توصیه نماینده مجلس درباره بازار ارمنستان

خبرگزاری مهر: علیرضا عباسی، در رابطه با نامه اخیر معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت به وزارت صمت در رابطه با درخواست کشور ارمنستان برای صادرات 2 هزار و 250 قلم کالا به این کشور، گفت: ارمنستان بعد از جنگ قره‌باغ و درگیری مستقیم با آذربایجان که حمایت تمام قد ترکیه را پشت سر خود داشت، قصد دارد که 2250 محصول وارداتی از ترکیه را لغو کند و از ایران خواسته که واردات این تعداد کالا که می‌تواند چند میلیارد دلار برای ایران سودآوری داشته باشد را بر عهده بگیرد.

وی افزود: این یک فرصت طلایی برای اقتصاد ایران است که بازار خود را با ارمنستان گسترش دهد. طبق آمار سال 2018، ایران تنها حدود 5.5 درصد بازار ارمنستان یعنی حدود 400 میلیون دلار را در اختیار دارد و به دلیل اینکه این کشور محصور در خشکی است و با دو کشور آذربایجان و ترکیه رابط خوبی ندارد، تنها می‌تواند از ایران و روسیه محصولات مورد نیاز خود را وارد کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارمنستان به مواد غذایی، سوخت، محصولات برقی، دارویی، پوشاک، پارچه، برخی محصولات کشاورزی و… نیاز اساسی دارد، در سال‌های گذشته نیز این فرصت استثنایی برای اقتصاد ایران ظهور کرده بود که درست استفاده نشد.

عباسی تصریح کرد: در ماجرای تحریم کالاهای مصرفی روسیه که از ترکیه وارد می‌شد، ایران می‌توانست به راحتی بسیاری از کالاهای خود را به کشور پهناور روسیه ارسال کند ولی برنامه‌ریزی دقیقی برای این موضوع شکل نگرفت.

وی ادامه داد: در موضوع تحریم همه جانبه قطر از سوی کشورهای عربی هم ایران با توجه به مرز دریایی گسترده و مشترک با قطر بسیاری از کالاهای این کشور را می‌توانست تامین کند و میلیاردها دلار برای کشور ارزآوری داشت، اما نبود برنامه‌ریزی دقیق و تسهیل صادرات در دولت روحانی سبب از دست رفتن فرصت طلایی اقتصادی شد.

نماینده مردم کرج در مجلس تأکید کرد: سوخت‌های فسیلی، محصولات پلاستیکی، مواد شیمیایی معدنی و فلزات گران‌بها، محصولات سرامیکی، مواد معدنی گوگرد، آهک، خاک، نمک، گوگرد، سیمان و گچ، آهن و فولاد، هندوانه، انواع میوه و مرکبات، آجیل و شیشه و ظروف شیشه‌ای بیشترین میزان صادرات کالاهای ایران به ارمنستان است که با تشکیل سریع و عملیاتی یک کمیته مشترک و اجرایی شدن سریع و فوری آن و با توجه به در اختیار داشتن گمرک و دروازه مشترک تجاری فرصت مناسبی برای استفاده از صادرات در ارمنستان از سوی ایران است.

عباسی گفت: از طرفی، ارمنستان به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا می‌تواند 6 هزار و 400 قلم کالا با پرداخت حقوق گمرکی بسیار کم به اتحادیه اروپا صادر کند و به همین دلیل ایران با سرمایه گذاری و صادراتی فوری محصولات خود به ارمنستان می‌تواند وارد بازارهای اروپایی شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت در هفت سال گذشته اهتمام جدی برای تسهیل رفت و آمد تجار و ایجاد بازارهای پر سود با کشورهای همسایه را نداشته و در چندین کشور منطقه که می‌توانستیم بازارهای چند میلیارد دلاری داشته باشیم، بسیار عقب هستیم و تنها چند ده میلیون دلار صادرات جزئی و بدون برنامه‌ریزی با آنها داریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان