جونز و جوابش در رابطه با دموکراسی در عربستان

سوال یک خبرنگار جسور از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دموکراسی او را شوکه کرده و زبانش را بند آورد؛ خدا را شکر که هنوز برخی خبرنگاران خارجی جرأت طرح سوال های چالشی دارند.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه رای الیوم، سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دموکراسی و به عبارت بهتر دموکراسی در عربستان، او را شوکه کرده و زبانش را بند آورد.

چرا عربستان اولین مقصد سفر خارجی ترامپ؟

خدا را شکر می کنیم،  برخی از خبرنگاران خارجی هنوز جرأت این را دارند که سوال های حساس و چالشی را برای مسئولان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد دلیل انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خارجی مطرح کنند آن هم در حالی که نفاق و گمراهی و خود را به کوری زدن در برابر واقعیت ها همه گیر شده است.

داستان از آنجا شروع شد که یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه از استوارت جونز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت دموکراسی در عربستان به ویژه پس از بازگشت ترامپ از سفری که از آن تحت عنوان سفری تاریخی و استثنایی و باور نکردنی یاد می شود، سوال کرد.

سکوت و لکنت زبان جونز از سوال در مورد دموکراسی در عربستان

آقای جونز که به خوبی منطقه خاورمیانه را می شناسد و زمانی سفیر کشورش در اردن و عراق بود و در سفر اخیر ترامپ به ریاض او را همراهی می کرد، از این سوال غافلگیر شد و بیش از 20 ثانیه سکوت کرد و نشانه های نارضایتی در صورتش دیده شد و پاسخ خود را با ایران و متهم کردن آن به اینکه «منبع تندروی» بوده و « تهدیدی تروریستی» است، آغاز کرد.

این وضعیت و پاسخ جونز موجی از اعتراض ها و انتقادها را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

اول معاملات تسلیحاتی بعد دموکراسی و حقوق بشر

نکته قابل توجه اینکه معاملات تسلیحاتی و گاو شیرده تا آخرین ریال برای آمریکا بیش از دموکراسی و حقوق بشر اهمیت دارند و این کاری است که دقیقا ترامپ انجام داد و بر خلاف باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا پرونده حقوق بشر و دموکراسی را به کلی نادیده گرفت و تعامل او با ریاض و سران سعودی به شکلی بود که گویی عربستان مهد دموکراسی است و پارلمان منتخب آن الگوی نظارت و محاسبه و مقابله با فساد و فاسدین است.

سرنوشت منتقدان در عربستان سعودی چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه کشوری که مدعی رهبری جهانی آزاد است و رئیس جمهور آن تصمیمات نژادپرستانه علیه مسلمانان اتخاذ می کند واز ورود آنان به کشورش جلوگیری می کند، کارشناس منطقه است و به خوبی می داند یک جمله انتقاد آمیز از محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی و طرح های اقتصادی او در نهایت لطف می تواند منتقد را سال ها اسیر زندان کرده و تا پایان عمر ممنوع السفر کند.

اعتراف می کنیم که قدرت مالی عربستان همچنان سلاح قوی و تاثیرگذاری به شمار می آید اما این قدرت رو به فرسایش است و زیاد دوام نخواهد آورد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر