زامیاد تیوان؛ نخستین شاسی بلند سایپا چگونه خواهد بود؟

گرچه ساخت "زامیاد تیوان" از سال ۹۷ در شرکت سایپا کلید خورد، اما به دلیل تحریم های آمریکا تولید انبوه این خودرو به تعویق افتاد و حالا قرار است "تیوان" که بر پایه کراس اوور چینی "فودای لندفورت" بنا نهاده شده، در یک سال آینده به مشتریان عرضه شود

«زامیاد تیوان»؛ نخستین شاسی بلند سایپا چگونه خواهد بود؟
 
فرادید؛ «زامیاد تیوان» نامی است که شرکت سایپا برای نخستین خودروی شاسی بلند خود انتخاب کرده و قرار است تا سال 1400 روانه بازار شود. البته زامیاد تیوان محصولی چینی است که سال 2015 در شرکت گونگ دونگ فودای تولید و با نام اختصاری "فودای لند فورت" به بازار چین عرضه شد. اما حالا قرار است که سایپا خط تولید این خودرو را به عنوان شاسی بلند بومی در شرکت زیرمجموعه خود یعنی "زامیاد" آغاز کند.  

به گزارش فرادید، غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سایپا دراین باره گفته "این محصول نخستین خودرو SUV بومی‌سازی شده در داخل کشور خواهد بود و ویژگی‌های دو دیفرانسیل و شاسی مستقل در آن دیده می‌شود که این موضوع قابلیت، توان و کیفیت قابل ملاحظه‌ای به این خودرو می‌بخشد و آن را به خودرویی آفرودی و سرسخت تبدیل می‌کند. "

او همچنین گفته است که " از نیمه دوم امسال تا پایان سال آینده با ورود یک خودرو شاسی بلند به خانواده محصولات سایپا، تحولی اساسی در سبد محصولات این گروه خودروسازی ایجاد می‌شود و تصویر ذهنی مشتریان و جامعه نسبت به سایپا تغییر خواهد کرد. با ورود این محصول به بازار، صنعت خودرو ایران پس از سال‌ها شاهد تولید یک خودرو متفاوت در داخل کشور خواهد بود. ".

اما در طرف مقابل مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که "زامیاد تیوان" خودرویی چینی است و قیمت آن نیز در بازار 800 میلیون تا یک میلیارد تومان تمام می‌شود.

او گفته یکی از خودروسازان مدعی شده اولین آفرود وارد بازار خودرو ایران می‌شود؛ این در حالی است که "زامیاد تیوان" خودرویی چینی از آب درآمده است. به نظر می‌رسد این خودرو ظرف سه سال آینده وارد بازار خودرو شود.

دادفر می‌گوید: "هنوز این خودرو ساخته نشده است؛ پلتفرم آن طراحی شده و به نظر می‌رسد خودروسازان در شرایط تحریم قصد دارند بگویند که اولین خودرو آفرود را تولید کرده‌ایم. "

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که تست‌های خیابانی فودای لندفورت یا همان زامیاد تیوان سایپا، از سال 2012 در شرکت فودای آغاز و نهایتا نسخه تولید نهایی‌اش در سال 2014 آماده شد، اما به‌عنوان مدل 2015 به بازار چین آمد.

در حال حاضر "فودای لند فورت" در بازار چین، هم در نسخه 5 نفره و هم در نسخه 7 نفره قابل سفارش است و جالب‌تر اینکه چه مدل تک‌دیفرانسیل (2WD) و چه مدل تمام چرخ محرکش (AWD)، هردو به‌صورت استاندارد با جعبه‌دنده دستی تحویل مشتریانش می‌شود. با این وجود می‌توان حدس زد که نسخه مونتاژی زامیاد نیز هم در مدل دنده‌ای و در مدل اتوماتیک، فروخته شود.
 
البته با توجه به اشاره مستقیم مدیرعامل سایپا مبنی بر تولید این خودرو به صورت دو دیفرانسیل، پس گزینه 2WD را باید از سبد آینده شرکت حذف کنیم. 
 
«زامیاد تیوان»؛ نخستین شاسی بلند سایپا چگونه خواهد بود؟

مشخصات فنی و امکانات رفاهی "زامیاد تیوان"

گرچه ساخت "زامیاد تیوان" از سال 97 در شرکت سایپا کلید خورد، اما به دلیل تحریم های آمریکا تولید انبوه این خودرو به تعویق افتاد و حالا قرار است "تیوان" که بر پایه کراس اوور چینی "فودای لندفورت" بنا نهاده شده، در یک سال آینده به مشتریان عرضه شود.  

فودای برای بازار چین دو مدل پیشرانه 2 لیتری توربو و 2.4 لیتری تنفس طبیعی را در نظر گرفته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به محبوبیت مدل‌های توربوشارژ در ایران، نسخه توربو به دست مشتریان داخلی برسد.

این خودروی 4.7 متری با وزنی بیشتر از 1.9 تن می‌تواند 215 اسب‌بخار نیرو و 280 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت میانگین تیوان با ثبت رکورد 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. چراکه در این صورت مصرف شهری آن به مراتب بیشتر خواهد بود. قاعدتاً نباید روی چابکی این محصول حساب باز کرد. چراکه سرعت نهایی‌اش به زحمت 160 کیلومتر در ساعت می‌شود.

شرکت هنوز به صورت رسمی اطلاعاتی درباره این خودروی جدید منتشر نکرده، اما با بررسی مدل‌های حاضر در بازار چین می‌توان امکاناتی همچون 7 صندلی، اتوهلد، استارت دکمه ای، آینه حساس به نور، ترمز پارک برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه دوگانه اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، دوربین 360 درجه، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری، سانروف، سنسور نور، صندلی راننده برقی، قابلیت تنظیم وضعیت انتقال قدرت (تک دیفرانسیل-دو دیفرانسیل سبک-دو دیفرانسیل سنگین)، کروز کنترل، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کیفیت هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، نمایشگر لمسیرا برای تیوان متصور بود.

با این وجود می‌توان حدس زد که زامیاد تیوان، علی رغم چهره جذابش، رقیب پرآپشنی برای برند‌هایی همچون چری، جک و بی‌وای‌دی نیست و حتی اگر به لیست تجهیزات گران‌ترین تیپش نگاه کنید، چیز‌هایی مانند فرمان برقی، تهویه اتومات و سنسور‌های جلو را نخواهید دید.
 
«زامیاد تیوان»؛ نخستین شاسی بلند سایپا چگونه خواهد بود؟

معایب و مزایای خودروی تازه نفس سایپا 

کارشناسان خودرو در مورد زامیاد تیوان می‌گویند که این خودر ظاهراً توانسته در سال 2014 در تست تصادف خودرو‌ها در چین سه ستاره کسب کند که با استاندارد‌های امروزی، بسیار ضعیف محسوب می‌شود.

این دسته از کارشناسان معتقدند داشتن شاسی مجزا و ساختار بدنه روی شاسی می‌تواند یک عامل مثبت و امتیاز برای علاقه‌مندان به آفرود و همچنین سازمان‌ها و شرکت‌هایی باشد که در مناطق صعب‌العبور فعالیت دارند. سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود هم قرار است در نسخه دو دیفرانسیل قابل سفارش باشد. اما این عامل باید در کنار ویژگی‌هایی، چون دوام، قابلیت اطمینان و کیفیت نیز قرار گیرد که هنوز در مورد این محصول قابل تأیید نیست.

آن‌ها همچنین می‌گویند که زامیاد تیوان یا فودی لندفورت، خودرویی است که دیگر به پایان عمر خود رسیده و باید در چین هم با نسل جدیدی جایگزین شود، اما به زودی همانند بسیاری از خودرو‌های منسوخ و دورانداختنی دنیا، تازه در کشور ما با آب و تاب فراوان وارد خط مونتاژ و بازار خواهد شد.
 
«زامیاد تیوان»؛ نخستین شاسی بلند سایپا چگونه خواهد بود؟

"زامیاد تیوان" با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

شرکت سایپا تاکنون اطلاعاتی از بازه قیمتی این خودرو ارائه نکرده، اما بررسی قیمت جهانی خودرو نشان می‌دهد که فودای لند فورت با قیمت بین 17 تا 21 هزار دلاری عرضه می شود و با احتساب ریالی آن با دلار نرخ 29 هزار تومان، بین 500 تا 600 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. البته بعید به نظر می‌رسد که قیمت فروش این خودرو در ایران توسط سایپا زیر 600 میلیون تعیین شود.

از طرفی رقیب فعلی و کمیاب این خودرو در ایران فعلاً فوتون ساوانا است که حدود 900 میلیون تومان به فروش می‌رسد.  

 

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر