فرادید؛ جنگ رئیسجمهور چین با زباله قرار است در قانون لحاظ شود. بر اساس پیشنویس این قانون که به عالیترین کمیته حقوقی چین ارائه شده است، کسبوکارهایی که هدررفت غذا را تبلیغ کنند یا باعث افزایش دورریز غذا شوند، با جریمههای سنگین مواجه خواهند شد.
به گزارش فرادید به نقل از گاردین، شی جینپینگ در ماه آگوست گفت هدررفت غذا در سطح ملی در این کشور حیرتآور و ناراحتکننده است. او در سخنرانی خود گفت: «زباله شرمآور و صرفهجویی مایه افتخار است.»
بیشتر بخوانید:
مسئولان محلی در پویشی با عنوان «عملیات بشقاب خالی» برنامههایی را آغاز کردهاند تا هدررفت غذا را کم کنند و رستورانها را تشویق کنند تا همیشه یک سفارش کمتر از تعداد نفراتی که دور یک میز هستند، ثبت کنند.
پدیده «موکبانگ» یا نمایش غذا خوردن که اولین بار در کره جنوبی آغاز شد و افراد با خوردن انواعی از غذاها جلوی دوربین و نشر آن در فضای آنلاین پرخوری را تبلیغ میکنند نیز در چین ممنوع شده است.
برطبق پیشنویس قانون که به کمیته دائمی کنگره ملی خلق ارائه شده است، خدمات عرضه غذا در صورتی که مشتریان خود را ترغیب یا منحرف کنند تا «غذاهای بیشتر از نیاز سفارش دهند و منجر به افزایش دورریز غذا شوند» با جریمههای بسیار سنگین مواجه خواهند شد.
مسئولان محلی به نقضکنندگان قانون هشدار میدهند و اگر آنها نتوانند خودشان را با قانون تطبیق دهند تا 10000 یوآن معادل 1500 دلار جریمه خواهند شد. این قانون همچنین به رستورانها اجازه میدهد تا مشتریهای خود را به دلیل هدررفت زیاد غذا جریمه کند.
پیشنویس قانون همچنین برای رسانهها شامل رادیو، تلویزیون یا رسانههای آنلاین که هدررفت غذا و پرخوری را تبلیغ کنند، جریمههایی در نظر گرفته است. مشاغلی که به هشدارهای رسمی دولت توجه نکنند تا 100000 یوآن جریمه میشوند و ممکن است «برای تأدیب و اصلاح» کسبوکارشان به حالت تعلیق دربیاید.
گزارش که آکامی علوم چین در سال 2015 تهیه کرده است نشان میدهد که شهروندان در بزرگترین شهرهای چین شامل پکن و شانگهای 17 تا 18 میلیون تن غذا را در این سال هدر دادهاند. این مقدار غذا برای سیر کردن 30 تا 50میلیون نفر کافی است.
بر اساس این گزارش، یکچهارم دورریز غذا مربوط به غذاهای اصلی مانند برنج و نودل و 18درصد مربوط به گوشت بوده است. چین برای تأمین امنیت غذایی بهخصوص در هنگام فجایع طبیعی مانند سیل که روی تولید داخلی و قیمتها اثر میگذارد، به شدت وابسته به واردات غذا است.
برخی در رسانههای اجتماعی این کشور این قانون را بسیار افراطی و «به نفع دولتمردان» توصیف کردهاند. یکی از کاربران رسانه اجتماعی چین، وایبو، گفته بود: «کدام کاسب مشتریاش را جریمه میکند؟»
«بهجای وضع چنین لوایحی بهتر است استانداردهای عرضه غذا در رستورانها را تغییر بدهید تا خدماتدهندگان غذا در اندازههای متوسط و کوچک غذا را عرضه کنند.»
برخی دیگر ابراز نگرانی کردهاند که این قانون باعث شود رستورانها حجم غذا را کم کنند و با قیمتی بالاتر آن را عرضه کنند یا این پرسش را مطرح کردهاند که اگر یک مشتری غذایی را دوست نداشت یا درکل اشتهایش کم بود چه باید بکند.
یکی از کاربران گفته بود: «من وقتی سفارش میدهم به حجم غذا توجه میکنم و باقیمانده غذا را با خودم میبرم. اما برخی اوقات غذاها آنقدر بد است که از گلو پایین نمیرود. امیدوارم این موارد هم در نظر گرفته شود.»