ماهان شبکه ایرانیان

خودروی پلیس ایران از دهه ۲۰ تا ۵۰

خودرو دیگری که در این دهه به‌کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریبا تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودرو‌های آلمانی سپری کرد.

پلیس ایران و خودروهایش
 
سیر تحول خودرو‌های پلیس طی 70 سال اخیر جالب است. از دهه 1320 که خودرو‌های آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کار‌های مربوطه استفاده می‌شود، شاید کمتر کسی به نوع خودرو‌ها و تجهیزات به‌کار رفته در آن‌ها توجه کرده باشد، ولی آنچه مسلم است اینکه صرف‌نظر از قدمت طولانی استفاده از خودرو در این بخش تنها ظرف چند سال اخیر شاهد ارتقای تجهیزات در این خودرو‌ها بوده‌ایم.
 
به عبارت دیگر خودرو‌های پلیس شاید بیش از 60 سال جز به چراغ‌های گردان، بی‌سیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبوده‌اند، اما امروز به سیستم‌هایی نظیر دوربین‌های خودکار، دستگاه‌های GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابه‌های الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره‌ای، رایانه‌ای و... تجهیز شده‌اند. در ادامه به سیر تحول این خودرو‌ها اشاره می‌کنیم.
 
پلیس ایران و خودروهایش

دهه 1320
مدلی از بنز قدیمی، حدود 67 سال پیش یعنی در سال 1940 میلادی ساخته و برای به‌کارگیری در شهربانی روانه تهران شد. در آن روزگار هنوز خودرو‌های پلیس به چرا‌غ‌های گردان، بی‌سیم و بلندگو مجهز نشده بودند.
 
پلیس ایران و خودروهایش
دهه 1330
فولکس واگن قورباغه‌ای شکل با دو رنگ مشکی و سفید که به یک چراغ‌گردان آبی رنگ و یک دستگاه بی‌سیم با برد محدود مجهز شده بود از جمله وسایل نقلیه مورد‌استفاده پلیس راهنمایی و رانندگی در آن زمان بود. این خودرو هم‌اکنون در پارکینگ نیروی انتظامی خاک می‌خورد.
 
پلیس ایران و خودروهایش
خودرو دیگری که در این دهه به‌کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریبا تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودرو‌های آلمانی سپری کرد.
 
پلیس ایران و خودروهایش
دهه 1340
دهه 1340 را باید تقریبا آغاز دوباره ورود خودرو‌های آمریکایی به این عرصه دانست. دوج‌های کرنت 6‌سیلندر ساخت کشور آمریکا با پلاک‌های سه رقمی دست‌نویس که حداکثر سرعت آن‌ها به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسید از سال 1346 تا 1354 مورد استفاده قرار گرفتند.
 
دوج کرنت دارای یک بلندگوی کوچک بود که بر روی گلگیر جلو و کنار کاپوت نصب می‌شد و مجهز به یک بی‌سیم دستی، چند پروژکتور و یک چراغ‌گردان ثابت بود. [دهه 40 همان دهه‌ای است که افسران زن با موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کردند (سال 1346) و ضمن راهنمایی خودرو‌ها بعضا آن‌ها را جریمه نیز می‌کردند.]
 
پلیس ایران و خودروهایش
 
دهه 1350
در تمام دهه 1350 در کنار لندروور انگلیسی خودرو‌های آمریکایی بیوک، شورولت‌رویال و بنز‌230 به‌کار گرفته شدند. بنز230 با چراغ‌های جلو عمودی شش سیلندر بودند و حداکثر سرعت آن‌ها برای این کار 220 کیلومتر در ساعت تنظیم شده بود؛ این خودرو‌های آلمانی از سال 1350 تا 1356 در شهربانی ایران خدمت کردند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان