وظایف بانک مرکزی در اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان وارد مرحله اجرایی شده است. تسهیل فرآیندها و رفع نگرانی کسبوکارها اولویت بانک مرکزی است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در عمل به ماده (11) «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان» گفت: در یک سال گذشته جلسات مستمری با هدف تسهیل فرآیندهای اجرایی قانون با سازمان امورمالیاتی برگزار کردهایم و دغدغه اصلی ما اجرای قانون بدون آسیب رساندن به کسبوکارها بوده است.
مهران محرمیان با تاکید بر اینکه کارتخوان بدون هویت نداریم، افزود: از سال 1394 با ایجاد سامانه جامع پذیرندگان کلیه ابزارهای پرداخت ثبت شده و دارای هویت مشخص بودهاند اما «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان»، تشکیل پرونده مالیاتی و تناظر بین اطلاعات را برعهده بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی گذاشته که این مهم نیز در حال انجام است و به زودی به پایان خواهد رسید. معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی ادامه داد: مطابق قانون کسانی که تاکنون ابزار پرداخت اعم از کارتخوان یا درگاه پرداخت داشتهاند و نیز متقاضیان جدید این ابزارها باید دارای پرونده مالیاتی باشند. محرمیان تصریح کرد: بر این اساس، متقاضیان جدید ابزارهای پرداخت از بهمن بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمیتوانند کارتخوان یا درگاه پرداخت داشته باشند، لذا این افراد باید نسبت به ثبتنام در سایت مالیاتی اقدام و با کد رهگیری اخذ شده از آن سامانه نسبت به تقاضای کارتخوان یا درگاه پرداخت اقدام کنند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با بیان اینکه از این پس کد ملی افراد حقیقی و شناسه ملی افراد حقوقی بهعنوان کد مالیاتی محسوب میشود، افزود: با رایزنیهای انجام شده با سازمان امورمالیاتی فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی نسبت به گذشته تسهیل شده و متقاضیان میتوانند در زمانی کوتاه و با ثبت اطلاعات خود در قالب یک صفحه نسبت به ثبتنام و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. وی درخصوص دارندگان فعلی کارتخوان یا درگاه پرداخت نیز گفت: بخشی از این افراد از قبل دارای پرونده مالیاتی هستند و برای گروهی که پرونده مالیاتی ندارند نیز بهطور خودکار با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی و بر اساس اطلاعات ثبت شده آنها پرونده مالیاتی ایجاد میشود که این فرآیند نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد. محرمیان ادامه داد: همچنین ضمن اطلاعرسانی به افرادی که اطلاعات شان ناقص باشد از آنها درخواست میشود برای تکمیل اطلاعات خود مراجعه کنند در غیر این صورت نسبت به مسدودسازی کارتخوان یا درگاه آنها اقدام خواهد شد یا اینکه براساس قانون مشمول جریمه خواهند شد. وی افزود: فرآیند تصحیح اطلاعات نیز در نظر گرفته شده و افراد میتوانند با اعلام به بانک یا شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت خود، نسبت به این امر اقدام کنند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت: کسانی که کسبوکار جدیدی راه انداخته و هنوز مجوز فعالیتی از نهادهای مربوطه ندارند نیز میتوانند با مراجعه به سایت ثبتنام سازمان امورمالیاتی نسبت به اعلام این موضوع و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند و در این خصوص با همکاری ارزشمند سازمان امور مالیاتی مانعی برای آغاز فعالیت کسبوکارهای کوچک و نوآورانه ایجاد نمیشود. محرمیان با بیان اینکه برای افرادی که از کارتخوان یا درگاه پرداخت خود استفاده تجاری نمیکنند و جزو کسبوکار اقتصادی محسوب نمیشوند، این امکان درنظر گرفته شده تا با مراجعه به سامانه مربوطه این موضوع را اعلام و ثبت کنند تصریح کرد: البته تراکنشهای این افراد توسط بانک مرکزی بهطور هوشمند و مستمر پایش شده و در صورت مغایرت تراکنشها با کارکرد اعلامی و ثبت شده مراتب به سازمان امور مالیاتی گزارش خواهد شد. وی افزود: اجرای این قانون همچنین موجب کاهش چشمگیر درگاههای اجارهای خواهد شد که نقش بسزایی در کاهش فعالیتهای غیرقانونی و پولشویی اعم از قمار و شرط بندی دارد، چرا که بر این اساس پرداخت مالیات این نوع تراکنشها برعهده صاحب درگاه خواهد بود.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی ادامه داد: شرکتهای PSP و پرداخت یار در راستای تسریع فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی آمادگی دارند در صورت موافقت سازمان امور مالیاتی و در اختیار داشتن وب سرویس مربوطه اقدامات لازم درخصوص ثبتنام خودکار متقاضیان جدید و تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهند. محرمیان تصریح کرد: همکاران سازمان امور مالیاتی به ما اطمینان دادهاند که اولویت ایشان اخذ مالیات از درگاهها و کارت خوانهای با گردش مالی بالاست و در اجرای این قانون تلاش شده تا به کسبوکارهای کوچک آسیبی وارد نشود.