وبلاگ مشرق

هدیه‌ای از ایران برای تودیع ترامپ/ باید نازِ ما را برای حضور در انتخابات بکشید!

یک نماینده مستعفی مجلس ششم که سابقه دستگیری در فتنه ۸۸ را نیز دارد، به تازگی در اظهاراتی پیرامون کارنامه نظام جمهوری اسلامی اینطور گفته است که "ما هم کارنامه نداریم و هم فاسدیم"!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

حرف‌های بازداشتی فتنه 88 و نماینده مستعفی مجلس ششم درباره کارنامه نظام:

هم کارنامه نداریم هم فاسدیم!

علی تاجرنیا، فعال اصلاح‌طلب، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از بازداشتی‌های فتنه 88 در یک مصاحبه با اعتمادآنلاین اظهار کرده است: امروز بعد از گذشت 42 سال –از انقلاب اسلامی- باید به این مطلب مهم فکر کنیم که خروجی این نظام در عرصه‌های مختلف عقیدتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چه بوده است و آیا می‌توانیم نمره قبولی در این زمینه‌ها بدهیم یا نه!؟

او می‌افزاید: بدون شک هم مردم و هم بخش زیادی از بدنه مسئولان نظام نمره قابل قبولی به این کارنامه و عملکرد نمی‌دهند و این واقعیت را باید پذیرفت تا بتوان در جهت اصلاح امور گام برداشت.

تاجرنیا در اظهارات خود همچنین می‌گوید: متاسفانه هر چقدر از ابتدای پیروزی انقلاب به این سمت حرکت کرده‌ایم عمدتاً مشکلاتی مثل فساد سیستماتیک و ساختاری، ناکارآمدی مدیران و مشکلات و مسائل اقتصادی بیشتر شده که کمتر نشده است. این مسائل در ادامه می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. [1]

*رسوبات اصلاح‌طلبی و چهره‌های تندروی این جریان خاص سیاسی اصرار فراوانی بر سیاه‌نمایی از چهره نظام اسلامی و بن‌بست‌نمایی و مفسدنمایی از نظام اسلامی دارند.

این در حالی است که به گواه منطق و بر اساس اسناد مشهود؛ نظام جمهوری اسلامی ایران در یک مسیر کاملا صحیح، پر از دستاورد و ضد فساد حرکت می‌کند و حتی مایه مباهات نظامات سیاسی در جهان و مایه مباهات اسلام عزیز نیز هست.

صد البته ایران اسلامی نیز مثل تمام کشورهای دیگر دنیا با مشکلاتی در اقتصاد و معیشت و غیره مواجه است. اما سطح‌بندی و نگاه منطقی به این مشکلات و مقایسه آنها با گذشته حقایق زیادی را آشکار می‌کند.

در بحث فساد نیز امثال تاجرنیا گویا نمی‌دانند که گزینه "فساد صفر" یک محال عقلانی است و حتی در حکومت امام معصوم نیز شاهد فساد بوده‌ایم. فلذا یک نظام ضد فساد؛ نظامی است که قصد مداهنه یا قانونی‌سازی در مقابل فساد را نداشته باشد و با هر میزانی از آن در هر سطحی برخورد کند.

فلذا می‌بینیم که نظام اسلامی در بحث برخورد با مفسدین یکی از پیشروترین نظامات جهان است و مثل فرانسه هم نیست که دچار فساد سیستمی باشد و به نفع قدرتمندان و ثروتمندان؛ علیه کم‌درآمدها قانون مالیاتی تصویب کند!

علت اینکه چرا امثال تاجرنیا در این سطح از دشمنی با نظام اسلامی قرار دارند که حتی واقعیات علنی را هم کتمان می‌کنند را بایستی به قضاوت عمومی گذاشت.

و صد البته انتظار دوستی از افرادی که در سابقه آنها چیزی جز عداوت با نظام اسلامی و استعفا و خشونت علیه رأی مردم دیده نمی‌شود؛ یک انتظار ساده‌لوحانه است...

به این مسئله نیز باید توجه داشت که جریانات و رسانه‌های مدعی فعالیت حزبی، کار در ذیل ساختار نظام و نواندیشی چرا هنوز برای این افراد فرش قرمز پهن می‌کنند و به چنین افراد معلوم‌الحالی تریبون می‌دهند!؟

***

"ترامپ ایران را به کشوری فقیر تبدیل کرد! "

هدیه‌ای از ایران برای تودیع ترامپ

علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"دونالد ‌ترامپ نه تنها مظالم فراوان مردم ایران به کار برد بلکه با تحریم‌های فراقانونی و به‌بهانه سرنگونی حکومت تهران، حق حیات را از مردم ایران گرفت و ایران ثروتمند را در کنار فساد و سوءمدیریت داخلی به کشوری فقیر تبدیل کرد که شایسته مردم عزیز ایران نبود."

او همچنین می‌نویسد: روند استیضاح ترامپ و بسته شدن کلیه راه‌های تدارکاتی و مراوداتی ترامپ با ارتش میلیشیای اراذل و اوباش توسط توئیتر، فیس‌بوک، یوتیوب و بقیه، از نظر حیثیتی، ضربه سنگینی برای یک رئیس‌جمهور قدرقدرت به شمار می‌رود. از این‌رو می‌توان گفت بدون هزینه ایران، قادر متعال، انتقام شهید سردار سلیمانی که با دستور مستقیم ترامپ ترور شد، بازستاند. نیرو و انرژی ایران، در این موقعیت خطیر، باید صرف سازندگی اقتصادی و رشد و توسعه کشور شود تا مقداری از آلام مردم رنجدیده‌مان تسکین یابد. [2]

*این از مظلومیت نظام جمهوری اسلامی است که با وجود کارنامه‌ای درخشان در همه ابعاد و خاصّه در تلاش برای ایمن‌سازی مردم و اقتصاد کشور از ضربات خارجی؛ اما با چنین بدگویی‌های باطلی در داخل کشور نیز مواجه است.

آقای خرّم که از حامیان سینه‌چاک رئیس‌جمهور روحانی و برجام بوده است گویا نمی‌داند که دوستان ایشان نظیر همین حرف‌ها و سیاه‌نمایی‌ها از وضعیت کشور را قبل از ترامپ و البته به بهانه‌های دیگر هم می‌زدند!

مگر این اسحاق جهانگیری نبود که زمانی در سال 95 گفته بود ایران در "شرایط ته درّه" است!؟ [3]

"خزانه خالیست" را چه کسی در گوش مردم نجوا کرد!؟

مگر این مرحوم هاشمی نبود که می‌گفت تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است!؟ آنهم در زمان دلار 8 هزار تومانی و پراید 30 میلیون تومانی؟

و مگر این مصطفای تاجزاده نبود که در دلار 10 هزار تومانی هم ابراز می‌کرد ما ایرانی‌ها گرسنه‌ایم!؟ [4]

پس مردم ایران نه با فردی به نام ترامپ که با یک جریان داخلیِ سیاه‌نما مواجه‌اند که جهان را از پنجره مطامع خود تفسیر می‌کند و البته به ناکارآمدی هم مبتلی است...

سناریوی این تراژدی البته غم‌انگیزتر نیز می‌شود!

زمانی که مردم و مخاطبان محترم بدانند شخص آقای خرّم زمانی در سال 93 خلاف همین حرف‌ها را گفته و طی یک یادداشت رسانه‌ای تصریح کرده بود:

"تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد تنها 23 درصد این وضعیت اقتصادی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی حاصل از عملکرد دولت‌های نهم و دهم بوده و بقیه آن به جهت سوء مدیریت دولت، دامنگیر کشور شده است. "[5]

دقت شود که امثال خرّم در آنروزها اصرار داشتند که بخش اعظم مشکلات کشور را به عملکرد دو دولت احمدی‌نژاد گره بزنند و از این بگویند که روحانی آمده است تا با "توافق نهایی" همه مشکلات را حل کند و کارهای شگرفی انجام دهد!

اما امروز که تشت رسوایی ناکارآمد بودن آقایان از بام افتاده است و از آتش برجام هم آبی گرم نشد؛ ‌ از ید بیضای ترامپ در فقیرسازی ایران حرف می‌زنند! و در یک جمله 2 حرف ناصحیح می‌گویند...

نخست آنکه ناکارآمدی خود را به ترامپ ربط می‌دهند و دو دیگر آنکه در اقدامی که ارسال یک هدیه ارزشمند برای ترامپ در روز تودیعش محسوب می‌شود؛ از فقیر بودن کشوری حرف می‌زنند که در جایگاه بیست و دومین اقتصاد جهان قرار دارد و صرفاً درگیر ناکارآمدی و سیاه‌نمایی یک جریان داخلی است.

البته این فرض خوشبینانه ماجراست زیرا نگاه بدبینانه می‌گوید این افراد برای ناراضی‌سازی مردم است که دست به سیاه‌نمایی و گرانی عمدی و بزرگنمایی از اقدامات ترامپ زده‌اند و به تکرار فتنه اقتصادی و آبان98 می‌اندیشند.

چون این جهان پر از تناقض و دروغ با هیچ منطقی جز تلاش برای تخریب ایران و ناامن‌سازی آن قابل توجیه نیست.

***

باید نازِ ما را برای حضور در انتخابات بکشید!

غلامعلی رجایی، فعال اصلاح‌طلب که از وی با عنوان "مشاور مرحوم هاشمی" یاد می‌شود به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا پیرامون انتخابات 1400 اظهار کرده است:

"اگر مردم پای صندوق‌ رای نیایند، پیام‌های بین‌المللی زیادی از این عدم حضور شنیده می شود و کار دولت منتخب را مشکل می‌کند. بنابراین حتی باید ناز اصلاح‌طلبان را بکشند تا آنها جنس خوبی عرضه کنند و مشتری بیشتری را جذب کنند. مغازه‌ای که یک نوع پارچه دارد خریداران ترجیح می‌دهند با همان لباس قدیمی کنار بیایند و جنسی نخرند. "

او می‌افزاید: نگرانم رییس جمهوری بعدی با یک رای حداقلی انتخاب شود. این موضوع پیام‌های منفی در داخل و بیرون خواهد داشت، امیدوارم این اتفاق نیفتد. [6]

*انجام وظیفه و عمل به تکلیف هرگز نیازمند منت‌گذاری و منت‌پذیری نیست.

به این معنی که اساساً شأن یک رجل و یا یک طیف و حزب سیاسی؛ حضور در عرصه انتخابات و تشویق فرایندهای دموکراتیک است. وگرنه یک رجل سیاسی که فرایندهای دموکراتیک را نمی‌پذیرد یا قصد تحریم آنرا دارد؛ هیچ فرقی با یک خائن یا جاسوس ندارد و این مشکل نیز با کار غیر عقلانی ناز کشی حل نمی‌شود.

منظور آقای رجایی هم در واقع تکرار سخنان رجال سطح یک اصلاحات است که می‌گویند حاکمیت باید نامزدهای بد سابقه و بی‌کارنامه ما را تأیید صلاحیت کند و گرنه مثل انتخابات مجلس یازدهم دست به تحریم انتخابات می‌زنیم!

ماجرای پارچه فروشی هم که رجایی به آن اشاره کرده در همین راستاست... با این تفاوت که آقای رجایی اولا نمی‌داند در "ابریشم فروشی" طبیعتا به جز ابریشم نباید چیز دیگری فروخت زیرا مردم آنرا به مثابه کلاهبرداری تلقی می‌کنند و ثانیا اگرچه بالابودن میزان مشارکت در انتخابات یک امتیاز است اما حیات و قوام انتخابات به رعایت مُرّ قانون است.

در واقع اصلاح‌طلبان قصد دارند یک گنجشک رنگ شده را به جای بلبل به نظام اسلامی و مردم قالب کنند. در این میان البته ریشخند انتخابات و نظام اسلامی به بهانه مشارکت کم نیز شعری نیست که بر آن رطل گران توان زد، زیرا همانطور که اشاره شد اصل بر رعایت مُرّ قانون است.

***

1_ https://etemadonline.com/content/458331

2_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/306137

3_ mshrgh.ir/671567

4_ mshrgh.ir/1130569

5_ https://www.farsnews.ir/news/13931019000767

6_ www.irna.ir/news/84187854/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان