بهرغم آنکه در سال 2020 کرونا اقتصاد جهان را فشرده کرد، برخی شرکتها ازجمله غولهای تکنولوژی با رشدهای خیرهکننده مواجه شدند و همین، ارزش این شرکتها را بهطرز باورنکردنی افزایش داد. در سال 2020 بازار تکنولوژی 8 برنده داشت؛ بهطوریکه یک تریلیون دلار فقط به ارزش اپل اضافه شد و بزرگترین برنده پاندمی بود. آمازون دوم شد.
سال بد برای ما و سال خوب برای آنها! سال 2020 درحالی به پایان رسید که دنیا بهخاطر ویروس کرونا به خاموشی اقتصادی وسیعی فرو رفت؛ اما این اساسا به معنای سال بدی برای اپل و هفت شرکت برتر صنعت تکنولوژی نبود. این شرکتها نه تنها از وضعیت اقتصادی ناشی از کرونا آسیب چندانی ندیدند، بلکه رشد غیرقابلتصوری را هم نشان دادند که در بعضی از آنها کرونا یا تشدیدکننده یا عامل اصلی این رشد بود.
اپل به تنهایی بالغ بر یک تریلیون دلار نسبت به سال قبل به ارزش خود افزود. این درحالی بود که شرکت از ابتدای شیوع کرونا مجبور به بستن کارخانههای تولید محصولاتش در چین شد و بعدا فروشگاههایش در سراسر جهان را تعطیل کرد که این تعطیلی هنوز هم در برخی نقاط ادامه دارد.
بعد از آن این آمازون بود که 700 میلیارد دلار بر ارزشش افزوده شد؛ شرکتی که گویا خدمات آنلاینش که مسیری برای دورزدن کرونا بود، نقش مهمی در پایدار ماندن تجارت در این روزها برعهده داشت. تسلا و اینودیا نیز دیگر شرکتهایی هستند که امسال را به نیکی به یاد خواهند آورد.
گوگل و مایکروسافت هم به لطف محبوب شدن تبلیغات و برخی محصولاتشان جزو برندگان این سال بودند و البته شرکتهای ارائهدهنده خدمات ویدئوکنفرانس و در راس آنها Zoom را میتوان خوش اقبالان این سال نامید که ابتدای سال اساسا تصور چنین حجم تقاضایی را روی سرویسهایشان نداشتند.
درنهایت سرویسهای استریم ویدئو و بازهم در صدر آنها نتفلیکس هم از برندگان خانهنشینی مردم و نیاز به سرگرمی بودند. در ادامه نگاهی داریم به هشت برنده تکنولوژی در سال 2020.
1- اپل؛ همیشه برندهاپل را میتوان عجیبترین و موفقترین شرکت در بین برندگان سال 2020 دانست. درحالیکه این شرکت عملا در لایه تولید و فروش بهدلیل ویروس کرونا به مشکلات متعددی برخورد؛ اما سهام این شرکت با رشد خیرهکننده یک تریلیون دلار به ارزش این شرکت افزود.
نکته عجیب اینکه در ابتدای سال بهدلیل توقف تولید در کارخانههای چین توان تولید اپل 30 تا 50 درصد کاهش پیدا کرد؛ اما در پاییز این میزان جبران شد.
از ماه مارس 2020 اپل مجبور به بستن کل فروشگاههای خود در سراسر جهان شد و این هم ضربه دیگری به اقتصاد این شرکت بود. این شرکت، اما در ادامه با پخش رویدادهای آنلاین به عرضه محصولات جدیدش ادامه داد که از جمله آنها میتوان به نسلهای جدید آیپد، کامپیوترهای مک با پردازنده M 1 و آیفونهای سری 12 اشاره کرد.
در تابستان شرکت اعلام کرد که درآمد فصلی آن افزایشی11 درصدی داشته است. منبع اصلی درآمد اپل همچنان فروش گوشی است؛ ولی رشد قابلتوجه همه محصولات و سرویسهای اپل چنان به مذاق بازار خوش آمد که قیمت سهام اپل به بالاترین میزان خود رسید.
در روزهای پایانی سال خبر ساخت خودروی اپل بسیاری را شگفتزده کرد؛ چراکه چند سال قبل اعلام شده بود اپل از خیر تولید خودرو گذشته، اما به نظر میرسد اپل میخواهد محصول شگفتانگیزش را طی چند سال آینده روانه بازار کند.
2- آمازون؛ غول در غولاگرچه واکسن کرونا در اواخر سال 2020 شروع به توزیع در کشورهای مختلف کرد؛ اما شاید تجارت الکترونیکی نسخه نجات بخش اقتصاد در این دوران قرنطینه و فاصلهگذاری بود. خرید آنلاین در سراسر جهان با انفجار تقاضا مواجه شد و طبیعتا بزرگترین کسبوکار خرید و فروش آنلاین جهان سود فراوانی از این جهت دید.
آمازون در روزهای نخست شیوع پاندمی جزو معدود کسبوکارهایی بود که تعطیل نشد و حتی مجبور به استخدام بیشتر نیرو برای ساماندهی به فرآیندهای توزیع خود شد.
رشد عملکرد مالی شرکت باعث رشد قیمت سهام آن (65 درصد در 9 ماه نخست) شد و تا پایان سال 700 میلیارد دلار در این سال بر ارزش آمازون افزوده شد موضوعی که باعث شد جف بزوس بنیانگذار شرکت (که از قضا سال پرحاشیهای را از نظر خانوادگی پشتسر گذاشته بود) همچنان در صدر لیست ثروتمندان جهان قرار داشته باشد.
براساس آمارها آمازون در 9 ماه اول سال 2020 بالغ بر 35 درصد رشد فروش داشت؛ اما آمازون علاوه بر تجارت الکترونیک از بازارهای دیگری درحال منتفع شدن است که (همانند بازار رایانش ابری و بخش تبلیغات آنلاین) فروش هنگفتی را به سمت شرکت سرازیر خواهد کرد. به این ترتیب میتوان انتظار داشت غولهای دیگری در این غول فروش آنلاین ظهور کنند.
3- تسلا؛ شگفتی سالتسلا را باید شگفتانگیزترین شرکت سال 2020 نامید. اگر شما اول امسال هرمقدار سهام این شرکت را میخریدید تا آخر سال 695 درصد سود کرده بودید! شرکتی که زمانی به گفته ایلان ماسک درحال ورشکستگی بود و او قصد داشت آن را به یک دهم قیمت به اپل بفروشد.
در این سال چنان رشد سهامی داشت که تا همین جا خود ماسک را به دومین ثروتمند جهان تبدیل کرده و اصلا بعید نیست اگر در سالجاری او را در صدر لیست ببینیم. شرکتی که ابتدای سال 76 میلیارد دلار ارزشگذاری شده بود پنجشنبه گذشته (اخرین روز سال 2020) به ارزش 669 میلیارد دلار رسید.
تسلا میزان تولید خودروی خود را در فصل سوم سال 2020 به بالاترین مقدار در طول عمرش رساند و عملکرد مثبت مالی در کنار توجهی که بازار به خودروهای الکتریکی نشان داده عملا تسلا را در رده بهترین شرکتهای آمریکا قرار داد.
همچنین شرکتی بود که در ماه پایانی سال 2020 جزو شرکتهای شاخص S&P 500 قرار گرفت. ایلان ماسک با دیگر شرکتش اسپیسایکس نیز موفقیتهای فضایی چشمگیری در سال 2020 داشت، اما شگفتیهای تسلا در این سال چیز دیگری بود.
زمانی صنعت خودروی این شرکت را اساسا نادیده میگرفت حالا تمام صنعت میخواهد یک تسلا باشد و از این رو شاهدیم حتی رقبای مشابه کوچک تسلا (مثل لوسید) در این سال موفقیت قابلتوجهی داشتهاند.
4- زوم؛ اتحاد کارمندان جهانآنچه باعث توجه به زوم شد تعطیلی فضای فیزیکی شرکتها و دورکاری بود. این سرویس ویدئوکنفرانس خیلی زود در میان دیگر سرویسهای مشهور مثل اسکایپ یا گوگل میت جای خود را بهعنوان صدرنشین مستحکم کرد. سادگی رابط کاربری و کیفیت مطلوب به سرعت باعث رشد زوم در سال 2020 شد.
بهرغم آنکه بنیانگذار چینی این شرکت از گزند انتقادات نسبت به مشکلات امنیتی آن در امان نماند، اما زوم عملا به ابزار اول ارتباط تصویری جهان تبدیل شد و صدها هزار میهمانی یا همایش و میلیونها جلسه در آن برگزار شد.
شرکت جوانی که سال 2011 در سنخوزه کالیفرنیا تاسیس شد تا پایان سال 2020 حدود 10 میلیون کاربر داشت، اما این تعداد در پایان سال به 300 میلیون رسید. این شرکت به لطف پاندمی به جایگاهی رسید که شرکتهای بسیاری آرزوی آن را دارند.
5 – مایکروسافت؛ آهسته و پیوستهمایکروسافت را میتوان برآیندی از خود بیلگیتس دانست. رشد آهسته و پیوسته این شرکت عظیم در میان توفانها و بحرانهای مختلف نشاندهنده استحکام آن دارد.
همچون Zoom در مایکروسافت هم سرویس مایکروسافت تیمز یک عامل جهش این شرکت در این دوران بود همچنین سرویسهای رایانش ابری این شرکت نیز یک عامل پیش برنده کسبوکار آن بود بهطوری که به گفته ساتیا نادلا در این سال درآمد سرویسهای کلاد شرکت برای نخستین بار از 50 میلیارد دلار گذشت که 36 درصد نسبت به سال قبل رشد نشان میدهد.
آنچه مایکروسافت را بهعنوان یک غول تکنولوژی سرپا نگاه داشته توسعه و نوآوری در سبد متنوعی از محصولات است از پلتفرمها و زیرساختها گرفته تا محصولاتی برای کاربران نهایی این شرکت را همواره بهعنوان برندی معتبر حفظ کرده است.
6 – انویدیا؛ پرواز با پردازندههاشرکت انویدیا که سازنده پردازنده است هم در سال 2020 ارزش خود را دوبرابر کرد و به 323 میلیارد دلار رساند. به این ترتیب انویدیا به هفدمین شرکت با ارزش تکنولوژی و شانزدهمین شرکت با ارزش آمریکا تبدیل شد. رشد فروش پردازندههای گرافیکی انویدیا در این سال به شکل گستردهای ادامه یافت و همین یک دلیل عمده رشد ارزش آن است.
انویدیا سال 2020 همچنین شرکت سازنده چیپ ARM را از سافت بانک خرید و برای آن 40 میلیارد دلار پرداخت. این دومین معامله بزرگ صنعت تکنولوژی در سال 2020 بود، هرچند رگولاتوری چین فعلا جلوی پیشرفت این معامله را گرفته است.
7-
گوگلگوگل هرچند از ابتدای پاندمی اعلام کرد بخش اعظم کارکنانش را دورکار میکند، اما مشابه بسیاری از شرکتهای تکنولوژی دیگر از پاندمی سود فراوانی برد. آنچه گوگل را در این سال موفقتر کرد رشد فروش آگهی آنلاین در پلتفرمهای مختلف آن از جمله یوتیوب بود.
8- نتفلیکس؛ قاتل پرده نقرهایقرنطینه احتمالا چیزی است که نتفلیکس از آن بهعنوان رمز موفقیت نام میبرد. تعطیلی سینماها و سرگرمیهای فیزیکی سیل تقاضا را به سمت سرویسهای استریم ویدئو سرازیر کرد و طبیعتا پیشتاز این بازار بیشترین سود را از آن برد.
سرویس اشتراک ویدئوی آمریکایی در سال جدید 34 درصد با رشد درآمد مواجه شد و تعداد کاربران آن فقط در آمریکای شمالی 9 درصد افزایش داشت. استراتژی شرکت برای تولید محتوا در نقاط مختلف جهان حالا برگ برنده آن هم هست. بعید بهنظر میرسد با حضور نتفلیکس دیگر کسی دلش برای سینما تنگ شود.