تست و بررسی لوتوس الیزه S؛ پایانی تلخ برای میراثی شکوهمند

شرکت لوتوس و تاریخچه آن را می توان یکی از داستان های جذاب در صنعت خودرو و به خصوص در بخش ورزش های موتوری دانست. این شرکت انگلیسی که توسط کالین چاپمن تاسیس شده است، حضور طولانی در مسابقات فرمول یک داشته است و تجربه قهرمانی در این مسابقات را نیز در کارنامه خود دارد.

تست و بررسی لوتوس الیزه S؛ پایانی تلخ برای میراثی شکوهمند

شرکت لوتوس و تاریخچه آن را می توان یکی از داستان های جذاب در صنعت خودرو و به خصوص در بخش ورزش های موتوری دانست. این شرکت انگلیسی که توسط کالین چاپمن تاسیس شده است، حضور طولانی در مسابقات فرمول یک داشته است و تجربه قهرمانی در این مسابقات را نیز در کارنامه خود دارد.

این شرکت فراز و فرودهای بسیاری را در تاریخ خود دیده است. از دست به دست شدن بین خودروسازان بزرگ جهانی گرفته تا خروج بسیار تلخ این تیم از مسابقات فرمول یک و واگذاری بخش موتوراسپرت آن به شرکت رنو فرانسه و فروش بخش خودروهای شهری به پروتون مالزی که خود توسط گروه PSA (پژو&سیتروئن) چنید پیش خریداری شده می توان اشاره کرد. در واقع شرکت لوتوس را می توان نسخه کوچک و انگلیسی فراری دانست که با استفاده از ماهیت خود، خودروی شهری نیز تولید می کند.

پیشتر برایتان از شرایط حضور نسل جدید خودروهای موتور وسط سایز کوچک همچون آلفارومئو 4C و نحوه عرضه آن در کشورمان گفتیم. با این که این گونه خودروها عمومیت زیادی حتی در بازارهای جهانی ندارند، اما با توجه به نحوه آرایش فنی و طراحی ظاهری می توان آن ها را جذاب تر از باقی خودروهای در حال گذر در خیابان ها دانست.

در واقع منطق ساخت متفاوتی پشت این وسایل نقلیه است به همین جهت این دست بررسی ها را تنها به خوانندگان علاقه مند پیشنهاد می کنیم و از آن جا که سعی کردیم از خودروهای جدید عرضه شده در بازار مطلبی را منتشر کنیم، این بار به سراغ لوتوس الیزه S آمده ایم که ظرف ماه های آتی سرانجام مجوز شماره گذاری و عرضه در بازار ایران را بدست آورده است.

شرکت ایلیا موتور به عنوان نماینده رسمی لوتوس از اواسط سال 94 خبر حضور خودروهای این شرکت را در ایران داده بود و در سال 95 با افتتاح نمایشگاه قصد جدی خود برای حضور این برند در کشورمان را به نمایش گذاشت.

این شرکت در نمایشگاه خودرو تهران هم حضور داشت و نگاه های بسیاری را به سمت خود جلب کرد. در ادامه نگاهی به یکی از محصولات این شرکت یعنی لوتوس الیزه S خواهیم انداخت و آن را با شرایط موجود در کشورمان خواهیم سنجید.

حکایت لوتوس الیزه از این بابت می تواند جذاب باشد که تمامی عناصر خودرو توسط یک سازنده ساخته نشده است. برای مثال پلت فرم این خودرو توسط شرکت لوتوس ساخته شده اما در قسمت قوای محرکه از موتور تویوتا با تقویت اختصاصی خود لوتوس نیرو می گیرد. از سال 1996 میلادی لوتوس دست به عرضه این خودروی اسپرت موتور وسط زده است و تا به امروز 3 سری از آن تولید شده است.

پلت فرم این خودرو به سازندگان دیگری همچون شرکت تسلا و تیونر معروف آمریکایی یعنی هنسی داده شده است. در واقع اولین محصول شرکت تسلا یعنی مدل رودستر از پلت فرم لوتوس الیزه بهره مند بوده است. شاید بتوان تنها هدف از ساخت این گونه خودروها که خواستگاه اصلی آن ها در کشور انگلستان است درگیر شدن 100 درصدی راننده در حین رانندگی دانست و با توجه به مرکز ثقل پایین، وزن کم، فرمان تماما مکانیکی و جعبه دنده دستی این مورد را کاملا توجیح کرد.

طراحی ظاهری و داخلی

طراحی ظاهری این گونه خودروها به قدری متفاوت است که نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. به دلیل آرایش فنی متفاوت و دو سرنشینه بودن خودرو، طول کلی به کمتر از 4 متر(3824 mm) و ارتفاع آن به 1117 mm می رسد. پوزه نیم دایره ای شکل، در کنار چراغ های کشیده شده بر روی گلگیر و دو خروجی هوای کار شده بر روی سپر جلو می تواند ظاهر جلوی خودرو را به صورت تیتروار توصیف کند.

لوتوس الیزه S در واقع یک رودستر است که سقف آن به صورت دستی قابلیت بازگشایی دارد. در نمای عقب چراغ های گرد که به صورت سنتی در اکثر خودروهای اسپرت استفاده می شود حضور دارند و در بین آن ها نام شرکت با فونت به نسبت بزرگی کار شده است. در بخش زیرین هم اسپیلیتر حضور دارد که نشان دهنده ماهیت واقعی خودرو و سازنده آن است.

در بخش کناری هم چرخ های جلو با سایز 17 اینچ و چرخ های عقبی با سایز 18 اینچ حضور دارند و آن ها را می توان جذاب ترین المان این بخش در کنار ورودی هوای 3/1 انتهایی خودرو دانست. وزن 914 کیلوگرمی خودرو نشان دهنده آن است که نباید به دنبال عنصر خاصی چه در داخل و چه در خارج خودرو باشیم و این مسئله در بخش آپشن های این خودرو به وضوح مشاهده می شود.

در داخل اتاق هم به فضای بسیار کوچک و نیمه مسابقه ای آن می توان اشاره کرد که تنها دارای موارد اصلی همچون صندلی ثابت، فرمان ثابت، سیستم صوتی، ترمزدستی و...است.

به گونه ای که می توان لوتوس را از نظر سطح آپشن گذاری پایین تر از آلفا 4C به عنوان یک رقیب مستقیم دانست. شاید تنها مورد در بخش امکانات که بتوان به آن اشاره کرد استارت دکمه ای باشد.

قوای محرکه

این خودرو از یک موتور 4 سیلندر ساخت شرکت تویوتا بهره می برد که با کد 1ZR-FAE شناخته می شود. این موتور با مجهز شدن به یک سوپرشارژر توانایی تولید 217 اسب بخار قدرت در دور 6800 و 250 نیوتن متر گشتاور در دور 4600 را دارا است.

جعبه دنده 6 سرعته این خودرو با ضرایب دنده کوتاه قدرت را به محور عقبی ارسال می کند که مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکی است. شاسی این خودرو از نوع آلومینیومی است و پنل های بدنه هم از فایبرگلاس ساخته شده اند. سیستم تعلیق لوتوس الیزه هم از نوع مستقل مولتی لینک با کمک فنر گازی است.

تجربه رانندگی عذاب آور در کوچه پس کوچه های تهران

همانطور که مشخص است. این خودرو با  هدف لذت از رانندگی در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی یا پیست های اتومبیل رانی ساخته شده است و هیچ سنخیتی با  رانندگی شهری طولانی آن هم در شهری همچون تهران را ندارد و حضور در ترافیک با این خودرو می تواند لوتوس الیزه S را به یک شکنجه گر مبدل سازد.

از آن جا که فرمان خودرو به هیچ گونه نیروی کمکی مجهز نشده شرایط وزنی بسیار بالایی دارد. این مسئله در حین گرفتن کلاچ و تعویض دنده هم کاملا نمایان است به گونه ای که بسیاری از افراد قادر به رانندگی طولانی مدت با این خودرو نیستند و لوتوس آن هم در خیابان های شهری همچون تهران به راحتی شما را از کت و کول خواهد انداخت.

لوتوس الیزه در اکثر دقایق رانندگی مایل به تخت کردن پدال گاز است و با توجه به لاستیک های پهن عقب چسبندگی و ترکشن لازم را فراهم می کند.

ترمز با کوچک ترین فشاری عکس العمل نشان می دهد. گرچه فنر بندی این خودرو به دلیل این که از نوع مستقل به شمار می رود و مجهز به کمک فنر گازی است از پس دست انداز های کوچک بر می آید.

بنابراین لوتوس الیزه S خود را به خوبی در جاده های پر و پیچ خم نشان می دهد و با شاسی بسیار عالی و فرمان دهی دقیق تمام مکانیکی، کمتر خودرویی قادر به ارائه عملکردی همچون لوتوس در چنین جاده هایی است.

در واقع خودروهایی همچون لوتوس الیزه S و آلفا رومئو 4C را می توان نمونه های ارزان تر و اقتصادی تری از محصولات شرکت های بزرگی همچون فراری، مک لارن و...دانست.

حضور برندی همچون لوتوس با چنین قیمتی که با هیچ عقل و منطقی نمی توان آن را توجیح کرد(در حدود 450 میلیون تومان) نشان دهنده وضعیت بسیار آشفته و ناهمگون بازار خودرویی کشور ما است. این خودرو در بازارهای جهانی در حدود 55 هزار دلار قیمت خورده است.

گرچه این گونه خودروها به نسبت آورده خود قیمت بالاتری دارند و این رویه در همه خودروهای اسپرت مشاهده می شود. در هر صورت همان گونه که آلفارومئو 4C کمتر از انگشتان یک دست در ایران فروش رفت، نمی توان برای لوتوس هم موفقیت چندانی را در شرایط فعلی بازار متصور شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان