ویژه‌های مشرق؛

واعظی: بنا نداریم اشتباه ۸ ساله منتقدان برجام را برجسته کنیم/ چون به FATF نپیوستیم، مردم رغبتی برای حضور در انتخابات ندارند

ارگان رسانه‌ای دولت تاکید کرده که «مخالفان برجام امروز جایگزینی بهجز برجام ندارند». این ادعا در حالی است که صاحبنظران تاکید دارند که اولویت اصلی باید «بی اثرکردن تحریم‌ها» باشد و برای آن راه حل دارند.

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

*******

**واعظی: بنا نداریم اشتباه 8 ساله منتقدان برجام را برجسته کنیم

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«مخالفان برجام در دو دولت روحانی، هرچه توانستند علیه دولت و برجام گفتند، اما امروز جایگزینی بجز برجام ندارند و باز هم امریکا را به توافقی ارجاع می‌دهند که خود مطلقاً آن را قبول نداشتند».

در ادامه این گزارش، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه با ارگان رسانه ای دولت گفت:«امـروز و در این شرایط، مـــا نمی خواهیم به این موضوع بپردازیم، زیرا مسأله امروز ما تأمین منافع ملی و حل مشکلات مردم است. از این رو ما اکنون نمی‌خواهیم این اشتباهی را که اینها (منتقدان دولت و برجام) در این هشت سال مرتکب شدند و مدام با حرف‌های خودشان، فشار را بر ما مضاعف کردند، برجسته کنیم یا به آن بپردازیم. امروز نمی‌خواهیم به جای یافتن راه حل مشکلات مردم، دعوای حاشیه‌ای درست کنیم».

واعظی در ادامه گفت:«من دو یا سه ماه قبل براساس تحلیلی که داشتم، گفته بودم که پایان کار دولت فعلی امریکا است و ما ان‌شاءالله در آینده تحریم‌ها را می‌شکنیم و آنان را برمی‌داریم. در آن زمان بسیاری از این گفته تعجب کردند، اما امروز با اطمینان بیشتری می‌گویم که بنای ما بر این است که تحریم‌ها برداشته شود و دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند.»

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد:«دولت از ابتدا می‌دانست که برای آنکه امریکا را از نظر سیاسی در دنیا مفتضح کند و هم ما بتوانیم کار خود را انجام دهیم، نباید در زمین امریکا بازی کنیم...امریکا به این امید از برجام خارج شد که بلافاصله ایران هم از برجام خارج شود. اما ما براساس تحلیل و شناختی که از دنیا داشتیم، وارد این بازی نشدیم».

متاسفانه دولت آقای روحانی، یک توافق خارجی را به یک مسئله حیثیتی برای خود تبدیل کرده است. این رویکرد موجب شده است که دولت به هیچ عنوان اشتباهات خود درباره برجام را نپذیرفته و به انتقادات فنی و کارشناسی و دلسوزانه منتقدان و صاحبنظران نیز کم توجهی می کند.

دولتمردان تاکید داشتند که اولا تمامی تحریم ها و از جمله تحریم های بانکی، مالی، نفتی و پتروشیمی در دی ماه 94 بالمره لغو خواهد شد و ثانیا برجام آنقدر محکم و دقیق نوشته شده که دولت های بعدی آمریکا نمی توانند از توافق خارج شوند.

اما به دلیل متن ضعیف برجام و کم توجهی دولت به 28 شرط ابلاغی، نه تنها تحریم ها در دی ماه 94 لغو نشد، بلکه دولت آمریکا نیز بدون هیچ هزینه ای از توافق خارج شد.

ارگان رسانه ای دولت مدعی شده است که «مخالفان برجام امروز جایگزینی بجز برجام ندارند». این ادعا در حالی است که صاحبنظران تاکید دارند که اولویت اصلی باید «بی اثرکردن تحریم ها» باشد.

یک مثال روشن در مسئله «بی اثرکردن تحریم ها»، راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. اقدام افتخارآمیز جوانان مومن، متخصص و انقلابی که ضمن بی اثر کردن تحریم بنزین، موجب خودکفایی در تولید بنزین در کشورمان شد. این اقدام موجب شد تا تحریم بنزین ایران از روی میز دولت تروریست و غارتگر آمریکا کنار برود.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی-شهریور 95- گفته بود:«اگر ما وقتی برجام را تنظیم می کردیم دقت بیشتری می کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی آمد که از این قابلیت تفسیر بودن برجام سوءاستفاده کند».

لازم به ذکر است که ترامپ حدود 28 ماه پس از موعدی که دولتمردان و اصلاح طلبان درباره تاریخ لغو یکباره تحریم ها اعلام کرده بودند، از برجام خارج شد.

**چون به FATF نپیوستیم، مردم رغبتی برای حضور در انتخابات ندارند

«فرزانه ترکان» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«تا زمانی که تصمیمی درباره سیاست خارجی و لایحه پالمرو گرفته نشود، مردم مثل گذشته اشتیاقی برای حضور حداکثری در انتخابات نخواهند داشت. حتی اگر اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند یا کاندیداهای شاخص خود را در انتخابات معرفی کنند، به نظر می‌آید که مردم در حد انتظار به پای صندوق‌های رای نخواهند آمد. تا زمانی که قبل از برگزاری انتخابات در سیاست‌های کشور تغییری ایجاد نشود و سختگیرانه نسبت به پالرمو یا برجام رفتاری شود، احتمال اینکه مشارکت بالا در انتخابات، کم است.»

یکی از ویژگی های اصلی طیف اصلاح طلب این است که با مطالبات اصلی جامعه بیگانه است. در شرایطی که مردم با مشکلاتی از قبیل اجاره بهای سنگین مسکن، گرانی اقلام ضروری سبد خانوار، رکود در تولید، افزایش سرسام آور قیمت خودرو، خرید لوازم خانگی برای جهیزیه، اشتغال، حقوق معوقه، کاهش درآمد و از دست دادن شغل به دلیل شرایط کرونا و...دست و پنجه نرم می کنند، برخی فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که مشکل مردم، عدم پیوستن به اف ای تی اف است!

آقای ظریف تاکنون حداقل دو بار تاکید کرده است که تضمین نمی دهیم که با پیوستن به FATF مشکلات حل شود. حامیان FATF باید به این سوال پاسخ دهند که اجرای 95 درصدی دستورات این سازمان، چه گشایشی در امور بانکی ایجاد کرده است.

مقامات ارشد آمریکایی صراحتا اعلام کرده اند که هدف اصلی FATF بستن مسیرهای دورزدن تحریم از سوی ایران و هوشمندسازی تحریم های ضدایرانی و ملزم کردن بانک های ایران برای اجرای لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکاست.

بر فرض محال اگر ایران لوایح پالرمو و سی اف تی را هم بپذیرد، اف ای تی اف در گام بعدی، بهانه جدیدی را مطرح کرده و دستورات جدید در حوزه محدودیت های موشکی و دفاعی را مطرح می کند. حتی اگر بر فرض محال ایران دستورات اف ای تی اف در حوزه موشکی را هم بپذیرد، این سازمان در گام بعد وارد حوزه های دیگر از جمله مقابله ایران با گروهک های تروریستی در منطقه و موضوع حقوق بشر خواهد شد و...این روند همچنان ادامه دارد؛ اقدامات نقد ایران در مقابل وعده های نسیه اف ای تی اف.

مردم اکنون از وضعیت مسکن، خودرو، دلار، قیمت اقلام خوراکی، قیمت لوازم خانگی و به طور کلی درباره مسائل معیشتی گلایه مند هستند و این مسئله هیچ ربطی به عدم نپیوستن به FATF ندارد.

** تنها راه حل مشکلات،آشتی ملی و اعلام عفو عمومی است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محمدجواد حجتی کرمانی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«تنها راه‌حل مشکلات داخلی این است که با اعلام "آشتی ملی" و عفو عمومی و دعوت عام از همه احزاب و گروه‌ها و افراد سوار بر قطار انقلاب و "پیاده‌شدگان" یا "رانده‌شدگان" برای تجدید بنای ویران شده وحدت عام ملی از سوی رهبر انقلاب، به کینه‌ها و دعواها و جنجال‌ها و شعارها و غوغاگری‌ها و فحش‌ها و تهمت‌ها و دشمن‌آفرینی‌های داخلی و خارجی خاتمه داده شود... "ام الامراض" این انقلاب، اختلاف است و درمانی جز "آشتی ملی" ندارد».

برخلاف ادعای این فعال اصلاح طلب، راه حل مشکلات داخلی، کنارزدن فعالین فتنه 88 از مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز است.

جماعتی که برای رسیدن به قدرت، خطاب به سران آمریکا نامه نگاری کرده و توصیه می کنند که تحریم های فلج کننده علیه مردم ایران تصویب شود، شایستگی حضور در مناصب ارشد مدیریتی، اجرایی و تقنینی را ندارند.

طیفی که بدون هیچ مستندی، دروغ تقلب را مطرح کرده و در مقابل قانون، گردن کشی می کند و آدرس آشوب های خیابانی می دهد، مرتکب خطایی نابخشودنی شده است و نمی توان این خیانت را بزک کرد.

رهبر معظم انقلاب- 27 بهمن 95- فرمودند:«یک عده‌ای تعبیر "آشتی ملی" را می‌گویند؛ اینها به نظر من معنی ندارد؛ مردم با هم متحدند؛ چرا می‌گویید آشتی؟ مگر مردم باهم قهرند؟ بله، مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند. با آنها که به روز عاشورا اهانت کردند قهر هستند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان