تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

  داستان شکست استارت‌آپ Move Networks‌

تجربیات مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های ناموفق

در فضای استارت‌آپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم.

برای این منظور اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های ناموفق کرده‌ایم تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارت‌آپ‌های نوپایی که در آغاز راه هستند. در ادامه به داستان دو شرکت از این مجموعه می‌پردازیم:

  داستان شکست استارت‌آپ Move Networks‌

 شرکتMove Networks که زیرمجموعه‌‌ شرکت EchoStar است، نسل بعدی تلویزیون زنده و چندکاناله را بر روی اینترنت ارائه می‌‌داد. این شرکت با بهبود فناوری پخش انطباقی خود، مدیریت محتوا، بسته‌‌‌ اشتراک، صدور صورت‌‌حساب و مدیریت حقوق دیجیتال را با هم ادغام کرد تا بتواند از طریق اینترنت، تجربه‌ چندرسانه‌‌ای غنی را ارائه دهد. پلت‌‌فرم Move Networks این قابلیت را در اختیار شرکت‌‌ها می‌‌گذاشت که هم از طریق سرویس‌‌های مبتنی بر ثبت‌‌نام و هم از طریق راهکارهای تبلیغاتی پیشرفته، کسب درآمد کنند. فیلم‌‌های این سایت با بالاترین کیفیت و بدون‌وقفه و تاخیر پخش می‌شدند.

فوریه‌‌ 2009 با اخراج شدن 30‌درصد از کارکنان Move Networks، زمزمه‌‌هایی از بروز مشکلات در شرکت به گوش رسید. این در حالی بود که اوت 2008، مایکروسافت در راستای گسترش روابط راهبردی خود با این شرکت، در سری سوم سرمایه‌گذاری‌ شرکت کرده بود.

آوریل 2009، Move Networks برای افزودن قابلیت پخش تلویزیون روی کامپیوتر، شرکت Inuk را خرید و جولای همان سال، در تلاش برای تبدیل‌شدن از شرکت پخش ویدئویی به شرکت فروش IPTV به ISPها، رکسانه آستین را به‌ عنوان مدیرعامل معرفی کرد. در واقع در این مقطع بود که شرکت با تغییر نقطه‌‌‌ تمرکز خود، از عمل‌کردن به وعده‌‌هایش بازماند و مشتریان اصلی رسانه را از خدمات خود محروم ساخت.

Move Networks، به‌ عنوان فناوری پیش‌‌فرض پخش ویدئو برای سایت‌‌های پخش صاحب‌‌نامی مثل ABC و Fox انتخاب شده بود، اما در عرض یکی دو سال، با تغییرات رخ‌داده در حوزه‌‌‌ فناوری، اقبال گسترده‌ نسبت به Adobe Flash و انصراف شرکت‌‌های طرف قرارداد از به‌‌کارگیری فناوری سابق و نیاز به plugin، این شرکت در محاصره قرار گرفته و تسلیم شد. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست محصول این شبکه، داشتن هزینه‌‌ اضافی نسبت به دیگر فناوری‌‌های ویدئویی به‌خاطر نیاز به تجهیزات کدگذاری سفارشی و … بود‌ که برای آن فکری نشده بود. در واقع Move Networks به‌‌علت مدیریت ضعیف، از دو سال و اندی مزیت فناوری خود بهره نگرفته و هزینه‌‌های بیهوده‌‌ای برای پرسنل مهندسی خود و تبلیغات انجام داده بود که نتیجه‌‌ای در برنداشت.

فوریه‌‌ 2010، 15 درصد از نیروی کار اخراج شده و تعداد کارکنان به 107 نفر کاهش یافت. ژوئن همان سال، پس از استعفای مدیرعامل، خبر فروش Move Networks در توییتر اعلام شد.

  داستان شکست استارت‌آپ: DoubleTwist

شرکتPangea Systems در سال 1993 با هدف ارائه پرتال‌های آنلاین در حوزه بیوتکنولوژی شروع به‌کار کرد و در دسامبر 1999 به DoubleTwist تغییر نام داد.

این شرکت که تیم علمی زبده‌ای؛ متشکل از متخصصان حوزه‌‌ بیوشیمی، بیولوژی مولکولی، شیمی پروتئین، بیوانفورماتیک، علوم رایانه‌ای و بیولوژی محاسباتی داشت، عرضه‌ محصولات خود را از سال 2000 آغاز کرد:

* DoubleTwist محیط جست‌وجویی است که تقریبا 25 ژنوم متمایز و دیگر پایگاه‌های داده‌‌ علمی را ادغام کرده و امکان تحلیل اطلاعات ژنومی و ذخیره‌سازی نتایج این تحلیل را با استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پلت‌فرم و ابزارهای‌های کاربردی این شرکت شامل:

* پروفسی(Prophecy) پایگاه داده‌‌ انحصاری ژنوم انسانی شرکت‌ و نرم‌افزاری برای تفسیر و بصری‌سازی داده‌هاست.

* ژن فورست هم مشابه ابزار قبلی است با این تفاوت که شامل توالی ژن‌هایی است که به‌صورت آزمایشی برای فعال‌شدن یا روشن‌شدن در سلول‌های خاص تحت‌شرایط خاص مشخص شده‌اند.

* CAT محصول نرم‌افزاری شرکت برای پردازش و تحلیل پایگاه‌های داده‌‌ توالی ژن‌های بزرگ است.

مارس 2001 در زمان رکود شدید و سقوط ارزش سهام بیوتکنولوژی، DoubleTwist که شش ماه قبل تصمیم به عرضه‌ اولیه‌ سهام عمومی خود گرفته بود، انصراف داد، چراکه اندازه‌ بازار طوری نبود که چنین شرکتی در حوزه‌ انفورماتیک بتواند به ارزش‌گذاری مطلوب دست یابد. همچنین بیوانفورماتیک بازار رقابتی و محدودی داشت‌ و ابزارهای ارائه‌شده توسط شرکت توان رقابت با ابزارهای بیوانفورماتیک شرکت‌هایی مثل Incyte Genomics، Celera Genomics، CuraGen و منابع ژنومیک اینترنتی مثل GenBank را نداشت چراکه اطلاعات موجود در آنها ارزش افزوده چندانی نداشتند.

چند ماه بعد، روزنامه‌‌ اینترنتی شرکت یعنی DailyTwist بسته شد. ژانویه‌‌ 2002، هیات‌مدیره، مدیر ارشد عملیاتی سابق شرکت؛ یعنی رابرت ویلیامسون را جایگزین جان‌کوش در مسند مدیرعاملی کرد و کوش رئیس هیات‌مدیره شد. دو ماه بعد، ویلیامسون با ابراز تاسف، از پایان یافتن کار شرکت به‌‌علت نداشتن درآمد– به‌‌رغم برخورداری از محصولات خوب و تیم باتجربه- سخن گفت. درآمد شرکت هرگز آنقدر بالا نرفت که برای زنده‌ماندنش کفایت کند، به این ترتیب در ماه ژانویه، تعداد اعضای دابل‌توئیست از 200 نفر به 60 نفر رسید و این شرکت در نهایت به پایان راه خود رسید.

منبع: ecomotive.ir

 

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر