ماهان شبکه ایرانیان

اصول تمیز کردن شیشه برای شیشه های داخلی و بیرونی پنجره های مختلف

اگر گمان دارید تمیز کردن شیشه و پنجره به ویژه شیشه های بیرونی کاری سخت و دشوار است در این مطلب قصد داریم شما را با اصول ساده تمیز کردن شیشه آشنا سازیم تا نتیجه زحمت شما شیشه های شفاف و براقی باشد.

اصول تمیز کردن شیشه برای شیشه های داخلی و بیرونی پنجره های مختلف

همانطور که از تماشای منظره بیرون از شیشه و پنجره های ساختمان لذت می برید، باید توجه داشته باشید که در طی زمان کثیف و آلوده می شوند و نیاز است تا آن ها را تمیز کنید. احتمالا تصور می کنید این کار بسیار سخت و دشوار است اما اگر با اصول آن آشنا باشید می توانید تمیز کردن شیشه و پنجره های منزل را نوعی تفریح تلقی کنید.

اصول ساده تمیز کردن شیشه و پنجره های منزل

از آنجا که شیشه و پنجره ها همواره در معرض گردو غبار ، برف باران و … هستند به این ترتیب خیلی سریع کثیف می شوند. احتمالا بیشتر افراد از تمیز کردن شیشه و پنجره های ساختمان یا منزل اصلا خوششان نمی آید و آن را کاری سخت و دشوار می دانند. اما اگر به نگهداری شیشه های منزل توجه نکنید خیلی زود کثیف شده و ظاهری نازیبا پیدا می کنند. ضمنا تماشای مناظر بیرون نیز لذت بخش نخواهد بود. از این رو قصد داریم شما را با اصول ساده این کار آشنا سازیم تا هم خستگی کمتری احساس کنید و هم تمیز کردن شیشه و پنجره را نوعی تفریح بدانید.

اصل اول: عملیات پیش از تمیز کردن شیشه

1. ابتدا وسایل مورد نیاز شامل دستکش،اسفنج یا فرچه، طی پلاستیکی مخصوص شیشه (برای خشک کردن)، پارچه مناسب(برای خشک کردن) یا پارچه میکروفیبر، سطل آب، محلول تمیز کننده و یک حوله بزرگ برای جلوگیری از نشت آب به درون منزل را تهیه کنید.

2. قبل از شروع کار یک حوله بزرگ زیر پنجره قرار دهید تا آب به درون خانه نشت نکند.

3. حالا اول باید لکه هایی مانند اثرات گرد و غبار، رسوبات گل و لای باران، خرابکاری پرندگان و … را از روی شیشه و پنجره با استفاده از یک اسفنج و محلول شیشه شوی پاک کنید. به این صورت که محل لکه را با اسپری خیس نموده و با اسفنج روی آن بکشید. بعد با آب شسته و به وسیله یک دستمال مرطوب محل را تمیز کنید. سپس مقداری سرکه سفید را داخل آبپاش بریزید و روی محل لکه اسپری نمایید. پس از پنج دقیقه با اسفنج یا پارچه مناسب لکه را از روی شیشه برداشته و اگر لکه روی شیشه خیلی سفت شده بود به وسیله یک تیغ خیلی آهسته کناره های لکه را بخراشید و آن را به آهستگی از روی شیشه جدا نمایید.

4. اگر روی شیشه برچسب یا اتیکت های تبلیغاتی مشاهده کردید از بین بردن چسب و لایه های چسبنده کار سختی خواهد بود ولی با تهیه یک اسپری تمیز کننده چسب و برچسب می توانید این مشکل را برطرف کنید. اسپری را روی برچسب زده و چند دقیقه ای صبر کنید. بعد یک تیغه باریک را زیر برچسب قرار داده و خیلی آهسته آن را از شیشه جدا نمایید. در پایان با یک حوله مواد باقی مانده روی شیشه را تمیز کنید.

5. پنجره بازشو را نیز باید جدا کرده و درز و لولاهایش را خوب تمیز کنید. پس از جدا نمودن بخش بازشو پنجره کمی اسپری تمیز کننده روی آن پاشیده یا مقداری سرکه یا مایع ظرفشویی درون لیوانی پر از آب ریخته و با یک اسفنج به آهستگی روی تمام قسمت ها بکشید. بعد آشغال و گردو غباری که در درزها می بینید را با یک دستمال یا حوله نرم پاک کرده و در نهایت پنجره را سرجایش قرار دهید.

6. پنجره های بیرونی ساختمان بیشتر در معرض آلودگی و چربی هستند از این رو چنانچه شیشه ها خیلی کثیف بودند با استفاده از  یک شیلنگ آب یا یک دستمال بدون پرز و آب لکه های روی شیشه را پاک کنید و اگر در درزها یا لولاهای پنجره آشغالی مشاهده کردید با جاروبرقی یا جارو شارژی تمیز کنید.

اصل دوم: تمیز کردن شیشه های داخلی و بیرونی

1. پس از اینکه گردوغبار روی شیشه را با محلول تمیز کننده و حوله کاغذی یا روزنامه پاک کردید. اگر پنجره منزلتان دارای قسمت بندی های کوچک است یک اسفنج بردارید و اگر شیشه ها بزرگ هستند از یک طی با سر حوله ای یا اسفنج استفاده کرده و آن را درون محلول تمیز کننده داخل سطل فرو برده و بعد چلانده تا آب اضافی خارج شود. سپس به تمیز کردن تمام قسمت های پنجره بپردازید. در پایان شیشه را با دستمال مناسبی خشک نمایید. می توانید محلول تمیز کننده را به روش خانگی و با استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی و یک لیتر آب یا یک لیوان سرکه سفید و یک لیوان آب تهیه کنید.

2. حالا آب را روی پنجره اسپری کنید یا با شیلنگ روی پنجره آب پاشیده و با طی مخصوص شیشه به فرم حرکت های عمودی شیشه را تمیز نمایید. اطمینان حاصل کنید طی کوچک کاملا به پنجره می چسبد و هر ناحیه را که طی کشیدید طی را روی قسمت بعدی طوری بگذارید که دقیقا کنار قسمت قبل یا چند سانتی متر درون قسمت قبل قرار گرفته باشد تا روی شیشه رد ایجاد نکند. چنانچه طی خیس شد و مشاهده کردید که روی شیشه رد انداخته آن را با دستمالی خوی خشک کرده و دوباره به کار ادامه دهید.

3. در پاپان روی یشیشه ها و هر قسمتی که خیس شده و آب ریخته را با پارچه ای مناسب و جاذب آب خشک نمایید. با این کار از ایجاد لکه روی شیشه جلوگیری می کنید. پس از خشک شدن مشاهده خواهید کرد که شیشه و پنجره ها چقدر درخشان و براق شده اند.

چند نکته:

  • برا محافظت خودتان از بخار مواد شوینده از ماسک صورت بهره بگیرید.
  • سعی کنید همواره شیشه و آینه های منزل را گردگیری کنید چرا که نظافت آینه و شیشه هایی که تایم طولانی تمیز نشده اند امر دشوارتری خواهد بود.
  • هنگام ظهر یا زمانی که آفتاب در بالاترین وضعیت خود قرار دارد به شستن پنجره ها اقدام نکنید. چرا که هرچه پنجره را بشویید خیلی سریع خشک می شود و احتمال کثیف ماندن آن وجود دارد.
  • بهره گیری از محلول سرکه سفید و آب می تواند شیشه های شما را بسیار شفاف و براق کند. البته در حد اضافه کردن دو سه قاشق سرکه به یک سطل آب.
  • دستمال میکروفیبر و نرم برای پاک کردن شیشه ها خیلی مناسب است و برخی اعتقاد دارند روزنامه یا پارچه نخی برای پاک کردن آینه ها گزینه مناسبی هستند.

  • پاک کردن قسمت داخلی شیشه ها را به صورت افقی و قسمت بیرونی را به صورت عمودی انجام دهید. این عمل لکه های مختلف در اطراف شیشه را محو نموده و مشخص می کند هر لکه به کدام قسمت مربوط است.
  • پاک کردن شیشه و آینه را از قسمت بالا به پایین انجام دهید. اگر عکس این کار انجام شود زحمت شما دوچندان می شود.
  • خمیر ریش آقایان نیز نه تنها شیشه و آینه را تمیز می کند بلکه همه رگه و لک ها را هم پاک می کند.
  • می توانید برای از بین بردن لکه های سخت روی آینه از یک پنبه آغشته به استون بهره بگیرید و به آرامی روی آینه بکشید تا لکه پاک شود.
  • پاک کردن شیشه های که آثار رنگ روی آن ها باقی مانده را با استفاده از یک تیغ تک لبه انجام داده به این صورت که اول لکه را با تیغ تراشیده و سپس باقی مانده لک را سریعا با تینر پاک کنید.
  • در مورد پاک کردن سطوح بیرونی شیشه ها بهتر است از مواد شوینده قوی تر بهره بگیرید چرا که این قسمت بیشتر در معرض آلودگی می باشد. مخصوصا اگه سطوح خارجی شیشه ها را در ایام طولانی مدت مثل خانه تکانی عید انجام می دهید حتما سعی کنید به اندازه کافی محلول قدرتمندی استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان