مازیار دانیالی؛ گوردون مورای یکی از نامهای مطرح صنعت خودرو است که شهرت وی به سالها طراحی سوپر اسپرتهای ویژه پیست فرمول 1 و همچنین مک لارن اف 1 (خودروی قانونی ویژه خیابان) مربوط میشود. مورای در سال 1946 متولد شده و هم اکنون با ابرخودروی T.50 از گوردون مورای اتوموتیو باردیگر نام خود را مطرح کرده است.
تی.50 در همان نگاه اول شباهتهای خود را با مک لارن اف 1 به نمایش میگذارد تا جائیکه کارشناسان تی.50 را به اف 1 رویایی مدنظر گوردون مورای تشبیه کرده اند.
مورای جادوی وزن را در این محصول به نمایش گذاشته است، زیرا وزن خالص این خودرو 986 کیلوگرم است. وی ادعا میکند که وزن شاسی مونوکوک و پنلهای بیرونی تی.50 کمتر از 150 کیلوگرم (331 پوند) است که البته صحت این مورد را فقط با حدس و گمان میتوان مشخص کرد، زیرا امکان جدا سازی چنین محصول گران قیمتی عملا وجود ندارد، اما به هر ترتیب 986 کیلوگرم یک عدد استثایی است و در این جای شکی وجود ندارد.
تی. 50 برابر با 3.08 میلیون دلار قیمت دارد، فروش آن از ژانویه 2022 آغاز خواهد شد و تنها 100 دستگاه از آن تولید میشود. کابین یک گالری لوکس فوق مینیمال است که تمام زیباییهای آن در نهایت سادگی و البته هنرمندی ارائه شده و قطعا هر مخاطبی عاشقش خواهد شد. صندلی راننده نیز دقیقا مانند اف 1 در قسمت وسط قرار گرفته است.
مورای برای توسعه پیشرانه این هیولای زیبا با کازورث انگلیس همکاری کرده که حاصل آن موتور 4 لیتری 12 سیلندر تنفس طبیعی با 654 اسب بخار خروجی و 467 نیوتن متر است. شاید این اعداد چندان روی کاغذ آنهم برای یک سوپر اسپرت چشمگیر نباشند، اما فرمولی که مورای برای تی.50 در نظر داشته همه چیز را تغییر میدهد.
این اسپرت 986 کیلوگرمی دارای بیشینه دور یا خط قرمز 12100 دور است. پیشرانه آن تنها 177 کیلوگرم وزن دارد تا سبکترین 12 سیلندر جادهای و قانونی نام بگیرد. مجموعه پیشرانه با جعبه دنده 6 سرعته دستی هماهنگ شده و فاصله تعویض بین دندهها بسیار کوتاه است.
در قسمت عقب خودرو یک فن 400 میلیمتری نصب شده که تا 7 هزار دور بر دقیقه میچرخد و در هماهنگی با یک موتور 48 ولتی کار میکند. ترکیب فعال فن بزرگ با اسپویلر و دیفیوزر عقب داون فورس را در حالت رانندگی عادی به میزان 50 درصد و در حالت ترمز تا 100 درصد افزایش میدهد. علاوه بر این؛ فن مذکور به عنوان یک سامانه القای هوا برای پیشرانه عمل کرده و در حدود 49 اسب بخار به خروجی آن اضافه میکند.
سیستم ترمز نیز از سرامیک کربنی 6 پیستونه با دیسک 14.6 اینچی در چرخهای جلو و 4 پیستونه با دیسک 13.4 اینچی در چرخهای عقب استفاده شده است.