همه چیز درباره ورزش بعد از زایمان طبیعی و عمل سزارین

شما نیز شاید به عنوان خانمی که به تازگی زایمان کرده است، فکر کنید که هیچ گاه نمی توانید اندام سابق خود را به دست آورید. قابل به ذکر است که با کمی تلاش و صبر و انجام  ورزش بعد از زایمان می توانید به هیکل قبل از بارداری خود برسید. برای جمع آوری اطلاعات بیشتر  در این باره، با ما در این بهش از مجله آرگا همراه شوید.

همه چیز درباره ورزش بعد از زایمان طبیعی و عمل سزارین

زایمان در هر نوع خود که صورت کیرد، طبیعی است که فشار بسیاری بر تن و اندام مادر وارد کند. در بسیاری از خانم های تازه زایمان کرده، دیده شده است که علاوه بر ایجاد چروک و بالا پایینی های اندام، در خلق و اخلاق آن ها نیز تغییرات بسیاری به وجود آمده است. ورزش کردن از دسته فرایند های مناسب و خوب برای تقویت روحیه و بازگشت اندام به قبل از بارداری می باشد. نظر پزشکان در این باره، این گونه است که هر زنی بعد از زایمان به وسیله ورزش و حرکات نشاط انگیز می تواند روحیه خود را باز سازی کند و به طراوت سابق خود باز گردد.

همان طور که می دانید، بارداری و زایمان بر روی عضلات ناحیه لگن و شکم به شدت تاثیر می گذارد و این عمل در سزارین با شدت بالا اتفاق می افتد. برای اینکه همانند سابق اندام خود را باز گردانید نیازمند صبر و تحمل بسیاری هستید، که در این راه شما را یاری کند. قابل به ذکر است که رسیدن به اندام ایده آل بعد از سزارین سخت است، اما شدنی می باشد. برای اطلاعات بیشتر راجع به حرکات ورزشی بعد از بارداری، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

معرفی ورزش های بعد از زایمان

چگونه می توان از تمرینات ورزشی بعد از بارداری بهره گرفت

برای رسیدن به اندامی ایده آل باید به خوبی تمام حرکت بدنتان را زیر نظر بگیرید، در این زمان به تمام حرکات بدن توجه کنید و با شناسایی هر یک عمل مناسب را انجام دهید. به این صورت اگر ترشحات خود را به رنگ قرمز تیره و یا با شدت بالا مشاهده کردید، به این منظور می باشد که در انجام حرکات ورزشی خود زیاده روی کرده اید. در این حالت بهتر است بیش از حد به خود سخت نگیرید، همچنین طبق گفته پزشکان باید تا ماه 5 ام بعد از زایمان، از هرگونه تمرین سخت، ایروبیک و ورزش های سخت جلوگیری کنید. کف لگن شما که در طی زایمان آسیب دیده است با انجام ورزش های متناسب می توان به ترمیم و بازسازی آن ها بپردازید. اگر نسبت به این گونه  مسائل در شک و تردید هستید، بهتر است با پزشک و ماما خود مشورتی داشته باشید و طبق گفته های او عمل کنید.
برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده است که در چند روز اول بعد از زایمان در هیجان و خوشحالی به سر می برند و در حالتی دیگر بر روی ابر ها سیر می کنند. بعد از این حالت که افسردگی بعد از زایمان به سراغتان می آید، نسبت به قبل واقع بین تر می شوید و بهتر است که هر چه سریع تر برای بهبود سلامتی تان به فکر حرکات ورزشی هر چند پایه و ساده بیفتید.
  • زمان مناسب برای انجام تمرینات ورزشی

بسیاری از خانم ها تا 6هفته اول بعد از زایمان، تخت تاثیر افسردگی های بعد از زایمان قرار می گیرند که با انجام ورزش های ساده و پایه به رفع آن ها بپردازید. طبق مطالعات صورت کرفته، مشخص است که جلسات منظم ورزشی به خانم ها در بهبود دوران بعد از زایمان بسیار کمک می کند و حالات بد و افسردگی را از آن ها دور می کند. قابل به ذکر است که ورزش های مناسب هر دوره به بهبود روند خواب شما کمک بسیار می کند و در رشد و پرورش فرزندتان به خوبی رسیدگی خواهید کرد.

آشنایی با زمان لازم ورزش در بعد از زایمان طبیعی

6 هفته ابتدایی بعد از  زایمان طبیعی را، دوره نقاهت بعد از زایمان و یا در اصطلاحی نفاس می نامند. در این دوره مادر نیازمند پیگیری های پیوسته از نظر بهداشتی و سلامتی قرار می گیرد. بعد از زایمان که حالت ضعف و ناتوانی در تن مادر پدید پیدا می کند، با ورزش بعد از زایمان، تغذیه مناسب و فضایی آرام بخش  می توان به زمان قبل از بارداری رسید. طبیعی است که مادر بعد از دوران زایمان، احساس زخم و تورم برای ناحیه باسن خود  داشته باشد و در سینه های خود احساس پری و سنگینی کند.

طبق مطالعات انجام شده، برای خانم های باردار این گونه صلاح شده است که تا قبل از 6 هفته اول بعد از زایمان به هیچ وجه ورزش های سنگین نداشته باشند و بعد از آن شروع به پیاده روی و به ندرت دو های آرام کنند. در هر شرایطی که مادر احساس آمادگی کند، توصیه پزشکان این است که تا 6 هفته اول هیچ گونه ورزش سخت و حرکات سنگین نداشته باشند.

آشنایی با زمان لازم ورزش در بعد از عمل سزارین

در این زمان بهتر است قبل از شروع هر یک اژ رژیم های غذایی و ورزش بعد از زایمان با پزشک مخصوص خود مشورت کنید. مراجعه به پزشک در این زمان بسیار دارای اهمیت است و به شما در عدم مواجه با مشکل در این زمان حساس یاری می کند. همان طور که تاکنون خواندید، در این مورد نیز باید صبر داشته باشید تا 6 الی 8 هفته از زایمان شما بگذرد. در این زمان عضلات بدن شما آرام آرام شروع به ترمیم می کنند که این عمل را باید با حرکات سبک ورزشی همراه کنید تا به مشکل جدی برخورد نکنید. بهتر است از این مورد که عضلات شما در طی عمل سزارین بریده شده و حال به مراقبت ویژه نیاز دارد غافل نشوید.

در صورت مشاهده هرگونه درد از تمرینات شکمی تان، بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید. از این امر غافل نشوید که شاید این درد ها، از آسیب و صدمات جدی خبر می دهد.

ورزش بعد از زایمان

معرفی ورزش های متناسب بعد از بارداری

بعد از زایمان باید حرکات مناسب این دوران را بشناسید و با انجام صحیح هر یک به تناسب اندام قبل از بارداری خود  برسید.

  1. تمرینات شکمی
  2. دراز و نشست های مخصوص بعد از سزارین
  3. ورزش های مخصوص تیلت لگن
  4. حرکات کششی مخصوص
  5. ورزش پلانک
  6. پیاده روی های سبک و مناسب
  7. حرکت پل لگنی
  8. حرکات اصلاح شده کبرا

فواید انجام حرکات ورزشی بعد از بارداری

انجام ورزش سراسر فایده و منفعت است که در ادامه این مطلب به معرفی برخی از این پیامدها پرداخته ایم.

  1. با انجام ورزش، سطح ترشح مواد شیمیایی همانند اندروفین را در بدن افزایش می دهید، این هورمون در تامین شادی و نشاط بدنتان و تفویت خلق و خوی شما تاثیر گذار می باشد.
  2. با دارا بودن برنامه غذایی متناسب، از اضافه وزن های بیهوده پیشگیری می کنید.
  3. قابل به ذکر است که ورزش کردن شما را از ابتلا به هر گونه درد و رنج محافظت می کند.
  4. سطح انرژی شما را در میزان بالایی قرار می دهد.
  5. همچنین قابل به ذکر است که با تقویت استقامت و قدرت، به خوبی می توانید به محافظت از نوزاد خود بپردازید.

عواقب ورزش های بعد از زایمان

عواقب ورزش سنگین برای مادران

طبیعی است که 2 ماهیچه عمودی که در جلو و پایین بدن است، بعد از زایمان شکاف هایی ایجاد می کند. این شکاف ها در اصطلاح پزشکی دیاستاسیس رکنی یا دیواریکیشن نامیده می شود، قابل به ذکر است که در ایجاد برآمدگی های زیر ناف بسیار تاثیر گذار می باشد. میزان این شکاف ها در هر خانم متفاوت می باشد که با انجام تمرینات مناسب در بعد از بارداری به خوبی رفع می شود.

تاثیر ورزش شنا بعد از وضع حمل

به توصیه پزشکان بهتر است که برای ورزش شنا در بعد از زایمان، به خوبی صبر کنید. اگر عمل سزارین داشته اید، قابل به ذکر است که دارای بخیه و جراحات بسیار شده باشید. در این زمان بهتر است پزشک مربوطه با انجام معاینات لازم، به شما زمان دقیق شنا کردن را اطلاع دهد. در این مورد بهتر است، به ورزش ها مربوط به ماهیچه های شکمی و دراز نشست بپردازید، که در نهایت به دلیل ضعیف بودن لگن، بی اختیاری ادراری را برای شما به وجود می آورد. همچنین ورزش دراز و نشست در کش اومدن عضلات شما تاثیر بسیاری می گذارد که امری چندان خوشایند به حساب نمی آید.

چه زمان بعد از زایمان باد شروع به ورزش کرد؟

نکاتی که در انجام حرکات ورزشی باید در نظر داشت باشید

  1. در زمان باداری، اگر احساس درد و ناراحتی در ناحیه لگن و کمر داشتید، بهتر است با پزشک مربوطه خود مشورت داشته باشید. و در برخی موارد به مراکز فیزیو تراپی مراجعه کنید.
  2. اگر عمل سزارین را تجربه کرده اید، بهتر است از پیاده روی های سنگین تا قبل از 6 هفتع اول زایمان بپرهیزید.
  3. تا وقتی که چکاپ های لازم را تا بعد از هفته 6 ام الی 8 ام انجام نداده اید، شروع به ورزش کردن نکنید.
  4. بهتر است از شنا کردن نیز بپرهیزید تا ترشح های بدن شما به طور کامل قطع شود.
  5. در این زمان بدن سما از هر لحظه دیکر آسیب پذیر تر است، پس بهتر می باشد که اعمال شما زیر نظر پزشک صورت گیرد.

برخورداری از امنیت کامل در زمان بارداری

برخی زنان فکر می کنند که بعد از بارداری به خوبی آمادگی انجام هر گونه کار و ورزش را دارند. قابل به ذکر است که این تفکر کاملا اشتباه است و باید با پزشک خود مشورت های لازم صورت گیرد.

در مواردی که در ادامه بیان می شود، باید احتیاط های لازم را در ورزش های بعد از بارداری داشته باشید.

  1. قبل از بارداری و در طی آن به طور مرتب ورزش نکرده اید.
  2. زایمان طبیعی پشت سر گذاشته اید.
  3. در زمان زایمان خود، مشکلات بسیاری را متحمل شده اید.
  4. عمل سزارین را به سختی انجام داده اید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان