پرده هوا و کاربرد آن در معماری

تاسیسات: استفاده بهینه و درست از انرژی یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی امروزی است و همین دغدغه انسان را به این کار وا داشته است که در حفظ انرژی تلاش بیشتری انجام دهد و همین امر باعث شده است که وسایل و لوازم زیادی برای رسیدن به این منظور ساخته شود، یکی از این لوازم و وسایل پرده های هوا هستند که واقعا کمک بزرگی به مصرف بهینه انرژی مخصوصا در فضاهای پ ...

تاسیسات: استفاده بهینه و درست از انرژی یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی امروزی است و همین دغدغه انسان را به این کار وا داشته است که در حفظ انرژی تلاش بیشتری انجام دهد و همین امر باعث شده است که وسایل و لوازم زیادی برای رسیدن به این منظور ساخته شود، یکی از این لوازم و وسایل پرده های هوا هستند که واقعا کمک بزرگی به مصرف بهینه انرژی مخصوصا در فضاهای پر رفت و آمد و بزرگ کرده اند. به همین خاطر ما هم در چیدانه تصمیم گرفتیم تا شما را کمی بیشتر با این وسیله کاربردی آشنا کنیم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پرده هوا چیست؟

پرده هوا همچون درب نامرئی و جریانی از هواست که دو منطقه سرد و گرم را از هم جدا می کند تا میزان هوای مطبوع داخل حفظ و هواخالص تر شده و از هدررفتن هوای سرد یا گرم داخل جلوگیری شود. این دستگاه گرد و خاک، حشرات، دود و بوهای نامطبوع همه بیرون می راند و باعث بالاتر رفتن سطح کیفی هوای فضای داخلی مورد نظر می شود. شکل ظاهری آن به مانند اسپیلت (دوتکه) می باشد.

  

نحوه کار پرده هوا

پرده هوا یک جت هوا با سرعت بسیار بالا است که دارای یک فن قدرتمند و مکنده تشکیل است و با نصب در بالای سردرب ( در فضای داخلی ) و دمیدن هوای فشرده با سرعت بالا ولی قابل کنترل که بصورت عمودی از بالا به سمت پایین می وزد باعث جلوگیری از به هدر رفتن هوای گرم یا سرد داخل، نفوذ حشرات و گرد و غبار به داخل و خالص تر شدن و مطبوع تر شدن هوا می شود. 

مزایای استفاده از پرده هوا

  • ذخیره نمودن انرژی در محیط داخل از طریق کنترل انتقال هوا
  • بالا رفتن راندمان کار با توجه به جلوگیری از نفوذ بادهای فصلی
  • ارتقاء سطح بهداشتی محیط با جلوگیری از ورود مگس و حشرات و دیگر آلاینده های موجود در هوا
  • افزایش فضای مورد استفاده در نزدیکی درب ها
  • جلوگیری از بسته شدن کریستالهای یخ و برفک در اطراف درب و کف سردخانه
  • به گردش درآمدن هوا و جلوگیری از قفل انرژی

انواع مدل های پرده های هوا

پرده های هوا معمولا در دو نوع اداری – تجاری و صنعتی عرضه می شوند، مدل های اداری-تجاری به نسبت مدل های صنعتی دارای ظاهری زیبا تر، ابعاد کوچکتر و مصرف برق پایین می باشند و همچنین قابلیت تجهیز به کویل آب گرم و هیتر برقی را برای فصول سرد سال را دارا می باشند. اما مدل های صنعتی دستگاه پرده هوا نیز با توجه به ارتفاع و عرض درب و همین طور نوع کاربرد آن شامل مدل های مختلف با فشار باد و حجم هوای متناسب طراحی، تولید و عرضه می گردد. 

انتخاب پرده هوای مناسب

انتخاب مناسب پرده هوا در راندمان و کارایی تجهیزات و تاسیسات تهویه بسیار موثر است. یک پرده هوا با قدرت پایین فن نمی تواند جلوی ورود هوای سرد را بگیرد. در عوض نصب سیستمی قدرتمند در ارتفاع های پایین می تواند برای افرادی که در زیر آن ایستاده اند نامطلوب و پر سر و صدا باشد. برای حصول به نتیجه بهتر مطلوب است که کل عرض درب تحت جریان پیوسته هوا قرار گیرد. پرده های هوا هم می توانند المنت های گرم داشته باشد و هم بدون المنت باشند.

هر دوی آن ها افت انرژی را به یک میزان کاهش می دهند و تفاوتشان به تاثیر گذاری روی افراد در محل باز می گردد. وجود المنت های گرمایی، هوا را در ورودی خشک کرده و محیط را گرم می کند. تعیین این که چه مقدار هوای گرم اتاق نیاز دارد بستگی به اختلاف دمای داخل و بیرون داشته همچنین به اینکه غیر از پرده هوا چند منبع گرمایشی دیگر در محل موجود است.

نکات مهم در نگهداری پرده هوا

  • از نصب دستگاه در مکانهایی که امکان ورود آب به داخل دستگاه و موتور آن وجود دارد خودداری نمایید.
  • گرد و غبار و آلودگی هوا می تواند به مرور زمان موجب برهم خوردن بالانس و نامتوازن شدن پروانه ها شده و محور موتور را از تراز خارج کرده و موجب لرزش و در نهایت شکستن پروانه یا سوختن موتور گردد. به همین دلیل سرویس دوره ای دستگاه ضروری می باشد .
  • در دستگاه هایی که  مجهز به میکروسوئیچ میباشد در زمانهای پر تردد بهتر است دستگاه از حالت اتومات خارج شده و دائم کار شود.
  • از بنزین یا تینر و یا سایر مواد شیمیایی برای پاک کردن دستگاه استفاده  نکنید.

مطالب پیشنهادی: 9 روش عایق کاری در و پنجره در برابر سرما
انواع درهای حیات خلوت
انواع درب های چوبی زیبا برای داخل خانه!
شیک ترین طراحی برای درب ورودی ساختمان منزل شما!
آنچه باید درباره درب در دکوراسیون داخلی منزل بدانید!
راز های مخفی کردن درب های اضافی در دکوراسیون داخلی

شما می توانید در گروه گرمایشی و سرمایشی و هوای مطبوع اهالی فن چیدانه می توانید شرکت هایی را پیدا کنید که شما را برای انتخاب بهترین پرده هوا یاری کنند. 

گردآوری در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان