ویژه‌های مشرق؛

فردوسی‌پور پوششی برای دیده نشدن گلابی‌های برجام/ اصرار حامیان FATF به دچارشدن ایران به وضعیت کره شمالی

اصلاح طلبان بجای این نمایش های توهین آمیز باید به مردم بگویند که در این هفت سال و نیم، چه کاری برای مردم انجام دادند؟ اکنون زنگ حساب دولتِ اصلاح طلبان است.تخم مرغ ۴۰ هزارتومانی همان گلابی برجام است.

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

*******

**«عادل فردوسی پور» پوششی برای دیده نشدن «گلابی های برجام»

«عادل بُرد»، «پرسپولیس باخت،عادل بُرد»، «بازگشت جنجالی فردوسی پور» و...از جمله تیترهای روزنامه های اصلاح طلب در شماره امروز است.

در همین رابطه روزنامه اعتماد- متعلق به «الیاس حضرتی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم- در تیتر اصلی شماره امروز در مطلبی با عنوان «بازگشت جنجالی فردوسی پور» نوشت:«فینال لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی جدا از حساسیت فوتبالی تبدیل به یک اعتراض مدنی شد. داستان از این قرار است که یک روز قبل از بازی فینال صفحه رسمی ‌ای‌اف‌سی فارسی در اینستاگرام اعلام کرد یک سورپرایز ویژه برای هواداران ایرانی دارد. این صفحه با انتشار عکس عادل فردوسی‌پور خبر داد که این گزارشگر مغضوب صداوسیمای ایران قرار است از طریق لایو این صفحه بازی فینال را گزارش کند. این خبر با استقبال عجیبی از سوی هواداران فوتبال ایران همراه شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«البته رسانه‌های نزدیک به صداوسیما حتی هنگامی که فالورهای صفحه فارسی ای‌اف‌سی صدهزارتا صدهزارتا اضافه می‌شد، خواستند شبهاتی نظیر ارتباط کنفدراسیون فوتبال آسیا با سایت‌های قمار و فحشا(!) را مطرح کردند و اضافه شدن به دنبال‌کنندگان این صفحه را کار روبات‌ها خواندند!به هر حال فینال لیگ قهرمانان آسیا با شکست پرسپولیس در یک بازی دراماتیک به پایان رسید. عادل گزارشش را کرد، مردم هم دیدند و نشان دادند حذف شده‌ها فراموش شدنی نیستند».

یکی از ترفندهای عملیات روانی، «تولید سوژه های جنجالی» با هدف مشغول سازی افکارعمومی و انحراف آنها از مسائل اصلی است.

این سوژه ها باید در فواصل کوتاه مدت طراحی شده و قابلیت «دوقطبی سازی» در جامعه را داشته باشد.

در حال حاضر فقط چند ماه تا پایان کار دولت روحانی فرصت باقی مانده است. بر همین اساس اکنون «زنگ حساب دولت» است. دولتی که اکثریت مطلق آن در اختیار اصلاح طلبان است.

در روزهای گذشته افزایش قیمت تخم مرغ موجب گلایه مندی مردم شد؛ در حال حاضر هر شانه تخم مرغ حدود 40 هزارتومان به فروش می رسد! پیش از آن نیز قیمت مرغ تا آستانه 36 هزارتومان افزایش یافت، قبل از آن نیز قیمت دلار به حدود 32 هزارتومان رسید و موجب التهاب در بازار شد.

اما هیچکدام از موارد فوق در صفحه اول روزنامه های اصلاح طلب جایی ندارد. در عوض یکروز «سعید حجاریان»- که در سال 96 با حمایت قاطع از روحانی تاکید کرد که روحانی این بار با «دسته کلید» آمده است نامه ای خطاب به «همایون شجریان» می نویسد و به او تاکید می کند که جنجالی و حاشیه ساز باش- و روز دیگر اصلاح طلبان از جنجال و حاشیه عادل فردوسی پور به وجد می آیند و این جنجال را در صدر اخبار خود می نشانند.

نکته قابل توجه اینجاست که «فوتبال ایران» برای طیف تندرو اصلاح طلب اصلا موضوعیت ندارد؛ نشان به آن نشان که کنفدراسیون فوتبال آسیا که نهادی ورزشی و مدعی عدم سیاسی کاری است در اقدامی غیرورزشی و کاملاً سیاسی و البته هم راستا با تحریم‌های آمریکا علیه صدا و سیما از حضور گزارشگران آن در قطر ممانعت به عمل آورد، اما هیچ صدایی به نشانه اعتراض از رسانه های متعلق به طیف تندرو اصلاح طلب بلند نشد.

امثال «عادل فردوسی پور» صرفا نقش یک ابزار را برای طیف تندرو اصلاح طلب ایفا می کند؛ ابزاری برای دیده نشدن گلابی های برجام.

اصلاح طلبان بجای این نمایش های توهین آمیز باید به مردم بگویند که در این هفت سال و نیم، چند واحد مسکن ساختند؟ پروژه مسکن اجتماعی به کجا رسید؟ برای مدیریت بازار اجاره بهای مسکن چه کردند؟ مدیریت بازار خودرو به کجا رسید؟ برای واحدهای تولیدی آسیب دیده در مقطع شیوع کرونا چه تدابیری اندیشیدند؟ برای تسهیل ازدواج جوانان چه کارهایی انجام داده اند؟ وعده چرخش همزمان چرخ کارخانه ها و سانتریفیوژها به کجا رسید؟ و...

**اصرار حامیان FATF به دچارشدن ایران به وضعیت کره شمالی

«عبدالرضا فرجی راد» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«درخواست دولت برای بررسی مجدد موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بی‌ارتباط با شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیست FATF .کلیدی است که می‌تواند قفل عدم گفت‌وگوی موجود میان ایران و آمریکا را باز کند، باید دری باز شود تا گفت‌وگوها در مورد برجام یا مذاکرات احتمالی درباره برجام نتیجه‌بخش شده و بن‌بستی را که هم‌اکنون در عرصه مبادلات مالی و بانکی ایجاد شده است، باز کند. بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، شکست سیاست فشار حداکثری، وضعیت کنونی اقتصاد کشور و ضرورت برقراری مجدد مناسبات بانکی بین‌المللی موجب می‌شود که با خوش‌بینی بیشتر و بهتر نسبت به قبل موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود».

فرجی راد در ادامه نوشت:«تصویب لوایح FATF مساله مهمی است که اگر بخواهیم کشور در مسیر توسعه بعد از رفع تحریم قرار بگیرد، باید با حسن نیت به این مساله نگاه شود. ممکن است تبصره‌هایی هم به این لوایح اضافه شود که این حق اعضای مجمع تشخیص است اما طبیعتا خیلی هم نمی‌توان تبصره گذاشت، چون طرف مقابل هم باید بپذیرد».

حامیان FATF تاکنون حداقل سه ادعا را درباره پیوستن ایران به این سازمان مطرح کرده اند. اولین ادعا این است که ایران با اف ای تی اف همکاری نمی کند. این ادعا در حالی است که دولت آقای روحانی در سالهای اخیر بیش از 95 درصد دستورات این سازمان را اجرا کرده ولیکن این اقدامات نقد به هیچ عنوان گشایشی در تبادلات بانکی ایجاد نکرده است.

دومین ادعای حامیان FATF این است که اگر ایران لوایج پالرمو و سی اف تی را تصویب کند، از لیست سیاه اف ای تی اف خارج می شود. این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد؛ چرا که پیش از ما، کره شمالی هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی اما اف ای تی اف این کشور را از لیست سیاه خارج نکرد و بهانه های جدیدی علاوه بر 41 دستور سازمانی مطرح کرد و در مرحله جدید، وارد حوزه دفاعی و موشکی شد.

کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که حتی اگر ایران لوایح پالرمو و سی اف تی را هم تایید کند، باز هم اف ای تی اف بهانه های جدید در حوزه های دیگر و از جمله حوزه دفاعی و توان موشکی را مطرح خواهد کرد.

با اینحال حامیان FATF اصرار دارند که ایران را به وضعیت کره شمالی در این پرونده دچار کنند.

سومین ادعای حامیان FATF این است که اگر ایران به این سازمان بپیوندد، تمامی مشکلات اقتصادی کشور رفع می شود. این دقیقا مشابه ادعاهای این طیف در ماجرای برجام است.

این در حالی است که پیش از این دولتمردان صراحتا اذعان کردند که هیچ تضمینی وجود ندارد که با پیوستن به FATF مشکلات اقتصادی کشور رفع شود.

یک سوال؛ آیا حامیان FATF حاضرند تضمین بدهند که اگر ایران لوایح پالرمو و سی اف تی را پذیرفت، این سازمان دیگر هیچ بهانه ای را مطرح نکند و مشکلات اقتصادی هم کاملا رفع شود؟!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان