مشرق گزارش می‌دهد/

استدلال روحانی؛ ما قرض می‌کنیم دولت بعد با سود به مردم پس بدهد!

به نظر می‌رسد روحانی باید سخنانش درباره انتشار اوراق مالی را تصحیح کند و بگوید: ما اوراق منتشر می‌کنیم، پولش را خرج می‌کنیم، دولت آینده پول مردم را با سودش پس بدهد.

سرویس اقتصاد مشرق- حسن روحانی در جلسه اخیر هیات دولت با دفاع از لایحه بودجه 1400 به انتقادات نسبت به افزایش بیش از حد انتشار اوراق مالی در دولت دوازدهم پاسخ داد.

روحانی با تقدیر از عملکرد دولتش در انتشار اوراق مالی و توصیف مزایای انتشار اوراق، گفت: ما چیزی را در این کشور آوردیم جایگزین پول نقد کردیم و آن اوراق بود. معنی واقعی اوراق یعنی قرض گرفتن از مردم، از ملت قرض می‌گیریم با سود به ملت برمی‌گردانیم.

روحانی در این جلسه اما این واقعیت را نگفت که بخش اعظم اوراق منتشرشده در دولت او را دولت آینده باید بازپرداخت کند.

دولت روحانی در سال‌های اخیر حجم زیادی اوراق مالی منتشر کرده که سررسید بخش اعظم آنها از سال 1400 به بعد، یعنی بر عهده دولت آینده است. جالب آن که سررسید عمده اوراقی که قرار است در سال 1400 بازپرداخت شود، هم از تابستان است یعنی زمانی که دولت روحانی کارش تمام‌شده و دولت جدید بر سر کار حاضر می‌شود.

به همین دلیل، در لایحه بودجه 1400 رقم 130 هزار میلیارد تومان از منابع دولت باید صرف بازپرداخت اوراق مالی و اسلامی شود.

 این رقم در حالی است که بودجه سال آینده بدون در نظر گرفتن میزان فروش نفت و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولتی، حدود 320 هزار میلیارد تومان هم کسری دارد.

مقایسه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که دولت آینده در همان ابتدای کار خود با وجود کسری بودجه بسیار، باید 130 هزار میلیارد تومان پول برای بازپرداخت اوراقی که دولت روحانی به مردم فروخته و پول آن را خرج کرده، تهیه کند.

حتی اگر تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم لغو شود، بازگشت شرایط اقتصادی به وضعیت عادی طول خواهد کشید و دولت آینده منابعی برای بازپرداخت اوراق فروخته‌شده توسط دولت روحانی نخواهد داشت. آنگاه چاره‌ای جز استقراض از بانک مرکزی نمی‌ماند که سبب افزایش شدید نقدینگی و تورم در کشور خواهد شد.

ضمن آن که برخی محاسبات نشان می‌دهد دولت آینده در سه سال اول فعالیت خود باید 368000 میلیارد تومان بابت اصل و فرع اوراق بدهی که توسط دولت دوازدهم فقط در سال 1399 منتشرشده، پرداخت کند. دولت روحانی در سال جاری تاکنون بیش از 100 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده است.

 بر اساس آنچه مژگان خانلو، سخنگوی لایحه بودجه 1400 اعلام کرده، حدود 343 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی توسط دولت از سال 92 تا میانه آذر 99 منتشر شده است.

 از اولین بودجه دولت یازدهم تا آخرین بودجه دولت دوازدهم، میزان انتشار اوراق مالی 400 درصد افزایش داشته است.

با توجه به توضیحات فوق، به نظر می‌رسد روحانی باید سخنانش درباره انتشار اوراق را تصحیح کند و بگوید: ما اوراق منتشر می‌کنیم، پولش را خرج می‌کنیم، دولت آینده پول مردم را با سودش پس بدهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان