ماهان شبکه ایرانیان

تاثیر حس بویایی در اختلال حافظه (۲)

ویژگی بسیار مهمی که هیپوکاموس دارد شدیدا نسبت به کمبود اکسیژن حساس است و باعث تخریب سلول‌های هیپوکامپوس می‌شود

تاثیر حس بویایی در اختلال حافظه (2)

ویژگی‌های سیستم بویایی سیستم بویایی بین سایر حس‌ها ویژگی خاص دارد:

1-از بین اعصاب دوازدهگانه تنها عصبی است که در سطح قاعده قشر مغز قرار دارد که در قسمت تحتانی لب entrorinal و orbitofronal این لب‌ها در رفتار انسان نقش مهمی دارد.

2-با توجه به نوروآناتومی سیستم بویایی، بعد ازرسیدن نورون‌های این سیستم به Olfactory bulb  به هیپوکامپوس وضمایم این منطقه می‌رسدوباتوجه به اهمیت هیپوکامپوس برای چگونگی انتقال حافظه به خصوص حافظه زودرس امکان رسیدن سیگنال بویایی به این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است و روند انتقال پیام‌های حافظه را می‌توانیم شبیه تالاموس بدانیم.

3-ویژگی بسیار مهمی که هیپوکاموس دارد شدیدا نسبت به کمبود اکسیژن حساس است و باعث تخریب سلول‌های هیپوکامپوس می‌شود و در مقابل شدیدا قابل بازسازی و بازیابی است و حتی عقیده بر این است که توانمندی neurogenesis را می‌تواندداشته باشد، در صورتی که سیگنال مناسب برای بازیابی به این قسمت‌ها برسد. 

4- نورون‌های olfactory system مستقیما به hippocapusو parahippocumpus وآمیگدال می‌رسد بنابراین برای armothrapy یا رایحه درمانی یک امکان ارزنده ومناسبی است که موجب جلوگیری از تخریب فرایند حافظه زودرس می‌شود. در کودکانی که امکان کمبود اکسیژن در دوران نوزادی برای آنها به وجود می‌آید، مثل فرآیندهای hypoxia وAsphexia  و اشکالات دیگر مثل هیپوکلسمی ویاهیپوگلیسمی.

5-علاوه بر آنکه نورون‌های سیستم بویایی مستقیا وارد این قسمت‌ها می‌شوند که مربوط به فرآیندهای حافظه زودرس است، وارد basal nucleus ویا Basal for Brainمی شود که این قسمت از طریق مسیر dorsal longitudinal fasciculus باعث تغییر  در رفتار و توجه و تمرکز می‌گردد و تحریک این قسمت است که باعث ترشح استیل کولین شده واین منو آمین در ایجاد فرآیندهای مختلف توجه و تمرکز نقش مهمی دارد. 

6-سیستم بویایی نقش بسیار مهم در رفتار و هوشیاری دارد چون سیگنال‌های حس بویایی به reticular formation می‌رسد که در هوشیاری نقش بسیار بارزی رابازی می‌کند و بنابراین armethropy در مورد نوزادان و شیرخواران می‌تواند باعث alertness آنها شود و در بالا بردن consciousness آنها نقش ویژگی‌های را دارا است، به خصوص اینکه این نورون‌ها وارد Activated reticular system هم می‌شود؛

درصورت تخریب  این قسمت بازگشت بیماران از  کماء غیرممکن است و Armothrapy در تحریک به بازسازی این ناحیه می‌تواند نقش ویژهای داشته باشد. با توجه به این ویژگی‌ها که در تحقیقات مختلف از جمله محققان مشهور loscher 2000 و ebert متوجه اثر متوقف کننده گی Armothrany برای seizure در حالت‌های experimental داشتند و فرد دیگری به نام betts در سال 2003 متوجه شد armotherapy در مهار intractible seizures می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. به همین دلیل افراد بهتر است armotherapy را از بدو تولد در کودک نوزاد شروع کنند و در صورت ضایعه مغزی حتی اگر ضایعه مغزی شدید باشد، می‌توانیم این اقدام راشروع کنیم.

هر چند نوعی اپی لپسی گاهی درکودکان وجود داردکه به آن Reflex Seizure می‌گویند که به وسیله تحریک بویایی حملات تشنجی شروع می‌شود، ولی این پدیده نسبتا نادراست و در مواردی که ضایعات middle temporal lob داریم ،ممکن است تحریک بویایی باعث این حملات شود اما در تمام این حملات  بوهای شدید ممکن است این فرآیندهای مخرب رابه وجود آورد در حالی که در نوزادان به طورکلی توصیه می‌شود از بوهای طبیعی و مطبوع ولی متنوع در aurmotherapy  یا رایحه درمانی استفاده شود و مجازنیستیم از بوهای غیر طبیعی و زننده برای نوزادان به کار ببریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان