مسعود اقبالی در گفت وگو با مشرق:

استقلال هنوز خوب بازی نمی کند/ فکری به سادگی نمی‌تواند به جوانان متکی شود

پیشکسوت استقلال گفت: استقلال بد بازی می کند و گاهی می برد و گاهی مساوی می کند. طرفداران تیم از نحوه فوتبال این تیم راضی نیستند چون فوتبالی نمی بینند.

سرویس ورزش مشرق استقلال سرانجام پس از ماه ها دوری از صدر جدول بار دیگر با شرایطی مشابه با سال قبل با تعداد بازی بیشتر نسبت به برخی رقبا به صدر جدول رسید و از این حیث طرفداران خود را خوشحال کرد اما این تیم هنوز نتوانسته فوتبال مورد رضایت طرفداران خود را ارائه بدهد.

مسعود اقبالی مربی اسبق استقلال و مدرس ای اف سی در گفت و گو با مشرق، درباره وضعیت این روزهای استقلال و چرایی عدم ارائه بازی زیبا در این هفته ها حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

* آقای اقبالی! استقلال به صدر رسید. فکر می کنید این تیم توانایی حفظ این جایگاه را دارد؟

- اگر یک تیم بخواهد یک بازی را ببرد باید مهاجمان خوبی داشته باشد ولی اگر یک تیم بخواهد یک تورنمنت را با قهرمانی به پایان برساند باید سازمان دفاعی خوبی داشته باشد. خروج یکی دو بازیکن در سازمان دفاعی استقلال باعث شده تا این تیم همچنان نتواند عملکرد قابل اعتنایی در این پست داشته باشد. البته استقلال با یارگیری در فصل نقل و انتقالات پوست انداخته است و در این دیدار با شهرخودرو هم دیدیم که به تعدادی از جوانان خود بازی داد ولی این تیم نمی تواند به این سادگی به آنها متکی شود.

* چطور؟

- استفاده از جوانان در ترکیب یک تیم حرفه ای خوب است ولی به شرطی که این جوان ها و کل تیم به بلوغ تاکتیکی رسیده باشند. در رئال و بارسا یا همین تیم های بزرگ داخلی مان نمی توان ریسک کرد و کلا با جوانان به میدان رفت. صرف اینکه در یکی دو بازی نتیجه لازم را بگیرید نباید چنین ریسکی را انجام داد و تکیه گاه تیم را روی جوانترها گذاشت. چون در مملکتی مانند ایران به محض اینکه تیم یکی دو بازی نتیجه نگیرد سرمربی را برکنار می کنند. اینجا آلمان نیست که فوتبال پیشرفته ای دارد و وقتی در یک تورنمنت تیم ملی اش بدترین نتیجه را می گیرد از سرمربی اش حمایت می شود و بعد می رود و نتایج خیره کننده می گیرد.

* پس جوانان تیم فکری چطور باید به تیم اضافه شوند؟

- به تدریج. ابتدا برای دقایقی بعد یک نیمه و کم کم از ابتدا به میدان بروند.

* چه توصیه ای به محمود فکری می توانید داشته باشید؟

- او. باید به فکر خط دفاعی اش باشد. باید یک سیستم خاص را برای تیمش جا بیندازد و بعد جوانان را به تدریج در دل آن جای بدهد. همین سبحان خاقانی (زننده گل اول استقلال به شهرخودرو) نشان داد جوان با استعدادی است ولی قطعا نمی توان در چنین سطحی روی این بازیکن ریسک کرد.

*ایراد کار کجاست؟

- متأسفانه ما در فوتبال ایران برنامه کاربردی نداریم. مادامی که وظایف تاکتیکی تیم با تک تک مهره ها کار نشود باعث می شود که تیم، تیم نشود. البته منکر این نیستیم که فکری تیم را بد زمانی تحویل گرفت. از نظر مدیریتی، زمانی، مالی و بازیکنانی که رفتند تیم در وضعیت بدی به او تحویل شد. از طرفی بازیکنان هم یک به یک دچار آسیب دیدگی هایی می شوند. همانطور که دیدیم در این دیدار هم محمد نادری آسیب دید. پس او مجبور است اجبارا به جوانان اعتماد کند. اما ورود این جوانان شاید در زمانی که تیم جلو است جواب بدهد ولی در صورتی که تیم از حریف عقب باشد و فشار روحی و روانی روی تیم زیاد است ممکن است ورود یک جوان نتیجه کار را معکوس می کند.

* فکر می کنید این صدرنشینی موقتی است یا ادامه خواهد داشت؟

- حقیقت این است که استقلال هنوز خوب بازی نمی کند. شما می توانید خوب بازی کنید و ببرید. می توانید بد بازی کنید و ببرید. می توانید خوب بازی کنید و ببازید و می توانید بد بازی کنید و بازنده باشید. این چهار حالت برای همه تیم ها وجود دارد و الان استقلال بد بازی می کند و گاهی می برد و گاهی مساوی می کند. طرفداران تیم از نحوه فوتبال این تیم راضی نیستند چون فوتبالی نمی بینند.

* منظور از فوتبال چیست؟

- الان در لیگ ما سپاهان و نساجی فوتبال بازی می کنند. شاید نتایج شان درخشان نبوده ولی وقتی بازی را نگاه می کنید فوتبال این دو تیم با شما حرف می زند. استراتژی، تاکتیک و شکل تیمی اش مشخص است. استقلال نیاز دارد که تمرکز لازم را داشته باشد تا بتواند به این خواسته (تداوم صدنشینی) دست یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان