و خس‌خس‌دار بوده و فرد رنگ‌پریده است دمای بدن زیر حد طبیعی بوده ومردمک ها منقبض می‌باشند .

‌ در بالاتر از 100/mg500 خون و چنین سطوح بالایی از الکل باعث فلج شدن مدولا (بصل‌النخاع) شده و منجر به فوت می‌شود.

برای خواندن بخش اول- مسمومیت‌های الکلی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان