کنترل سنا هم از دست جمهوری‌خواهان خارج شد

دومینوی شکست ترامپ

دنیای اقتصاد : با شمارش ۹۸ درصد آرای مرحله دوم انتخابات سنای جورجیا پیروزی «رافائل وارناک» نامزد دموکرات‌ها قطعی شد و در عین حال آخرین نتایج نشان می‌دهد «جان اوسوف» دموکرات نیز از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است

با شمارش 98 درصد آرا مشخص شد که جورجیا به رنگ آبی در آمد و هر دو نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات سنا به پیروزی رسیدند و به این ترتیب جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در این مجلس از دست می‌دهند. بر اساس آخرین اخبار، «رافائل وارناک»، نامزد دموکرات کرسی سنا در انتخابات ایالت جورجیا پیروز شد. وارناک یک کشیش در کلیسای آتلانتا بود که مارتین لوتر‌کینگ جونیور، رهبر حقوق مدنی در آن کشته شد. وارناک دومین آمریکایی- آفریقایی تباری است که در عصر جدید وارد سنا می‌شود و همچنین اولین مرد سیاه پوست دموکراتی است که از یک ایالت جنوبی وارد مجلس سنا می‌شود. وارناک در یک سخنرانی مجازی به طرفدارانش گفت: «امشب، ما ثابت کردیم که با امید، کار سخت و همیاری مردم هر چیزی ممکن است.» همچنین اعلام شد که «جان اوسوف» دموکرات نیز توانست از رقیب جمهوری خواه خود پیشی بگیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورت پیروزی نهایی نمایندگان دموکرات در این ایالت تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان در سنا برابر 50 می‌شود.

از آنجا که نامزدها در دور اول رای‌گیری که در نوامبر برگزار شد حداقل 50 درصد از آرا را به دست نیاورند، طبق قوانین انتخاباتی ایالت جورجیا انتخابات به دور دوم کشیده شد. با توجه به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در انتخابات ماه نوامبر، هم اکنون او برای پیشبرد برنامه‌های خود نیازمند حمایت اکثریت سنا است. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ روز دوشنبه برای حمایت از دو نامزد جمهوری‌خواه به ایالت جورجیا سفر کرد و در تجمع انتخاباتی در این ایالت شرکت کرد. با این حال، به نظر می‌رسد حضور او هم نتوانست از شکست نامزد جمهوری‌خواهان جلوگیری کند. ترامپ، همچنین روز سه‌شنبه 16 دی ماه اعلام کرد که روز چهارشنبه 17 دی ماه در تجمع هواداران خود در واشنگتن سخنرانی خواهد کرد. ترامپ در توییت خود سخنرانی خود را «تجمع نجات آمریکا» نامیده بود. ترامپ در توییتر نوشت: «آنها (دموکرات‌ها) در حال صحنه‌سازی برای حجم بالایی از رأی‌دهندگان علیه نامزدهای جمهوری‌خواه هستند. همین حالا چهار هزار برگه رأی پستی در «فولتون کانتی» پیدا شد. بفرمایید!». تجمع هواداران ترامپ همزمان با نشست روز چهارشنبه کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز نوشتند، معترضان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم معترضان در عین حال انتقاد شدید دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشت. با این حال، ترامپ همچنان از تایید پیروزی بایدن خودداری کرد و تاکید داشت که به مبارزه خود برای تغییر نتایج انتخابات ادامه خواهد داد. اعتراضات ستاد انتخابات دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان تاکنون از طریق بازشماری آرا و دستگاه قضایی این کشور برای تغییر نتیجه انتخابات با شکست مواجه شده است. به گزارش نیوریوک تایمز، میزان مشارکت در شهرهای کوچک، حومه‌های شهر و روستاهای بیشتر سفید پوست نشین کمتر از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر بود. به نظر می‌رسد که با نبود نام دونالد ترامپ بر برگه‌های رای، انگیزه بسیاری از رای‌دهندگان برای مشارکت در این انتخابات کمتر شده است. مشارکت اما در منطقه‌های رنگین پوست نشین و مناطقی که آمریکایی-آفریقایی‌های بیشتری دارد، نزدیک به مشارکت انتخابات سوم نوامبر بود.

  کرسی سرنوشت‌ساز

پیروزی وارناک یک موفقیت بزرگ برای حزب دموکرات در ایالت جورجیاست. این حزب از سال 2000 تا کنون نتوانسته بود  از این منطقه به مجلس سنای آمریکا، سناتور دموکرات بفرستد. با این حال، همه چشم‌ها به نتیجه رقابت‌ها بر سر کرسی دیگر دوخته شده است. هرکدام از احزاب کرسی دیگر را ببرد، کنترل مجلس سنا را در دست خواهد گرفت. جو بایدن، برای به ثمر رساندن بسیاری از برنامه‌های داخلی‌اش، از جمله برنامه بیمه بهداشتی مقرون به صرفه برای همه آمریکایی‌ها، نیاز به حمایت هردو مجلس کنگره دارد. اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را به عهده بگیرند، آنها توانایی محدود کردن برنامه‌های بایدن را خواهند داشت. جورجیا از ایالت‌هایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری در آن معترض است.در دو ماه گذشته، ترامپ و تیم حقوقی‌اش چندین بار از مجاری مختلف سعی کردند که آرای جورجیا را باطل کنند. چندی پیش یک فایل صوتی از سوی واشنگتن پست منتشر شد که حاوی صدای مکالمه دونالد ترامپ با وزیر داخلی ایالت جورجیا بود. ترامپ وزیر داخلی جورجیا را برای لغو آرای این ایالت تحت فشار قرار داد و حتی از او خواست که به نفع ترامپ رای بیابد. صبح روز سه‌شنبه و پس از آغاز رای‌گیری برای دو کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا، ترامپ در توییتی نظریه توطئه‌ای را مبنی بر وجود مشکلات فنی در دستگاه‌های رای‌گیری در جورجیا منتشر کرد. «گابریل استرلینگ»، مدیر سیستم‌های انتخاباتی ایالت جورجیا، پیش از پایان شمارش همه آرا به خبرنگار سی.ان.ان گفت که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه ایالت در رقابت روز سه‌شنبه شکست بخورند، ترامپ مسوول خواهد بود. او گفت:«این امر به شدت بر دوش پرزیدنت ترامپ و اقداماتی است که از سوم نوامبر به بعد اتخاذ کرد. وقتی به مردم می‌گویی رأی شما شمرده نمی‌شود و به سرقت رفته، مردم باور می‌کنند.» تعدادی از جمهوری‌خواهان و تحلیلگران هم این را مطرح کرده‌اند که ادعاهای ترامپ در مورد تقلب موجب تضعیف روندهای انتخاباتی شده و این موجب شده که میزان مشارکت رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه کاهش پیدا کند. «چارلز بولاک سوم»، استاد علوم سیاسی دانشگاه جورجیا که با نیویورک تایمز سخن می‌گفت، از افسردگی رای‌دهندگان می‌گوید و معتقد است که رفتارهای ترامپ موجب کاهش مشارکت شده است. «استیسی آبرامز»، سیاستمدار زن آفریقایی- آمریکایی که سال‌ها در ایالت جورجیا فعال حقوق رای‌دهندگان اقلیت‌ها بود، یکی از افرادی است که برای پیروزی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا ستایش می‌شود.آبرامز در مسند نماینده در مجلس ایالتی خدمت کرده و از سال 2011، رهبر اقلیت دموکرات این مجلس شده است. او با رهبری سیاسی خود که مبتنی بر ساختن شبکه‌های انسانی و احساسی بین رای‌دهندگان رنگین‌پوست، مهاجرها، زنان و رای‌دهندگان از آمریکای لاتین بود توانست ایالت جورجیا را که پیش از این همیشه ایالتی محافظه‌کار و جمهوری‌خواه بود، تبدیل به ایالتی دموکرات کند. آبرامز مطالباتش را برای رسمیت‌یابی و شفافیت در مورد حقوق رای‌دهندگان اقلیت، به خانه به خانه در جورجیا کشانده و فعالیت‌های جنبش از پایین او موجب افزایش مشارکت در بین رای‌دهندگان مترقی و رنگین‌پوستان در جورجیا شده است. او خود نامزد انتخابات جنجالی سال 2018 برای مسند فرمانداری جورجیا بود و نتوانست برنده شود، اما همچنان کمپین‌های او و تلاش‌هایش برای ساختن جنبش‌های حمایتی از مطالبات پیشرو، از دلایل پیروزی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا محسوب می‌شود.

  نشست مشترک مجلسین آمریکا

نشست مشترک کنگره ایالات‌متحده آمریکا برای بررسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و معرفی رئیس‌جمهوری بعدی این کشور، ساعت یک بعدازظهر روز چهارشنبه ششم ژانویه به وقت شرق آمریکا در ساختمان کاپیتول‌هیل در شهر واشنگتن دی سی شروع شد. به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، جلسه تایید نتیجه آرای الکترال کالج در کنگره ایالات‌متحده همواره نشستی تشریفاتی بوده است. سابقه برپایی چنین نشستی به دهه 1880 بازمی‌گردد که قانونی برای بررسی نتایج آرای الکترال در کنگره به تصویب رسید. بر اساس این قانون، رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی به‌طور رسمی معرفی می‌شود که نتایج آرای الکترال کالج به تایید کنگره برسد. این قانون به سناتورها اجازه می‌دهد که فرآیند انتخابات در یک یا چند ایالت را به چالش بکشند. در چنین وضعیتی، هر دو مجلس نمایندگان و سنا به‌طور جداگانه وارد شور می‌شوند و در نهایت نظر خود را در مورد اعتبار نتایج انتخابات در ایالت یا ایالت‌های موردمناقشه اعلام می‌کنند. برای ابطال نتایج آرای الکترال هر ایالت نیز نظر موافق هر دو مجلس کنگره الزامی است.

با این حال، طی حدود 140 سال اخیر، در کمتر زمانی، نتایج آرای الکترال کالج از سوی کنگره آمریکا به چالش کشیده شده است. از این‌رو، جلسه مشترک کنگره در ماه ژانویه اغلب تشریفاتی و حتی بدون پوشش گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شد. روند شمارش آرا توسط رئیس سنا آغاز شد و مورد نظارت قرار گرفت که این‌بار مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ترامپ مسوول آن است. این شمارش آخرین گام در تایید پیروزی جوبایدن دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد‌مناقشه‌ای است که ترامپ از زمان اعلام نتایج آن را به چالش کشیده و نتایج را جعلی و تقلبی خوانده است. این نشست با اعلام 306 رای الکترال برای بایدن در برابر 232 رای ترامپ آغاز شد. روال بر این است که پنس پاکت‌های مهر و موم شده آرای الکترال هر ایالت را که درون صندوق‌هایی خاص این امر حمل می‌شود براساس حروف الفبا باز‌می‌کند و آنها را به یکی از چهار نماینده – به‌طور رسمی جمهوری‌خواه و دموکرات از هر دو مجلس- می‌دهد و آنها نتیجه هر ایالت را با صدای بلند اعلام می‌کنند. این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت، مگر اینکه مخالفتی صورت بگیرد که این مخالفت نیز باید به‌صورت کتبی با امضای حداقل یک عضو مجلس نمایندگان و سنا باشد.پس از ارائه مخالفت رسمی شمارش متوقف می‌شود و قانون‌گذاران برای دوساعت به بحث نشسته و سپس به‌طور جداگانه درباره ادامه مخالفت یا تغییر تصمیم خود نظرشان را اعلام خواهند کرد. برای تغییر آرای الکترال هر ایالت هر دو مجلس کنگره باید برخلاف نظر نمایندگان الکترال رای دهند، مثلا برای تغییر آرای الکترال ایالت جورجیا که در حال‌حاضر به بایدن رسیده است باید مجلس نمایندگان و سنا هر دو این آرا را باطل اعلام کنند. اگر یکی از این دو برخلاف این رای دهد، نتیجه به نفع بایدن باقی خواهد ماند. این روند برای هر ایالت به‌طور جداگانه انجام می‌شود، به همین دلیل ممکن است این جلسه حتی تا فردا نیز طول بکشد. با این حال تحلیلگران براین باور هستند از آنجا که اکثریت مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌ها است چالش جمهوری‌خواهان با آرای الکترال راه به جایی نخواهد برد و دموکرات‌ها دربرابر هر مخالفت احتمالی با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری متحد می‌ایستند. تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان نیز گفتند به نفع بایدن رای خواهند داد.

فراز و فرود طلای جهانی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان