ماهان شبکه ایرانیان

گزیده سخنان رئیس جمهوری در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری

ذخیره ۸۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای جنوب سیستان وبلوچستان

زاهدان -ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: در پی بارندگی های چند روز گذشته درجنوب استان بیش از ۸۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای این منطقه ذخیره شده است.

ذخیره 85 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای جنوب سیستان وبلوچستان
اتابک جعفری روز شنبه درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: در پی بارندگی های چند روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان حجم ذخیره سدهای این منطقه در مقایسه با سال آبی گذشته هشت درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: این میزان آب از 5 تا 9 بهمن ماه جاری در مخازن سدهای مخزنی و تغذیه ای جنوب سیستان و بلوچستان وارد شده است.
وی بیان کرد: بیشترین ورودی به مخزن سد زیردان(چابهار) با 34.97 میلیون متر مکعب و کمترین حجم مربوط به سد شی کلک(چابهار) با حجم یک میلیون و 930 هزار مترمکعب در جنوب سیستان و بلوچستان است.
وی با اشاره به مهمترین سدهای استان خاطرنشان کرد: سد پیشین (سرباز) با 37 درصد، سد ماشکید سراوان با 9 درصد، سد خیرآباد(نیکشهر) سه درصد، سد شی کلک(چابهار)80 درصد و سد زیردان(چابهار) 6 درصد میزان آب آن افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک حجم آب موجود در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان 50 درصد ظرفیت کلی آنهاست و همچنان حدود نصف این مخازن خالی است.
جعفری اظهارداشت: بنابراین ضرورت دارد هم استانی های عزیز صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی را مد نظر داشته باشند.
گفتنی است سال آبی از اول مهرآغاز و تا مهر سال آینده ادامه دارد.
به گزارش ایرنا براساس اعلام سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان، بیشترین بارندگی های 31 دی تا پنجم بهمن ماه استان با 164 میلی متر در دستگرد شهرستان نیکشهر واقع در جنوب استان ثبت شد.
بر اساس این گزارش همچنین در شهر نیکشهر 119میلی متر، کنارک 143 میلی متر، دلگان 115 میلی متر، کارواندر خاش 76.5 میلیمتر، زرآباد کنارک 97 میلی متر، کهیر چابهار 137 میلی متر، فنوج 65 میلی متر، قصرقند 66 میلی متر، مهرستان 45 میلی متر، سیب و سوران 40 میلیمتر، ایرانشهر 67 میلی متر، بزمان 79 میلی متر، راسک 45 میلی متر و ناصر آباد سراوان 46 میلی متر باران ثبت شده است.
به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، این بارندگی ها که خوشحالی و ایجاد شور و نشاط برای مردم و سیراب کردن زمین های تشنه این دیار را سبب شد، در 12 شهرستان جنوبی استان سیلاب، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و بروز مشکلات و خسارات در بخش های مختلف را در پی داشت.
براثر بارندگی های چند روز اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان خسارات مختلفی به تاسیسات زیربنایی شهرها و جاده های جنوبی استان وارد شده که هنوز برآورد دقیقی از میزان آن انجام نشده است.
3213** 1352
خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: نوشین مطلبی خواه
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان