دلار و اوراق راه فلز زرد را بستند

سقوط موازی طلا و بیت‌کوین

دنیای اقتصاد : در حالی که صعود طلا به میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری سبب شده بود که گمانه‌زنی‌ها درباره صعود بیشتر این فلز ارزشمند در همین ابتدای سال ۲۰۲۱ مطرح شود، قیمت هر اونس طلا طی ۴ روز معاملاتی در حدود ۱۰۰ دلار سقوط کرد

دو دلیل اصلی کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر به قدرت گرفتن موضعی ارزش دلار آمریکا و همچنین افزایش نرخ بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا بازمی‌گردد. شاخص دلار آمریکا هفته گذشته تا میانه کانال 89 واحدی کاهش پیدا کرد، اما با جهش روزهای اخیر خود که در حدود یک درصد موجب افزایش ارزش پول آمریکایی شده است، مجددا توانست به میانه مرز 90 واحدی بازگردد. نرخ سود اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید 10 ساله نیز به بالای یک درصد رسیده است؛ موضوعی که هزینه‌ فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد و از این طریق موجب کاهش تقاضای طلا می‌شود.

طلا در اولین روز کاری بازارهای جهانی نیز معاملات خود را با سقوط قیمت شروع کرد و به محدوده هزار و 830 دلار ریخت. البته در ادامه روز توانست به بالای هزار و 850 دلار نیز بازگردد.

موازی با سقوط طلا، بیت‌کوین نیز در روزهای گذشته افت قیمت شدیدی را پس از رسیدن به قله 42 هزار دلاری تجربه کرد و تا محدوده 34 هزار دلاری نیز پایین رفت. افزایش نرخ بازدهی اوراق و افزایش ارزش دلار بازار بیت‌کوین را نیز تحت تاثیر قرار داد و سبب ایجاد موجی از فروش در این بازار شد.

مهم‌ترین بازیگر بازار در 2021

طلا در روز گذشته با رسیدن به مقاومت اساسی 1835 دلاری در ابتدای روز، از خود مقاومت نشان داد در حالی که صعود نرخ سود اوراق 10 ساله آمریکا به بالای یک درصد و متعاقبا افزایش تقاضای دلار همچنان بر قیمت فلز زرد فشار می‌آورد. همچنین سخنان ریچارد کلاریدا، معاون رئیس فدرال رزرو در مورد چشم‌انداز اقتصادی آمریکا نیز در کانون توجه سرمایه‌گذاران بود. کلاریدا پیش‌بینی کرد که به دلیل توزیع واکسن کرونا و افزایش فعالیت‌های اقتصاد و همچنین هزینه‌های بیشتر دولت در سال 2021، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان عملکرد چشمگیری را رقم خواهد زد. پس از آنکه داده‌های بازار کار آمریکا نشان داد که در آخرین ماه از سال 2020، ریکاوری اقتصاد آمریکا با اختلالی جدی مواجه شده است، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که روز 20 ژانویه سکان قدرت را به دست خواهد گرفت، از افزایش پرداخت‌های مستقیم به خانوارها و همچنین کمک به دولت‌های محلی سخن گفت. پیش‌بینی می‌شود جو بایدن پس از کسب اکثریت کرسی‌های سنا توسط دموکرات‌ها، راه آسان‌تری برای پیاده‌سازی برنامه‌های خود داشته باشد. موضوعی که می‌تواند در سال 2021 به مهم‌ترین عامل نوسانات بازار جهانی تبدیل شود. دو عامل اصلی حمایت‌کننده قیمت طلا در مقطع کنونی نیز عبارتند از: اوضاع وخیم پاندمی کرونا در روزهای اخیر و همچنین پایین‌ نگه داشتن نرخ بهره در سطحی نزدیک به صفر.

بیت‌کوین در کف یک هفته‌ای

افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا و افزایش ارزش دلار این کشور، بازار بیت‌کوین را بی‌نصیب نگذاشت؛ بیت‌کوین پس از دو روز نزولی آخر هفته، روز گذشته در ساعاتی از روز افتی بیش از 13 درصد را تجربه کرد تا ارزش پرطرفدارترین رمز ارز جهان به کانال 34 هزار دلاری سقوط کند. بیت‌کوین در تمامی چهار هفته گذشته رشد دو رقمی هفتگی را به ثبت رسانده بود و توانست مرزهای جدید قیمتی را یکی پس از دیگری فتح کند. اقتصاددانان بانک جی‌پی‌مورگان هفته پیش مدعی شدند در صورتی که بیت‌کوین تبدیل به یکی از مقاصد امن دارایی شود می‌تواند تا قله 146 هزار دلاری صعود کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان