باشگاه خبرنگاران: علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: یکی از موضوعات و مسائلی که در چند سال اخیر در صنعت خودرو مطرح بوده، اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا حاشیه بازار است. این موضوع دلایل متفاوتی دارد که دلیل آن عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است.
او بیان کرد: عرضه خودرو در چند سال اخیر از تقاضا بسیار کمتر بوده و عطش بازار به خرید خودرو موجب افزایش قیمت شده است. بنابراین، تا مادامی که این مشکل حل نشود، به نظر میرسد این موضوع یعنی اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار باقی خواهد ماند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: باید برای این مشکل به صورت ریشهای راه حلی در نظر گرفته شود و فکری به حال آن کرد. به نظر میرسد راه حل این مشکل تناسب کردن بین عرضه و تقاضا باشد، چه از طریق تولید داخل چه از طریق واردات، باید به این عطش پاسخ داد.
قاسمیان بیان کرد: بدیهی است که اگر تناسب تولید و عرضه با تقاضا انجام شود، شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خواهیم بود چرا که موجب ایجاد اشتغال، عدم خروج ارز و داخلی سازی میشود که در هر صورت باید فکری به آن شود. در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل عرضه بیش از تقاضا، خودروسازان مجبور میشوند خودرو را با سود صفر درصد با اقساط بلند مدت تحویل دهند تا تولید را حفظ کنند.
او افزود: ریشه ایترین راه حل برای این مشکل ایجاد یک تناسب بین عرضه و تقاضاست؛ بنابراین این موضوعاتی که اخیرا مطرح میشود مانند عرضه خودرو در بورس، اما واگرهایی دارد. برخی اعتقاد دارند با عرضه خودرو در بورس اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار کم میشود، اما به نظر صحیح نیست، چرا که حالت مزایدهای که در بورس وجود دارد و فضای احساسی که ایجاد میشود، به این عطش دامن زند و شرایط را از قبل بدتر خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته تنها تفاوتی که موضوع عرضه خودرو در بورس دارد، این است که سود ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه تا حاشیه بازار، به جای اینکه به جیب دلالان برود، به سمت کارخانه سرازیر میشود که این کار منشا مشکلات و مفسدههای دیگری خواهد بود.
قاسمیان گفت: بنابراین ریشه ایترین راه حل برای اینکه اختلاف قیمت تا کارخانه را حذف کنیم، ایجاد تناسب صحیح بین عرضه و تقاضا است و اینگونه عطش مشتری کم خواهد شد.