ماهان شبکه ایرانیان

سفید کردن دندان‌ها

در بیمارانی که دندان‌های آنها از نظر جنس ماتریکس دندان و آهکی شدن و مواد معدنی دارای استحکام لازم باشد، با استفاده از روش بلیچینگ و بدون ایجاد مشکل می‌توان در دندان‌های بیمار، ظاهری سفید و درخشان را ایجاد کرد.

سفید کردن دندان‌ها

دکتر اکبر فاضل متخصص پروتزهای دندانی

 


داشتن دندان‌های سفید و درخشان همواره مورد توجه انسان‌ها بوده است. در دندان‌هایی که از نظر جنس ماتریکس دندان، آهکی شدن و مواد معدنی قوی و مناسب باشند،با استفاده از روش بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها؛ می‌توان اقدام به سفید کردن دندان‌ها نمود.

اصولا دندانپزشک با استفاده از روش جرم‌گیری و بروساژ دندان‌ها، می‌تواند در دندان‌های زرد شده، رنگ طبیعی را ایجاد کند، ولی در صورتی که زرد شدن دندان، عمیق باشد و تغییر رنگ در داخل مینا و عاج دندان نفوذ کرده باشد، با استفاده از روش بلیچینگ می‌توان برای سفید کردن دندان‌ها اقدام کرد.

روش بلیچینگ

 استفاده از این روش در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. انجام روش بلیچینگ با استفاده از دو طریق، شیمیایی و استفاده از لیزر امکان‌پذیر است.

روش شیمیایی

در این روش با استفاده از فعل و انفعالات و انجام واکنش‌های مختلف که در سطح مینای دندان ایجاد می‌شود، این روش مشابه اثر رنگ‌برهای خانگی می‌باشد و اثراتی بر سطح مینای دندان باقی می‌گذارد.

روش لیزر

در این روش به وسیله لیزر فعال شدن یون‌هایی که عامل بلیچینگ هستند، صورت می‌گیرد.علی‌رغم اینکه برخی از دندانپزشکان، معتقدند که استفاده از روش بلیچینگ ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در مینای دندان شود ولی براساس تحقیقات آکادمیک نشان داده شده است که در صورتی که انتخاب بیمار برای انجام این روش صحیح و مناسب باشد، انجام این کار هیچ نوع صدمه‌ای به عاج و مینای دندان وارد نمی‌کند.

انتخاب صحیح بیمار

در بیمارانی که دندان‌های آنها از نظر جنس ماتریکس دندان و آهکی شدن و مواد معدنی دارای استحکام لازم باشد، با استفاده از روش بلیچینگ و بدون ایجاد مشکل می‌توان در دندان‌های بیمار، ظاهری سفید و درخشان را ایجاد کرد.

نحوه انجام بلیچینگ

گاه در پر کردگی‌های دندانی، از آمالگام و کامپوزیت در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود، ابتدا بایستی قبل از انجام بلیچینگ، مشکلات پرکردگی‌های قدیمی و پرکردگی‌های غیرهمرنگ برطرف شود.ابتدا باید آمالگام تخلیه شود، زیرا در درجه اول آمالگام باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان می‌شود، در مرحله بعد پس از برطرف نمودن این مشکل، و پر کردن دندان با مواد همرنگ، اصلاحات لازم انجام گیرد، سپس قسمت ظاهری دندان را بلیچ می‌کنیم.بلیچینگ به دو روش داخلی و خارجی انجام می‌شود. 

روشinternal

در روش داخلی، ابتدا دندان‌هایی که در اثر ضربه و به دلیل نکروز یا قطع اعصاب دچار تغییر رنگ شده و شفافیت طبیعی خود را از دست داده‌اند تحت معالجه عصب انجام گیرد، و سپس با شست‌و شوی کامل داخل کانال‌های دندانی و برطرف نمودن تغییر رنگ‌های داخل دندانی، با استفاده از بلیچینگ داخلی، تا حدودی ظاهری شفاف برای دندان ایجاد نمود. 

روش خارجی یا کرون – فول سرامیک

گاه تغییر رنگ در داخل عاج و کانالیکول‌های دندانی به حدی زیاد است که شفاف سازی دندان با استفاده از روش بلیچینگ داخلی قابل انجام نیست. در این حالت با استفاده از روش کرون- فول سرامیک، می‌توان با ایجاد پوششی کامل برای قسمت ظاهری و خارجی دندان، هماهنگی رنگی لازم دندان با دندان‌های مجاور را ایجاد نمود.  در این روش که نام دیگر آن «فری متال» است، به دلیل اینکه از مواد غیرفلزی در پرکردگی دندان استفاده می‌شود، از ماده سرامیکی باعث ایجاد شفافیت مطلوب در دندان می‌شود- در این روش از چینی‌های بسیار قوی با پایه زیرکونیوم استفاده می‌شود و با بازسازی تاج دندانی می‌توان ظاهری زیبا برای دندان ایجاد نمود که البته هزینه‌ای ده برابر هزینه‌های معمول دارد.

در چه افرادی نمی‌توان از روش بلیچینگ استفاده کرد؟

در افرادی که دارای دندان‌هایی با پرکردگی‌های متعدد هستند، نمی‌توان از روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان استفاده کرد. در واقع دندانی که به علت پوسیدگی در حال فروپاشی است یا دندان‌هایی که بر روی آنها درمان ریشه انجام گرفته است، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود. (در ابتدا همان‌گونه که ذکر شد باید بازسازی دندان انجام شود)

تکرار انجام روش بلیچینگ با چه فاصله زمانی بلامانع است؟

معمولا استفاده از این روش، با فاصله هر شش ماه یک بار مشکلی را ایجاد نمی‌کند، زیرا پس از این مدت رنگ دندان به رنگ قبل از انجام بلیچینگ برمی‌گردد. ولی تکرار زیاد با فاصله کمتر از 6 ماه توصیه نمی‌شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان