حس بویایی ضعیف ممکن است از اولین نشانه‌های پارکینسون باشد

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند حس بویایی ضعیف می‌تواند از علائم زودرس بیماری پارکینسون باشد که حتی چهار سال قبل از بروز اختلال عدم تعادل اتفاق می‌افتد.

حس بویایی ضعیف ممکن است از اولین نشانه‌های پارکینسون باشد

 تحریریه پزشک امروز 

یک مطالعه نشان داد کسانی که حس بویایی ضعیف دارند پنج برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر پارکینسون هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند حس بویایی ضعیف می‌تواند از علائم زودرس بیماری پارکینسون باشد که حتی چهار سال قبل از بروز اختلال عدم تعادل اتفاق می‌افتد. 

در این مطالعه که در شماره فوریه سالنامه نورولوژی به چاپ رسیده است، 2267 مرد در مرکز پزشکی کواکسینی در هونولولو طی دو دوره در دهه 1990 حداقل یک بار تست بویایی دادند. این افراد به مدت هشت سال تحت نظارت قرار گرفتند و 35 نفر از آنها مبتلا به پارکینسون شدند. در این مردان حداقل چهار سال قبل از بروز بیماری پارکینسون، مشکل بویایی مشاهده شد. کاهش حس تشخیص بو با سن بالاتر، سیگار کشیدن، مصرف بیشتر قهوه، حرکات کمتر روده، عملکرد شناختی پایین‌تر و خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه ارتباط دارد ولی حتی پس از تعدیل این عوامل، کسانی که در تست بویایی امتیاز کمتری کسب کردند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به پارکینسون قرار داشتند.

نتایج به دست آمده بیانگر این است که حس بویایی تضعیف شده دو تا هفت سال قبل از تشخیص بیماری پارکینسون اتفاق می‌افتد. علت اینکه چرا مشکلات بویایی همراه با پارکینسون بروز می‌کنند، هنوز مشخص نیست. ولی ممکن است از بین رفتن سلول‌های عصبی و تشکیل اجسام لوی یعنی تجمع غیرطبیعی پروتئین در داخل سلول‌های عصبی که نشانه‌های بیماری هستند، در ساختمان بویایی بیماران نیز پیش آید. نویسندگان این مطالعه بیان کردند که در مطالعه گذشته، مغز افرادی که در اثر بیماری عصبی از دنیا رفته بودند مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد قسمت بویایی مغز اولین قسمت است که تحت تاثیر اجسام لوی قرار می‌گیرد.

بنابراین یک تست بویایی ساده به همراه کنترل علائم دیگری چون یبوست و اختلال خواب که ممکن است از علائم پارکینسون باشند، راهی ساده و در عین حال اقتصادی و ارزان‌قیمت برای تشخیص زودرس پارکینسون می‌باشد و با مصرف داروهای مناسب می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرده و یا روند آن را کندتر نمود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان