بحثی در جریان است که آیا میتوان برای دسترسی به سیستم مخابرات رادیویی کشتی تایتانیک، آرامش اجسادی را که ممکن است هنوز در داخل کشتی باشند به هم زد یا این که باید گذاشت این کشتی همچنان در بستر اقیانوس به حال خود گذاشته شود.
کشتی تایتانیک بیش از یکصد سال پیش غرق شد، ولی هنوز مشهورترین کشتی غرق شده است. آیا آرامش اجساد 1500 مسافر این کشتی را نباید بر هم زد یا این که باید به دستگاهی که نقش مهمی در این فاجعه داشت دسترسی پیدا کرد؟
بحث و جدال بر سر برنامه یک شرکت آمریکایی است که تا کنون هزاران قطعه از اشیاء موجود در تایتانیک را از این کشتی در بستر اقیانوس اطلس شمالی بیرون آورده است.
شرکت آمریکایی آر ام اس تایتانیک، میخواهد دستگاه تلگراف بی سیم مارکونی را که در ساعات اولیه بامداد 15 آوریل 1912، پیامهای درخواست کمک اضطراری میفرستاد، از قعر اقیانوس بیرون آورد. این پیامها به نجات جان حدود 700 نفر که با قایقهای نجات فرار کردند، کمک کرده بود.
ولی دولت آمریکا با این کار مخالف است و میگوید این عملیات ناقض قوانین فدرال و نادیده گرفتن یک توافق بینالمللی است که لاشه کشتی غرق شده را به عنوان یک مکان یادبود میشناسد.
کشتی تایتانیک در حال خروج از ساوثهمپتون در 10آوریل 1912
کشتی تایتانیک که روز 14 آوریل 1912 از بندر ساوثهمپتون در انگلستان به مقصد نیویورک به راه افتاده بود، در ساعت 23:40 دقیقه در اقیانوس اطلس با یک کوه یخ شناور برخورد کرد. هزاران تُن آب دریا از حفرههای بدنه تایتانیک وارد کشتی شد.
توماس اندروز، طراح تایتانیک هم جزو مسافران کشتی بود. او پس از بررسی صدمهای که وارد شده بود به ناخدای کشتی گفت تایتانیک غرق خواهد شد.
جک فیلیپس، اپراتور تایتانیک
پانزده دقیقه بعد از نیمه شب، سیستم درخواست کمک مارکونی در عرشه تایتانیک به صدا درآمد و یک شبکه اپراتورهای بی سیم، کشتیها و نیز ایستگاههای واقع در خشکی را که با استفاده از رمز مورس سراسیمه با یکدیگر تماس میگرفتند، فعال کرد.
جک فیلیپس، اپراتور تایتانیک از کارپاتیا یک کشتی دیگر تقاضای کمک کرد: "فوری بیایید. ما به یک کوه یخ خوردهایم. " و به فرانکفورت، یک کشتی آلمانی نیز برای کمک پیام فرستاد: "ما به یک یک کوه یخ شناور برخورد کردهایم و دماغه کشتی در حال فرو رفتن در آب است. "
در جریان سردرگمی که به وجود آمده بود تایتانیک به یک کشتی که به نظر میرسد در فاصله دوری بود پاسخ داد: "احمق، کنار بایست و دخالت نکن. " برخی از مورخان معتقدند که کشتی مورد بحث کشتی فرانکفورت بود و پیامهای بین دو کشتی درست فهمیده نشده بود.
جک فیلیپس، در پیامهایش اتفاقات بعدی را اینطور شرح داده بود: "ما داریم مسافران را سوار قایقهای کوچک میکنیم. زنان و کودکان در قایقها هستند. مدت بیشتری نمیتواند دوام بیاورد. توان کشتی در حال تمام شدن است. "
و پیام دیگر: "این تایتانیک است... سیلاب وارد موتورخانه شده. "
اپراتورها در حال تبادل پبام
در حالی که قایقهای نجات به آب انداخته میشدند، و مردان با تکان دادن دست با همسران و کودکانشان وداع میکردند، اپراتورها همچنان به تبادل پیامها ادامه میدادند. جک فیلیپس، از این فاجعه جان سالم به در نبرد، با وجود این که ناخدای کشتی او را مرخص کرده بود کارش را ترک نکرد و در داستانهای مکرر مرتبط با فاجعه تایتانیک، قهرمانی او مورد ستایش قرار گرفته.
پیامهای تایتانیک موجب وحشت و ناباوری سایر کشتیها شده بود. در ساعت 2:10 دقیقه بامداد برق این اقیانوس پیمای لوکس قطع و دستگاه مارکونی خاموش شد. سینه جلوی کشتی کاملا زیر آب رفته و عقب کشتی از آب بیرون زده بود.
حدود ساعت 2:20 دقیقه بامداد کشتی دو نیمه شد و هر دو نیمه شروع کرد به فرو رفتن در آب تا نشستن در کف اقیانوس اطلس.کمتر از دو ساعت بعد از غرق تایتانیک، کشتی کارپیتا به محل حادثه رسید و 700 نفر را که توانسته بودند با استفاده از قایقهای نجاتی که ظرفیت تنها نیمی از سرنشینانش را داشت، فرار کنند نجات داد.
تخمین زده میشود که 1500 نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند.
'محل دفن'
در سال 1985 قطعات لاشه کشتی در فاصله 740 کیلومتری نیوفاندلندِ کانادا کشف شد. هم قسمت جلو و هم عقب کشتی در عمق 4هزار کیلومتری دریا، درست در همان جایی که یک قرن قبل در بستر دریا نشسته بود، قرار داشت. از سال 1987 شرکت آر ام اس تایتانیک، بیش از 5هزار و 500 قطعه اشیاء نقره، چینی یا سکههای طلا را از کشتی بیرون آورده و هشت ماموریت اکتشافی انجام داده.
ولی سال قبل برای اولین بار پس از 15 سال یک تیم بین المللی از کاشفان دریاهای عمیق گزارش دادند که قسمتهایی از تایتانیک به سرعت در حال از بین رفتن است.
تردید در فرضیههای مربوط به غرق شدن تایتانیک
یک سال پیش یک تیم اکتشافی بینالمللی گزارش داد که بخشهایی از لاشه کشتی به سرعت درحال از بین رفتن است
سپس در اوایل امسال شرکت آر ام اس تایتانیک، اعلام کرد که با استفاده از روباتهای زیرآبی قصد دارد تا تابستان سال 2021 سیستم بی سیم مارکونی را از آب بیرون آورد. اعلام این نقشه موجب طرح پروندهای در ایالت ویرجینیای آمریکا شد که اکنون در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر است.
یک قاضی در ابتدا اجازه این عملیات را داده و گفته بود دسترسی به این رادیو "به میراث به جا مانده از خاطره ماندگار غرق تایتانیک، آنهایی که زنده ماندند و کسانی که جانشان را فدا کردند، کمک خواهد کرد. ". ولی استدلال وکلای فدرال آمریکا این است که این عملیات غیرقانونی است.
سال گذشته آمریکا و بریتانیا برای تضمین این که آرامگاه ابدی بیش از 1500 مسافر و خدمه تایتانیک حفظ شده و محترم شناخته شود، موافقتنامهای امضا کردند.
وان حمام کاپیتان در سال 1996 عکاسی شد، اما الان چیزی از آن باقی نمانده
یکی از مشاوران بازیابی و نجات، گفته است بعید به نظر میرسد اجساد قربانیان در محل لاشه تایتانک موجود باشد. ولی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که نماینده منافع عمومی در این پرونده است میگوید عملیات تجسسی این خطر را دارد که ممکن است موجب تعرض به اجسادی شود که ممکن است هنوز در داخل بدنه تایتانیک باشند.
اداره مورد بحث میگوید: "حتی اگر در جریان غرق کشتی، آب وارد قسمتهای داخلی بدنه کشتی، به خصوص قسمت صحیح و سالم جلوی آن شده باشد، امکان دارد از آسیب امواج خارج از کشتی در امان مانده باشد. "این نوع محیطهای تک افتاده نوعی حالت سکون ایجاد میکند؛ جایی که فشار دایم، درجه حرارت پایین، جریان نداشتن آب و متلاطم بودن سطح آب، سبب میشود که اجسام ارگانیک برای قرنها حفظ شوند. ".
داستان کشتی تایتانیک همه را در سرتاسر دنیا متحیر کرده
برتون هانچک، رئیس آر ام اس تایتانیک، هشدار داده که وقت زیادی باقی نمانده و در دفاع از برنامه اعلام شده میگوید این برنامه "بخش قابل توجهی از تاریخ را زنده خواهد کرد. "
برتون هانچک، میگوید در حالی که بسیاری از اشیایی که هنوز در داخل و یا اطراف لاشه تایتانیک باقی مانده میتواند نسلها را با واقعیات زندگی مسافران کشتی آشنا کند، تنها یک شیئی است که داستان تمام نجات یافتگان را در خود دارد.
"در نهایت تنها علت وجودی نسلهای بی شمار خانوادههای زیادی این است که رادیو از جانب اجداد آنها فریاد کشیده و درخواست کمک کرده بود، سیستم رادیویی مارکونی، قهرمانی است که هنوز قدرش دانسته نشده. "