اولین سری پژو 308، زمانی معرفی شد که مدل 206 و جانشین آن، 207؛ مهمترین محصول این برند بودند. در سال 2007، مدل 308، صرفا یک هاچبک ساده و اندکی بزرگتر از 207 بود، ضمن اینکه جایگزین مدل ناموفق 307 محسوب میشد، اما این خودرو، خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت و در تیپهای بدنهی مختلف، از جمله سدان و استیشن، تکمیل شد. مدلهای جذاب و اسپرت 308CC و RCZ هم، روی پلتفرم 308 و با تکیه بر فناوریهای آن ساخته شدند.
تاکنون، 2 نسل از پژو 308 عرضه شدهاند که موفقیت تجاری این مدل را نشان میدهد، چراکه با گذشت بیش از 10 سال، با دگرگونیهای متعددی روبرو نبوده است. سری دوم 308 که از سال 2013 فروخته میشود، تا کنون بیش از 760 هزار دستگاه، تولید داشته است و فعلا مهمترین محصول در سبد پژو، به حساب میآید.
مدل 308، امروزه یکی از پرفروشترین محصولات شرکت پژو است. این خودرو در سه تیپ بدنهی هاچبک استاندارد، هاچبک GTi و تورینگ (استیشن) عرضه خواهد شد و علاوه بر ظاهر، در پیشرانه و قوای فنی هم، تفاوتهایی با مدل فعلی، خواهد داشت. قرار است آخرین سطح فناوریهای پژو که در شاسیبلندهای 3008 و 5008 وجود دارند، روی 308 به صورت استاندارد، عرضه شود و یا قابل سفارش باشد.
پیشرانههای جدیدی برای پژو 308 در نظر گرفته شده است که قویترین آنها، برای خودرویی از برند پژو در این کلاس، سابقه نداشته است. از سویی دیگر، خودروهای آینده در اتحادیه اروپا، ملزم به رعایت استاندارد محیط زیستی یورو 6 خواهند بود که این موضوع، در محصولات جدید پژو، خصوصا سری پیشرانههای دیزلی این شرکت رعایت خواهد شد.
مهمترین دستاورد فنی پژو در مدل 308، استفاده از پیشرانهی دیزلی BlueHDi با کد 130 S&S است. این موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری، با قدرت 130 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتنمتر که از دور موتور 2000 دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود، میانگین مصرف 5 لیتر گازوئیل استاندارد اروپا در 100 کیلومتر را به همراه خواهد داشت. میزان گاز دیاکسید کربن تولیدی 308 با این پیشرانه، 154 گرم بر کیلومتر خواهد بود که برای یک پیشرانهی دیزل با این مشخصات، بسیار خوب است. فناوری کاهش آلودگی کاتالیز هوشمند خروجی (selective catalytic reduction) که به اختصار SCR گفته میشود، نقش مهمی در کاهش آلایندگی پیشرانههای پژو داشته است.
نسخهی استاندارد بنزینی 308 هم، با بهینهسازی پیشرانه مواجه خواهد بود. موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری، همچنان 130 اسب بخار قدرت خواهد داشت و با گشتاور 230 نیوتنمتر از دور موتور 2300 دور بر دقیقه، عمل خواهد کرد. مصرف سوخت این مدل، اندکی کاهش پیدا کرده است و با بهینهسازی سیستم توربوشارژر و استفاده از فناوری SCR، گاز دیاکسید کربن کمتری تولید میکند. پژو 308 با این پیشرانهی بنزینی، ظرف 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را در اختیار میگذرد. میانگین مصرف سوخت این مدل، 4.8 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.
پژو 308، برای علاقهمندان پیشرنههای دیزلی و دوستداران مدلهای اسپرت، پیشرانهی 2 لیتری BlueHDi را در نظر گرفته است که قدرت 180 اسب بخار را در دور موتور 3700 دور بر دقیقه و گشتاور جالب توجه 400 نیوتنمتر را در دور موتور 2000 دور بر دقیقه ارائه میکند. این مدل به لطف استفاده از توربوشارژ جدید، در زمانی حدود 8.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و به طور میانگین، فقط 4 لیتر در 100 کیلومتر، مصرف گازوئیل خواهد داشت.
طبق معمول، قدرتمندترین نسخهی 308، مدل GTi خواهد بود که با پیشرانهی توربوشارژ 1.6 لیتری، قدرت باورنکردنی 270 اسب بخار و گشتاور 330 نیوتنمتر را به همراه دارد. بیشترین قدرت این نسخه از 308، در دور موتور 6000 دور بر دقیقه حاصل میشود، اما نهایت گشتاور از دور موتور 1900 دور بر دقیقه، تولید خواهد شد. این خودرو، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، به 6 ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایت سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را ممکن خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت 308 GTi، میانگین 6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است اما با سرعت ثابت در بزرگراه، 4.9 لیتر در 100 کیلومتر، خواهد بود.
فناوریهای ایمنی و کمکی در 308، بیشتر از گذشته و بسیار کارآمد هستند. ترمز خودکار و کروزکنترل هوشمند، در این مدل وجود خواهد داشت. حفظ خودرو بین خطوط و تشخیص اجسام و افراد در نقاط کور هم، برای خریدار 308 قابل سفارش خواهد بود، ضمن اینکه پارک خودکار نیز، بهتر از گذشته عمل میکند. فاصلهی مجاز با توجه به سرعت، تشخیص داده میشود و پس از هشدار به راننده، با ترمز اضطراری، همراه خواهد شد. سیستم ترمز هوشمند 308، در سه سطح عمل میکند. تشخیص احتمال برخورد با دیگر خودروها در سرعت 5 تا 140 کیلومتر بر ساعت، جلوگیری از برخورد با اجسام و خصوصا دیگر خودروهای بدون حرکت در ترافیک یا پارکشده در سرعت کمتر از 80 کیلومتر بر ساعت و همچنین تشخیص انسانها و عابرین پیاده در سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت، سه مرحلهی عملکرد سیستم ترمز خودکار در این خودرو، خواهد بود.
مهمترین تغییرفضای داخلی 308 نسبت به مدلهای قبل، شامل نمایشگر لمسی 9.7 اینچی میشود که علاوه بر دسترسی به سیستم پخش چندسانهای و هماهنگ با اندروید اتو، اپل کارپلی و میرر لینک، با ناوبری ماهوارهای و هشدارهای سفر، مثل پیشبینی آب و هوا؛ به خوبی عمل میکند.
آپشنهای قابل سفارش در پژو 308 شامل نمایش اطلاعات روی شیشه (Head-Up Display)، نرمافزار کنترل اطلاعات فنی پژو موسوم به i-Cockpit ، دوربین پارک، رادار 360 درجه، پوشش چرم برای صندلیها، کامپیوتر سفر و نرمافزار ناوبری تامتام و رینگهای اسپرت 16 تا 18 اینچ در طرحهای مختلف میشود.
آستانهی قیمت پژو 308 هاچبک، 21 هزار دلار خواهد بود که با پیشرانهی 130 اسب بخار و جعبهدندهی دستی همراه است. مدل تورینگ که به نام 308 SW شناخته میشود، در ارزانترین نسخه؛ به قیمت 24 هزار دلار فروخته خواهد شد. مدل 308 GTi با پیشرانهی توربوشارژ 270 اسب بخار و آپشنهای نسبتا کامل، حدود 37 هزار دلار قیمت خواهد داشت که همراه با نسل جدید جعبهدندههای اتوماتیک و 8 سرعتهی پژو، ارائه میشود.
در پایان این مطلب، تماشای تیزر رسمی معرفی پژو 308 را از دست ندهید.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p