۱۰ ایده جذاب برای طراحی بام سبز

طراحی محوطه: در خانه های سنتی ایرانی حیاط فضایی فرح بخش و دلنشین بوده است که امروزه کمتر از آن اثری می بینیم

طراحی محوطه: در خانه های سنتی ایرانی حیاط فضایی فرح بخش و دلنشین بوده است که امروزه کمتر از آن اثری می بینیم. آپارتمان نشینی ما را محدود کرده است، اما در عوض راه های جدیدی پیش روی ما گذاشته است. پشت بام ها با وجود اینکه فضای زیادی را در اختیار ما قرار می دهند، معمولا فضاهایی بی استفاده در خانه های ما هستند. در آپارتمان های امروزی اگر بتوانیم این فضا را به درستی طراحی کنیم، در واقع گویی حیاط را به خانه های خود آورده ایم. چیدانه در این مطلب می خواهد ایده هایی برای طراحی بام سبز پیش روی شما بگذارد. بیایید به این 10 پشت بام که می توانند الهام بخش شما در طراحی دکوراسیون بام سبز منزل تان باشند نگاهی بیندازیم.

صندلی راحتی و ننو در طراحی بام سبز

اگر خواهان فضایی هستید که بتوانید در آنجا راحت باشید و استراحت کنید، شاید یک ننو گزینه ی خوبی باشد. گیاهان سبز آرامش بخش هستند، پس حتما از تعداد زیادی گیاهان گلدانی و جعبه های پر از گل استفاده کنید. اگر در ننوی خود نمی توانید به راحتی چای بنوشید، می توانید یک جفت صندلی راحتی هم روی پشت بام خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: طراحی دکوراسیون بالکن، پاسیو و بام سبز کوچک برای تنفس خانه!

غذاخوری در طراحی بام سبز

کاشتن گیاهان سبز در اطراف پشت بام تان باعث زیبا شدن لبه ها و بزرگ تر نشان دادن فضای پشت بام می شود. اگر علاقه مندید آشپزی کنید، سبزی های تازه و سالادی را بکارید تا از آنها در سفره تان استفاده کنید. یک میز غذاخوری انتخاب کنید که بزرگی آن با فضای شما متناسب باشد (تا بتوانید در پشت بام زیبای منزل تان مهمانی هم بگیرید) و اگر بودجه تان اجازه می دهد یک چتر سایه بان هم برای جلوگیری از تابش آفتاب تعبیه کنید. سنگفرشی که برای پشت بام خود انتخاب می کنید، زیبایی آن را تکمیل می کند. برای مثال سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما هستند.

نیمکت در طراحی بام سبز

نیمکت های بزرگ می توانند فضای نشستن کافی بر روی پشت بام فراهم کنند. سبزه های بلند و گلدان های بزرگ باعث ایجاد سایه و حفظ امنیت می شوند. قرار دادن یک آبنمای زیبا نیز می تواند علاوه بر حس زیبایی و آرامش، سر و صدای شلوغی شهر را نیز کمرنگ کند. تعبیه ی یک میز کوتاه در جلوی نیمکت برای پذیرایی از مهمان مناسب است. برای مثال در این پروژه طراحان شرکت گیوتاس با قرار دادن نیمکت چوبی و آبنما در کنار آن، فضایی دنج و آرام برای اهالی خانه فراهم آورده اند. برای دیدن تصاویر بیشتر از این شرکت و شرکت های دیگر می توانید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید.

اهالی فن پیشنهادی: مبلمان و اثاثیه محوطه و فضای سبز

پرده ی نمایش در طراحی بام سبز

یک پرده ی نمایش می تواند پشت بام منزل شما را به سینمای خانگی شما تبدیل کند. دوستان و همسایگان خود را دعوت کنید و تعداد زیادی کوسن فراهم کنید و از دور هم بودن لذت ببرید. البته چون فقط شب ها می توانید از پرده ی نمایش تان استفاده کنید، حتما به نورپردازی برای حفظ امنیت توجه کنید.

صبحانه خوری در طراحی بام سبز

شما می توانید در پاسیوی پشت بام تان از پرچین هایی که به طور منظم هرس شده اند استفاده کنید و در کنار آن یک میز صبحانه خوری قرار دهید. هم چنین می توانید با گیاهان گلدانی بزرگ یا درختچه های کوچک، سبزی آنجا را دوچندان کنید. چنین مکانی برای خوردن عصرانه با دوستان یا نوشیدن چای و قهوه بسیار مناسب است.

اهالی فن پیشنهادی: طراحی بام سبز

حمام در پشت بام

در صورت امکان، تعبیه ی یک حمام در پشت بام سبز شما در زیر گرمای آفتاب بسیار هیجان انگیز خواهد بود. شما می توانید با کاشتن گل و گیاهان زیبا و رنگارنگ در اطراف وان خود، آنجا را میحطی زیبا و دلچسب سازید. از این راه شما می توانید بام‌های زنده، تاجی بر سر طراحی سبز ایجاد کنید.

آبنما در طراحی بام سبز

با صدای جریان آب آبنما و فواره، آرامش و آسایش خاطر را به پشت بام خود بیاورید و از شلوغی و سر و صدای شهر فاصله بگیرید. یک نیمکت و سایبان بالای آن در کنار آبنما می تواند بساط راحتی و آسایش شما را فراهم کند. چیدانه قبلا زیباترین آبنماها برای باغ و دکوراسیون منزل شما را به شما معرفی کرده است.

اهالی فن پیشنهادی: آب نما

حفظ حریم و امنیت در پشت بام

زمانی که ساختمان های بلند مرتبه ی مجاور بر تراس شما مسلط هستند، فراهم نمودن یک لایه ی اضافی جهت حفظ حریم و امنیت لازم است. مثلا ایجاد یک داربست چوبی هم می تواند سایه ایجاد کند و هم محرمیت را حفظ کند. در پروژه ی ساختمان مسکونی جمشیدیه طراحان شرکت نواوود با ایجاد دیواره پوشیده شده از گل و گیاه و قرار دادن آلاچیق، حریم لازم را ایجاد کرده اند. اگر به دنبال طراحی مقرون به صرفه هستید، سایبان های پوشیده شده از برگ های درخت انگور، گزینه های ارزان تر و سریع تری هستند.

اهالی فن پیشنهادی: آلاچیق، سایبان و باربیکیو

وان آب داغ + پرچین مصنوعی در طراحی بام سبز

یک حصار بلند پوشیده شده از سبزی مصنوعی امنیت لازم برای یک وان آب داغ را فراهم می کند. جهتی را که دید از بیرون ندارد می توانید بدون مانع بگذارید تا بتوانید از چشم انداز لذت ببرید. اگر حفظ حریم و امنیت در پشت بام شما لازم است، حتما جهتی که باید پوشیده شود و جهتی که نیاز به مانع ندارد را در نظر بگیرید. برای پوشش فضای خود با گیاهان می توانید از همکاران ما در بخش گیاهان خانگی، گلخانه و باغبانی در اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

نکته ی امنیتی: قبل از طراحی و ساخت بام سبز منزل تان با یک کارشناس مشورت کنید که میزان بار اضافه شده بر ساختمان (وان، سایه بان و ...) را محاسبه کنید و بدانید سازه ی ساختمان توانایی تحمل بار اضافی را دارد یا نه. اگر سازه ی ساختمان به شما اجازه دهد می توانید مانند پروژه ی نشان داده شده در تصویر که کاری از گروه مهندسی ماد است، بخش های مختلفی را به بام سبز خود اضافه کنید.

باغ عمومی در پشت بام

فضای بی استفاده ی پشت بام یک پارکینگ عمومی می تواند به یک باغ عمومی مفید تبدیل شود. حتی در فضاهای کوچکتر، اشتراک گل و گیاه و سبزیجات با همسایه ها می تواند یک تجربه ی هیجان انگیز باشد. طراحان کلیاس کویر برای شرکت گلدیران بام سبزی طراحی کرده اند که فضای نشستن و استراحت مناسبی را برای کارمندان فراهم کرده است.

اگر در حال ساختن خانه ی جدید هستید یا می خواهید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید و برای آن یک بام سبز زیبا طراحی کنید، متخصصان ما در بخش شرکت های طراحی محوطه و فضای سبز و بخش طراحی بام سبز که از زیر مجموعه های مجموعه ی بزرگ اهالی فن چیدانه هستند، بهترین خدمات را به شما ارائه خواهند داد.

مطالب بیشتر:
خانه ای سبز و با طراوت با گلخانه های خانگی کوچک
شش هایی برای تنفس شهر
بازسازی خانه کاوه، ساختمانی 20 ساله در تهران
تجربه ای رویایی در استخر شیشه ای معلق

منبع: Houzz ؛ مترجم: فاطمه افشاریان ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان