۵/ ۱۴ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در پاییز فروخته شد

بازگشت امید به حراج اوراق

دنیای‌اقتصاد : آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در آخرین حراج اوراق دولتی که ۲۵ آذر انجام شده، ۵/ ۱ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده که مجموع اوراق فروخته شده در فصل پاییز را به رقم ۵/ ۱۴ هزار میلیارد تومان رسانده است

علاوه براین، کل اوراق فروخته شده در مدت 29 هفته به رقم 4/ 84 هزار میلیارد تومان رسیده است. نرخ سود اوراق سه ساله مانند هفته‌های قبل حدود 5/ 21 درصد باقی مانده اما نرخ سود اوراق دوساله با افزایش 4 صدم واحد درصد به نسبت هفته‌های قبل به 54/ 20 درصد رسیده است.

جزئیات خرید اوراق دولتی در حراج

براساس آمار بانک مرکزی در آخرین هفته آذر 3 بانک در مجموع تقاضای 2/ 1 هزار میلیارد تومانی برای خرید اوراق دولتی ثبت کردند که وزارت اقتصاد با فروش 990 میلیارد تومان اوراق دوساله «اراد 58» با نرخ سود تا سررسید 54/ 20 درصد و 180 میلیارد تومان اوراق سه ساله «اراد60 » با نرخ سود تا سررسید 5/ 21 درصد موافقت کرد. بنابراین در مجموع در حراج اوراق دولتی که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در آن شرکت می‌کنند 2/ 1 هزار میلیارد تومان از این اوراق به فروش رسید. از سوی دیگر همچنین در روزهای چهارشنبه 19 و دوشنبه 24 آذر‌ماه 1399، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی 300 میلیارد تومان اوراق «اراد55» را با نرخ سود تا سررسید 5/ 21 درصد خریداری کردند. در مجموع در هفته بیست و نهم حراج اوراق دولتی 5/ 1 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است. نکته قابل توجه در مورد نرخ سود‌های اوراق دولتی نشان می‌دهد نرخ سود اوراق سه ساله مانند هفته‌های پیش5/ 21 درصد بوده و نرخ سود اوراق دوساله با افزایش 04/ 0 درصدی نسبت به هفته‌های پیش به رقم 54/ 20 درصد رسیده است.

مقایسه فصلی آمار فروش اوراق

با به پایان رسیدن آذرماه می‌توان میزان فروش فصلی اوراق دولتی را در دو فصل تابستان و پاییز مقایسه کرد. یکی از نکات جالب این مقایسه، کاهش تمایل بانک‌ها برای خرید اوراق دولتی و افزایش فروش این اوراق در بازار بورس است. فروش اوراق دولتی از هفته دوم خرداد (13 خرداد) سال جاری آغاز شد و تا پایان آذر 29 حراج انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خرداد 9/ 10 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده که در فرآیند حراج بوده است. در تیر میزان فروش اوراق در حراج 9/ 24 هزار میلیارد تومان و میزان فروش اوراق در بورس 6/ 6 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین در اولین ماه تابستان در مجموع 5/ 31 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است. در مرداد میزان فروش اوراق دولتی در حراج 7/ 4 هزار میلیارد تومان و در بازار بورس 1/ 10 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. مجموع اوراق فروخته شده در دومین ماه تابستان 7/ 14 هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا نصف میزان فروش در تیر بوده است. میزان فروش اوراق دولتی در شهریور نیز 6/ 12 هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار حدود 7/ 5 هزار میلیارد تومان در فرآیند حراج و 7 هزار میلیارد تومان در فرآیند خارج از حراج و بورس بوده است. بنابراین رقم فروش اوراق دولتی در تابستان حدود 8/ 58 هزار میلیارد تومان بوده است.  اما رقم فروش اوراق دولتی در پاییز با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. در مهر، 1/ 1 هزار میلیارد تومان از اوراق دولتی در فرآیند حراج و 640 میلیارد تومان از اوراق در بازار بورس بوده است. در مجموع در مهر 7/ 1 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است. در آبان شرایط کمی بهتر شده به‌طوری که از فروش 4/  1 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در این ماه، حدود 7/ 1 هزار میلیارد تومان آن در فرآیند حراج و 4/ 2 هزار میلیارد تومان آن در بورس بوده است. در آذرماه نیز فروش اوراق دولتی 7/ 8 هزار میلیارد تومان بوده که 5/ 4 هزار میلیارد تومان در فرآیند حراج و 2/ 4 هزار میلیارد تومان در بازار بورس بوده است. در کل فصل پاییز 5/ 14 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده که 25 درصد رقم فروش اوراق در فصل تابستان است. در مجموع اوراق فروخته شده تا پایان هفته بیست و نهم 4/ 84 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر