۷ روش محافظت لوله های آب لوازم گرمایشی از سرمازدگی!

7 روش محافظت لوله های آب لوازم گرمایشی از سرمازدگی!

پکیج و آبگرمکن از مهم‌ترین وسایل خانه هستند و از کار افتادن آن‌ها در فصل سرما، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. یکی از مشکلاتی که می‌تواند در کار آن‌ها، اختلال ایجاد کند یخ زدگی لوله های آب پکیج و آبگرمکن است. اگر نمی‌خواهید در یک روز سرد زمستانی با این اتفاق ناخوشایند روبرو شوید، پیش از رخداد این اتفاق به دنبال راهی برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها باشید.

فرقی ندارد که پکیج دیواری شما از چه برندی است، حجم آن چقدر است و برای چه مکانی از آن استفاده می‌کنید. پکیج دستگاه پرمصرفی است و تقریبا در تمام فصول سال از آن استفاده می شود. در ماه‌های گرم سال برای تولید آب گرم مصرفی و در فصول سرد برای گرمایش رادیاتو و شوفاژ و گرم کردن محیط از پکیج استفاده می شود. این استفاده مداوم باعث می شود که به مرور عمر پکیج دیواری کوتاه تر شود. یکی از مشکلاتی که، با کوتاه شدن عمر پکیج و یا حتی آبگرمکن با آن روبرو خواهید شد، یخ زدگی لوله‌های آب است.

 احتمال یخ زدگی لوله های آب وسایل گرمایشی در محیط خارج از ساختمان مانند انباری، زیرزمین، بالکن و راه‌پله‌ها، بسیار زیاد است. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از یخ‌زدگی بسته به شرایط و تشخیص خود یکی از اقدامات زیر را انجام دهید.

اقدامات پیشگیرانه و راهکارهای جلوگیری برای گرم نگه داشتن لوله های آب پکیج و آبگرمکن

عایق بندی لوله‌ها

یک روش آسان برای جلوگیری از یخ‌‌زدگی لوله‌ها، عایق بندی آن‌ها است. خودتان هم می‌توانید با استفاده از پشم شیشه، نوار‌های گرمایشی لوله و عایق لاستیکی فومی، لوله‌ها را در خانه عایق بندی کنید.

7 روش محافظت لوله های آب لوازم گرمایشی از سرمازدگی!

تخلیه آب داخل لوله‌ها

یک روش دیگر برای جلوگیری از یخ زدگی لوله های آب پکیج ، تخلیه آب داخل آن‌ها است. اگر قرار است برای مدتی منزل نباشید و پکیج را خاموش کنید، باید قبل از رفتن آب درون لوله‌ها را تخلیه کنید. زیرا وقتی آبی در لوله‌های پکیج نباشد، خبری از یخ زدگی لوله‌ها هم نخواهد بود. برای اینکار باید آب سرد ورودی را بسته و سپس شیر پرکن را باز کنید. حالا باید یکی از شیر‌های آب گرم پکیج را باز کرده و صبر کنید تا عقربه فشار پکیج عدد صفر را نشان دهد. 

لوله کشی پکیج و آبگرمکن در فضای داخل خانه

احتمال یخ‌زدگی لوله‌ها در خارج از ساختمان بیشتر است. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد، لوله‌کشی پکیج و آبگرمکن در فضای داخل ساختمان انجام شود.

استفاده از محلول‌های ضد یخ

 محلول‌های ضد یخ مخصوص پکیج، از منجمد شدن آب داخل لوله‌ها جلوگیری کرده و باعث رسوب‌زدایی و افزایش راندمان دستگاه خواهند شد. این کار را تنها در صورت داشتن مهارت کافی، انجام دهید.

نصب لوله پکیج در زاویه‌ای مناسب

اندازه قطر و زاویه نصب لوله، در کاهش احتمال یخ‌زدگی آن موثر است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای لوله‌کشی و نصب پکیج از یک شرکت خدمات تاسیسات آنلاین بخواهید که یکی از تکنسین‌های باتجربه خود را برای کمک به منزل‌تان اعزام کند.

روشن نگه داشتن پکیج

با خاموش ماندن پکیج برای یک دوره طولانی، احتمال یخ زدگی لوله‌های آب نیز بالا می‌رود. بنابراین دستگاه را روشن نگه دارید، شیر گاز پکیج را باز و دوشاخه را به برق وصل کنید. یکی از رادیاتورها را باز گذاشته و پکیج را روی درجه حرارت کم تنظیم کنید.

استفاده از سیستم‌ ضد یخ‌زدگی

همیشه احتمال یخ‌زدگی لوله‌ها در فصل سرما وجود دارد، بنابراین در برخی از مدل‌های جدید، پکیج‌ها مجهز به سیستم‌های ضد یخ‌زدگی هستند. تنها در صورتی می‌توانید از این سیستم استفاده کنید که، دستگاه از آن قابلیت برخوردار باشد. پس به دفترچه راهنمای پکیج مراجعه کرده و بعد از مطالعه دستورالعمل، سیستم ضد یخ زدگی را اجرا کنید.

7 روش محافظت لوله های آب لوازم گرمایشی از سرمازدگی!

نحوه تشخیص یخ زدگی لوله‌های پکیج و آبگرمکن

اولین نشانه‌ یخ زدگی لوله های آب پکیج و آبگرمکن، قطع شدن آب گرم است. همچنین حسگرهای پکیج، کد خطای مربوط به یخ‌زدگی لوله‌ها را در صفحه نمایشگر نشان می‌دهند. علاوه‌ بر این‌ها ممکن است یک صدای ناآشنا از دستگاه به گوشتان برسد.

برای تشخیص قسمت‌های یخ زده لوله پکیج، آن‌ها را لمس کنید. زیرا در قسمت‌هایی که آب درون لوله منجم شده است، سرمای بیشتری را احساس خواهید کرد. همچنین با استفاده از یک پیچ گوشتی، می‌توانید به لوله‌ها ضربه‌های آرامی بزنید. هرکجا صدای بم تری شنیدید، به احتمال زیاد محل یخ‌زدگی لوله‌ها را پیدا کرده‌اید.

نحوه یخ‌ زدایی لوله های آب پکیج و آبگرمکن

ساده‌ترین راه برای حل مشکل یخ‌زدگی لوله‌های پکیج کمک گرفتن از یک تکنسین کار پکیج است.  راه دیگر این است که از آب داغ استفاده است، بدین صورت که باید روی لوله‌هایی که دچار یخ زدگی شده‌اند، مقداری آب گرم بریزید. این کار را چندین بار تکرار کنید، تا آب منجمد شده داخل لوله‌ها شروع به ذوب شدن کند. در حالت ایده‌آل یخ ذوب شده، با سروصدا از لوله‌ها خارج می‌شود.

به هیچ عنوان از آب جوش برای یخ‌ زدایی لوله های آب پکیج استفاده نکنید، زیرا به لوله‌ها آسیب می‌زنید. می‌توانید به جای آب گرم از یک حوله که با آب داغ خیس شده، یا باد داغ سشوار استفاده کنید. بعد از ذوب شدن یخ‌ها،  می‌توانید پکیج یا آبگرمکن خود را دوباره راه‌اندازی کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان