رشد ۳۳ هزار و ۲۳۰ واحدی شاخص بورس تهران

خبرگزاری فارس: بعد از ریزش پیاپی شاخص بورس اوراق بهادار تهران، در روز‌های گذشته، امروز شاخص کل در پایان معاملات بورس تهران 33 هزار و 230 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 183 هزار و 948 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 2705 واحد به رقم 433 هزار و 129 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 708 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 5.9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 790 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 861 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 16 هزار و 380 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم معامله‌گران امروز در دو بازار بیش از 23 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

رشد 33 هزار و 230 واحدی شاخص بورس تهران
نقشه معاملات بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند که نشان از رشد شاخص‌ها دارد، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 2.8 درصد رشد کردند، اما شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت در این معیار فقط.0.63 درصد افزایش یافت.

شاخص آزاد شناور در بورس 2.2 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 3.5 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 2.1 درصد افزایش یافت.

 

رشد 33 هزار و 230 واحدی شاخص بورس تهران
روند یکساله شاخص هم وزن بورس تهران

امروز نماد‌های شاخص‌ساز به وظیفه خود عمل کرده و شاخص را بالا نگه داشتند، به گونه‌ای که بیشترین افزایش شاخص توسط پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی‌مس، شستا، گل‌گهر، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بوده‌اند.

نماد‌های پرتراکنش در بورس شامل بیمه دانا، صنعتی باما، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، لیزینگ پارسیان، ایران ترانسفو، زرماکارون و زامیاد بوده‌اند.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران هم امروز اوضاع روبه‌راه بوده بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات 479 واحد رشد کرده و به رقم 18 هزار و 10 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 229 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از 2.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 847 هزار معامله و به ارزش 16 هزار و 380 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پتروشیمی مارون، آریا ساسول، سنگ‌آهن گهرزمین، هلدینگ میدکو، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس و صنعتی مینو بیشترین افزایش را در شاخص فرابورس داشته‌اند.

نماد‌های پرتراکنش در فرابورس شامل چوب خزرکاسپین، دامپروری ملارد شیر، سپیدار سیستم آسیا، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه، انرژی پیوندگستر پارس، توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.

به گزارش فارس، روز گذشته در پی فراخوان رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد به کمیسیون اقتصادی مجلس رئیس سازمان بورس استعفا کرد و در جلسه شب گذشته شورای عالی بورس اعلام شد ظرف 15 روز رئیس جدید سازمان بورس انتخاب و معرفی می‌شود.

نمایندگان مجلس با این استدلال که مقامات دولتی عامه مردم و سهامداران عدالت را به بورس دعوت کرده‌اند، اما بر اثر مدیریت ضعیف خود باعث دخالت شرکت‌های حقوقی در بورس و افت بیش از حد شاخص شده‌اند که این امر باعث ضرر و زیان به سرمایه مردم شده است؛ بنابراین خواستار اعمال مدیریت قوی‌تر و شفاف‌تر در بورس شده‌اند، گرچه برخی از مقامات دولتی این را نمی‌پسندند و اعلام کرده‌اند دولت و کمیسیون اقتصادی نباید در بورس دخالت کنند، اما فراموش کردند که خودشان به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور که هیچ ارتباطی به بورس ندارند، در تلویزیون اعلام شده و در نقش یک تحلیل‌گر بورس اعلام می‌کرد، شاخص بورس تا مقدار یک میلیون و 600 هزار بیشتر ریزش نخواهد کرد که همین سیگنال باعث ریزش پیاپی شاخص شد.

به هر حال امسال حدود 50 میلیون نفر از ایرانیان در بازار سرمایه حضور پیدا کردند و این بهترین فرصت برای افزایش پس‌انداز ملی و تزریق پس‌انداز‌های مردم به رونق تولید به شمار می‌رود که از این رهگذر باید سودی هم نصیب سرمایه‌گذاران حقیقی شود، اما متأسفانه با رها شدن مدیریت در بازار سرمایه عمده سرمایه مردم با ریزش‌های پیاپی آب شده است و این روز‌ها سرمایه‌گذاران بورس در مقابل بورس تهران یا سازمان بورس و یا وزارت اقتصاد مرتب تجمع می‌کنند و خواستار سرمایه از دست رفته خود در بورس می‌شوند.

در عین حال کارشناسان همواره تأکید کرده‌اند سرمایه‌گذاری در بورس باید الزاماً از محل پس‌انداز باشد و برای سرمایه‌گذاری در بورس حتما باید مطالعه، تحقیق و مشاوره با افراد امین و خبره انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان